Zájem o nemovitosti explodoval, inzerátů je míň, ale lidí chodí na Sreality čím dál víc. Chtějí být místem, kde se všechno vyřeší

sreali-hp

Foto: Seznam.cz

Pavel Kolář a Hana Kontriš z portálu Sreality.cz

0Zobrazit komentáře

Kdykoli slyší Pavel Kolář někoho mluvit o tom, kdy a jak se začne ochlazovat poptávka po nemovitostech v Česku, musí se pousmát. A to i na začátku roku 2022, kdy už centrální banka několikrát zvedla základní úrokovou sazbu a zdražují hypotéky. „Podívám se do našich dat a vidím, že nic takového jako pokles zájmu se aktuálně neděje. Mánie pokračuje,“ říká. Ona jeho data jsou přitom fenomén tuzemského realitního trhu – Kolář má totiž v Seznamu na starost (mimo jiné) i server Sreality.cz.

Inzertní nemovitostní portál vznikl jako samostatná služba před dvaceti let, když se vydělil z katalogu Firmy.cz. S příbuznými weby Sauto.cz a Sbazar.cz a s vyhledávačem patří mezi stabilní byznysové pilíře celé seznamácké rodiny. Skupina sice ekonomická čísla za jednotlivé části nezveřejňuje, Kolář ale přiznává, že Sreality jsou dlouhodobě ziskové. To je odlišuje třeba od jiné populární služby Mapy.cz, kterou firma naopak dotuje.

Byznysová síla Srealit vychází z jejich postavení – za dvě dekády, co jsou na světě, se z nich stalo cosi jako podvozek, na kterém jede český realitní trh. „Podle posledních dat ministerstva pro místní rozvoj se za rok v Česku prodají nemovitosti až za 580 miliard korun, prostřednictvím inzerátů a realitních kanceláří jde asi polovina objemu. Troufnu si říct, že ve velké části těchto transakcí dodáme sedm z deseti vážných zájemců,“ krčí rameny Kolář, který v Seznamu působí už desátý rok.

A o tom, že jsou Sreality hegemon, vypovídají i čísla – podle měření NetMonitor je jen během prosince navštívilo 1,8 milionu lidí, druhý v pořadí, portál reality.idnes.cz, má o milion uživatelů méně a třetí Českéreality.cz dokonce o 1,5 milionu méně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Těch skutečně relevantních konkurentů je na trhu kolem pěti. My jsme ale zdaleka nejnavštěvovanější. Přesto řada realitních makléřů zákazníky ohromuje tím, že jim říká, jak inzeráty vyvěsí na všechny možné inzertní weby. Jakoby záleželo na množství, ne na kvalitě,“ říká Hana Kontriš, která vede obchodní tým Srealit. Ostatně právě kvůli výjimečné pozici portálu jsme mu věnovali zvláštní prostor v rámci nového realitního speciálu CzechCrunche.

Jestli tedy někdo má ucelená data o přehřátém českém trhu s nemovitostmi, jsou to Kolář a Kontriš. Že se děje něco mimořádného, je podle nich patrné už delší dobu. „Loni nám vzrostla návštěvnost a počet zobrazených inzerátů o 11 procent a denní průměr unikátních návštěvníků dokonce o 29 procent, což je v reálu 300 tisíc lidí denně. Jenže celkový počet nabídek byl oproti roku 2020 nižší,“ kroutí hlavou Kolář.

Jde podle něj o několikaletý trend – nemovitostí, které jsou na prodej, je sice rok od roku méně, mimo jiné kvůli nedostatečné výstavbě, ale lidí ochotných investovat do nich silně přibývá. „Během pandemie zájem explodoval,“ potvrzuje slova ekonomů a analytiků, kteří upozorňují, že Češi kvůli covidu méně utráceli, naspořili si peníze a teď by je rádi vydali za byty. Jenže ty moc nejsou.

Rozkročit se

Když Hana Kontriš s Kolářem vyprávějí, jak jsou jejich servery pod náporem koupěchtivých Čechů a Češek, nabízí se otázka, pro koho tu vlastně Sreality primárně jsou: pro ty, co prodávají, respektive nakupují, nebo pro realitní kanceláře a makléře, kteří Seznamu platí? „Jsme tu pro všechny, chceme být platformou, která pomůže všem,” říká pohotově Kolář.

Jeho kolegyně pak slova pro všechny dále rozvádí a je patrné, že plánem týmu Srealit, který čítá na pět desítek lidí, je být takovým realitním broukem Pytlíkem. Tedy tím, kdo umí to i ono, až jeho zákazníci (jak makléři, tak zájemci o pronájem či prodej) nebudou vlastně potřebovat pomoc nikoho dalšího.

hana

Foto: Seznam.cz

Hana Kontriš

Sreality chtějí svou nabídkou služeb výrazně ulehčovat práci samotných realitních kanceláří a makléřů, jejichž počet na platformě překračuje 3400, takže pokrývá většinu trhu. „Jsou realitky, které s námi nespolupracují. V takovém případě však obvykle jde o extrémně specializované firmy, které z nějakého důvodu inzerci nepotřebuji. Většina kanceláří a makléřů jsou však naši klienti,“ přibližuje Kontriš.

Pohled realitních kanceláří na Sreality a jejich pozici na trhu je střídmý. Například Robert Hanzl, generální ředitel společnosti Next Reality se na jejich adresu vyjadřuje veskrze pozitivně: „Spolupracujeme od roku 2006. Oceňujeme zejména jednoduchost zpracování vyhledávače, uživatelskou přívětivost a traffic, který nemá na našem trhu konkurenci. Využíváme i dalších produktů nad rámec klasické inzerce nemovitostí, které nám pomáhají ke zviditelnění značky a našich služeb.“

Naproti tomu Ondřej Mašín, výkonný ředitel Bidli reality, je kritičtější. Připouští, že mají velký dosah, upozorňuje ale, že Sreality jsou – z pohledu realitek – nejdražší inzertní server, který podle něj technologicky nenabízí adekvátní služby ani komunikaci s partnery. „Jejich server je v mnoha ohledech zastaralý. Například dodnes nemá aplikaci, při prohlížení na mobilu nelze zvětšit fotku z galerie nemovitosti na celou obrazovku. Uživatelsky to prostě zdaleka není nejlepší server. I jejich komunikace je nevyhovující a chování vůbec neodráží to, za jaké částky a jak často realitní společnosti na serveru inzerují. Už několik let se mluví o tom, že by realitnímu trhu prospělo, kdy vznikla zdravá konkurence Srealitám, zatím se to ale bohužel nikomu nepodařilo.“

cnb

Přečtěte si takéČNB dál zvyšuje úrokovou sazbu. Hodlá v tom pokračovat i příští rokČNB dál zvyšuje úrokovou sazbu a hodlá v tom pokračovat i příští rok. Hypotéky budou zdražovat

O tom, že je třeba Sreality technologicky posouvat, hovoří i jejich zástupci. Takže zatímco dosud nabízel server především základní placené funkce u inzerátů, jako jsou podpora výkonu, lepší zobrazování ve vyhledávání či topování nabídek, postupně dochází k rozšiřování služeb. A to hned v několika směrech.

Příkladem mohou být 3D záběry a video prohlídky, jejichž popularita během pandemie akcelerovala. Sreality do svého rozhraní integrovaly řešení pro práci s 360stupňovými záběry od americké společnosti Matterport už koncem roku 2018, loni se ovšem jejich využití v inzerátech zdvojnásobilo.

Trend s sebou přinesl boom byznysu pro subdodavatele, kteří nabízí profesionální focení nemovitostí ve správném formátu právě v Matterportu. To samé platí i pro natáčení záběrů z dronu, což je další z aktuálních trendů. A to je i cesta, na níž chtějí Sreality posilovat svou pozici i nadále, plánují se ještě víc zaměřit na řešení pro marketing jak makléřů, tak nemovitostí. „Tohle je směr, který nás láká,“ připouští Kontriš.

pavel

Foto: Seznam.cz

Pavel Kolář

Dalším z fenoménů posledních měsíců je například pořádání aukcí, kdy zájemci o byt či dům elektronicky licitují, kdo dá víc. Nenabídne Seznam v rámci své platformy makléřům, popřípadě prodávajícím nějaký nástroj, přes který by dražby mohly probíhat? Pavel Kolář se jen pousměje a pokrčí rameny: „Sledujeme to.“

Koncem loňského roku firma představila Cenový kompas Sreality.cz, v němž portál otevřel svůj archiv dat od roku 2014. V přehledu zájemcům ukazuje podle různých filtrů vývoj cen bytů, domů, chalup a pozemků vztažených vždy na jeden metr čtvereční, a to od jednotlivých ulic až po celé kraje. Zatím systém zpracovává jen interní data z inzerátů, do budoucna je ale v plánu napojit databázi na katastr nemovitostí, aby lidé viděli skutečné ceny, nikoli jen ty nabídkové bez slev.

Sreality jako realitka? Ne!

V návaznosti na představení kompasu Sreality pracují i na vývoji vlastní investiční kalkulačky, která nabídne výpočet výhodnosti koupě. Dalším krokem má být „svatý grál“ nemovitostí, tedy odhad tržních cen, a to i na základě fotek a popisu stavu. Novinka, která přijde snad ještě letos, má být v omezené verzi dostupná zdarma pro běžné uživatele, za platební bránou zůstanou pokročilejší funkce a data určená spíš pro potřeby makléřů a developerů.

A k inzerátům Sreality plánují přidávat také další a další doplňující informace o kontextu nemovitostí, například o občanské vybavenosti, dojezdových vzdálenostech a podobně. „Jde o data, která by si jinak uživatelé museli hledat na jiných místech,“ popisuje Kolář a těmito slovy v podstatě shrnuje i vizi portálu a jeho dalšího vývoje.

srealitycz

Foto: CzechCrunch

Domovská stránka webu Sreality.cz

Celý Seznam totiž chce být pro lidi místem první volby. Srealitám se to už na vlastním písečku svým způsobem povedlo. Jenže na trhu se zároveň šíří zvěsti, že se Seznam chystá pustit přímo do byznysu realitek. Nebo že bude nemovitosti vykupovat (což mimochodem dělá třeba server Bezrealitky.cz nebo síť kanceláří Sting). To ovšem oba zástupci portálu kategoricky odmítají. „To v plánu vůbec není a nebylo,“ říká Kolář.

Dobrá, Seznam jako firma investovat do nemovitostí prý nebude, ale co Pavel Kolář a Hana Kontriš osobně? Jelikož mají přístup k unikátním datům a vidí, jak roste či klesá zájem lidí o nemovitosti, neodhodlali se sami k nějaké realitní investici? Nestali se z nich investoři? „Já jsem Sreality využil zatím jen jednou, a to před šesti lety při nákupu rodinného domu. Investiční byt mě zatím ještě čeká,“ směje se Kolář. A jeho kolegyně? Ta je už dál: „Kromě bytu, kde s manželem žijeme, vlastním ještě investiční nemovitost. Takže o mně se jako o investorovi už hovořit dá.“

Průvodce světem nemovitostí

Rubriku Investice podporujíxtb2025

Ceny nemovitostí letí s úroky vzhůru. Jak se v tom vyznat? A vyplatí se byt koupit, nebo pronajmout? Je tu realitní speciál

Luboš KrečLuboš Kreč

pruvodce boxedSpeciál

Foto: CzechCrunch

CzechCrunch spouští nový realitní speciál

0Zobrazit komentáře

Nemovitostní trh byl posledních pár let jako na steroidech. Mezi roky 2011 a 2021 ceny realit v průměru stouply o 100 procent, největší růst ale zaznamenaly loni a předloni. Nyní nastává složitější, turbulentní období – začaly prudce zdražovat hypotéky, navíc se zpřísní jejich podmínky, Česká národní banka chce zbrzdit tlak na ceny bytů, do toho ale developeři ujišťují, že žádné zlevňování se nechystá. Jak se v tom vyznat? S pomocí realitního speciálu CzechCrunche.

Letmý pohled do měsíčních či kvartálních reportů ukazuje, že trh s realitami je v Česku napjatý k prasknutí a že na něj působí protichůdné síly. Hypoteční banka zveřejnila, že během posledních tří měsíců roku 2021 zdražily nemovitosti meziročně o rekordních 20 procent, přičemž nejrychleji na ceně nabraly pozemky, a to o 23 procent. Byty šly nahoru o necelých 19 procent a domy téměř o 18 procent.

Oproti předchozímu kvartálu loňského roku (tedy říjen až prosinec vs. červen až září) pak nemovitosti zdražily o pět procent. „Poslední kvartál minulého roku ani tentokrát nepřinesl výrazné ochlazení trhu. Hlavní příčinou rostoucích cen byla obava z dalšího zvyšování úrokových sazeb, která poháněla poptávku po volných nemovitostech,“ prohlásil šéf Hypoteční banky Jiří Feix.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že úroky stoupají a stoupat budou, je fakt. Ostatně svědčí o tom jiný průběžný index, a to Fincentrum Hypoindex. A podle něj jen v lednu vyskočila průměrná úroková sazba o půl procentního bodu na 3,43 procenta. Jde o nejprudší nárůst od roku 2003 a zdaleka nekončí, protože v únoru se už úroky dostaly ke čtyřem procentům a během roku téměř jistě dosáhnou šesti procent. Ještě před rokem šlo přitom získat hypotéku s úrokem pod dvěma procenty.

Dvě nebo šest procent se můžou zdát jako podobně malá čísla, ale zdání klame. Jen pro srovnání – u pětimilionového úvěru se splatností 30 let a dvouprocentním úrokem činí měsíční splátka zhruba 18 500 korun. A s úrokem šest procent? Rázem to je 30 tisíc měsíčně. A to je setsakramentský rozdíl.

Zdražování hypoték logicky povede k ochladnutí zájmu. Což už je vidět, jak uvedla Česká bankovní asociace: „Banky a stavební spořitelny poskytly v lednu hypoteční úvěry v celkovém objemu přes 32,6 miliardy korun. To představuje oproti prosinci více než čtvrtinový pokles. Ačkoli lednové měsíce bývají oproti konci roku obvykle z pohledu poskytnutých hypoték slabší, meziměsíční propad téměř o 12 miliard jde výrazně nad rámec běžného lednového zpomalení.“

pruvodce-svetem-nemovitosti-1

Foto: CzechCrunch

Průvodce světem nemovitostí

Jinak rok 2021 byl z pohledu hypoték rekordní, banky během něj poskytly 178 tisíc úvěrů na bydlení v souhrnné výši 541 miliard korun. Co do počtu hypoték to představuje nárůst oproti roku 2020 o polovinu, v celkové hodnotě pak dokonce o 70 procent. A letos? Očekává se pokračování ochlazování, jak porostou i úroky. Což je přesně stav, který si přeje Česká národní banka, jež se snaží zkrotit splašenou inflaci. Ta v lednu vystoupala na dohled 10 procent a prudký růst ceny nemovitostí v ní hraje důležitou, byť ne osamocenou roli.

Klíčovou otázkou v takové situaci – minimálně pro ty, kdo řeší bydlení, ale vlastně i pro ty, kdo zvažují investici do nemovitosti – je, zda se vyplatí nákup bytu či domu. A jestli by nebylo výhodnější jít do nájmu, respektive jestli případný výnos z nájmu vůbec pokryje náklady na hypotéku. A v řadě měst už to tak přestává být. Jak zjistíte z tabulky na konci tohoto článku, do níž nám podklady dodal startup Valuo, měst, kde se dá při nynějších úrokových sazbách a aktuálních cenách bytů vydělat, je jako šafránu.

Důvodů, proč se nemovitosti v Česku utrhly ze řetězu, je několik. Na vině je covidová pandemie, která statisíce lidí zavřela doma, ale současně jim nijak nezkrátila příjmy, takže během ní našetřili a teď by rádi do něčeho investovali. To potvrzuje například Pavel Kolář, který má v Seznamu mimo jiné na starost portál Sreality: „Loni nám vzrostla návštěvnost a počet zobrazených inzerátů o 11 procent a denní průměr unikátních návštěvníků dokonce o 29 procent, což je v reálu 300 tisíc lidí denně. Jenže celkový počet nabídek byl oproti roku 2020 nižší. Během pandemie zájem explodoval.“ Koláře jsme vyzpovídali v rámci našeho realitního speciálu i proto, že Sreality se staly čímsi jako podvozkem, na němž tuzemský nemovitostní trh uhání.

navratil-hp

Přečtěte si takéČeši jsou maniodepresivní investoři, říká hlavní ekonom České spořitelnyČeši jsou maniodepresivní investoři. Teď skupují byty, dřív si sami vyrobili krizi, říká hlavní ekonom České spořitelny

Další roli v růstu cen hraje nedostatečná výstavba hlavně bytů, která nestačí poptávce z trhu, což tlačí ceny vzhůru – tak je to vždy, když je zájemců víc než poptávaného zboží. A důležitá je i specifická potřeba Čechů a Češek bydlet ve vlastním.

V souvislosti s přehřátým nemovitostním trhem se často hovoří až o problému nedostupnosti bydlení. Hodně toto sousloví zaznívalo i při sněmovní kampani. Jenže přesnější by bylo hovořit o nedostupnosti vlastního bydlení. Na poli nájmů situace tak kritická není, zvlášť když třeba v Praze kvůli covidu výrazně ubylo turistů, a tedy i bytů určených k pronájmům přes Airbnb, jež jsou dnes k dispozici na dlouhodobé nájmy.

Výstižně o tom hovoří přední znalec tuzemské realitní scény, hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. „Skutečné příjmy od roku 2015 vzrostly o 40 procent, ale ceny nemovitostí stouply o 80 procent, je tam velký nepoměr. Ovšem během stejné doby nájmy vzrostly o necelých 20 procent. Takže dostupnost nájemního bydlení se nesnížila, naopak,“ prohlásil v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.

branik-trigema

Foto: Trigema

Nové byty staví například v Praze Braníku společnost Trigema

Navrátil během něj zmínil také to, co řada lidí při pohledu do nabídek inzertních serverů raději nechce slyšet – že totiž žádné dramatické zlevňování není na dohled, maximálně lokální a dočasná korekce. Něco podobného opakují také developeři. A nic na tom prý nemění fakt, že loni se třeba v Praze začalo stavět rekordních deset tisíc bytů.

Nejde ovšem jen o byty, dramaticky na ceně narostly domy a pozemky. Jedním z fenoménů posledních let, který byl patrný už před covidem, ale pandemie jej umocnila, byla obliba rekreačních apartmánů a návrat k chalupářským zvykům let nedávno minulých. Ceny chat stoupaly poslední tři roky o desítky procent ročně. I tomu se samozřejmě věnujeme v našem speciálu. Můžete se mimo jiné těšit na netradiční reportáž z Krušných hor, kde o investičním developmentu mohou hodně vyprávět.

To ale není zdaleka vše, těšit se můžete i na přehledné otázky a odpovědi pro všechny, kdo zvažují nákup či prodej nemovitosti, na rozhovory s předními developery i znalci hypotečního trhu, na ponor do světa moderních technologií a startupů, které s výběrem nemovitostí pomáhají, a také na pár inspirativních příkladů dobré stavební praxe. Takže směle do čtení našeho realitního speciálu.

Průvodce světem nemovitostí