Zalando za tři měsíce prodalo zboží za téměř 100 miliard korun a hlásí vydařený vstup na Slovensko

Filip HouskaFilip Houska

zalando-1

Foto: Zalando

Zalando dobývá evropský trh s módou

0Zobrazit komentáře

Německý e-shop s módou Zalando nezpomaluje a znovu překonává své rekordy. Po nadmíru úspěšném prvním čtvrtletí, kdy utržil téměř 57 miliard korun, zvýšil laťku některých svých finančních ukazatelů i nyní. Období od dubna do června přineslo Zalandu tržby ve výši 2,7 miliardy eur (68,7 miliardy korun) a také se znatelně zvýšil jeho hrubý objem prodaného zboží, od kterého se německá firma hodně odvíjí. A vliv na to mohou mít mimo jiné Slováci. Naopak zisk Zalandu o něco klesl.

Rostoucí tempo jednoho z nejpopulárnějších módních e-shopů v Evropě, který je už třetím rokem spuštěný také v Česku, je stále dáno pandemickou situací. Jak se totiž ukazuje, mnoho lidí i po postupném otevírání obchodů stále preferuje nakupovat přes internet. A byť se tento trend netýká jen módy, právě oblečení v něm hraje nezastupitelnou roli. Není proto divu, že z toho těží i Zalando.

Úspěšnost napříč jednotlivými obdobími Zalando demonstruje zejména na ukazateli GMV, tedy na hrubém objemu prodaného zboží. Ve druhém čtvrtletí letošního roku tento ukazatel oproti minulému kvartálu vzrostl o zhruba 600 milionů eur na 3,8 miliardy eur (96,7 miliardy korun), meziročně se pak jedná o čtyřicetiprocentní nárůst z 2,7 miliardy eur (68,7 miliardy korun).

Hodnota prodaného zboží se svým způsobem odrazila i na tržbách, které oproti prvnímu letošnímu kvartálu vzrostly o přibližně 500 milionů eur a oproti stejnému období v loňském roce o 33,7 procenta. Vliv měla také na výdělky, provozní zisk EBIT (bez započtení daní a úroků) se zastavil na úrovni 184 milionů eur (4,7 miliardy korun).

To je skoro dvojnásobek ve srovnání s prvním kvartálem, ale o zhruba 28 milionů eur (13 procent) méně v meziročním srovnání. Na vině mají být podle vedení firmy vyšší výdaje na marketingové aktivity, prostřednictvím kterých chtěla udržet zvýšenou pozornost zákazníků i v době, kdy už je možné chodit nakupovat do kamenných obchodů.

zalando-szczecin-logistic-center-min

Foto: Zalando

Logistické centrum Zalanda v polském Štětíně

Pro německý módní e-shop ovšem neméně důležitou roli hrají i zákazníci, bez kterých by z principu nemohl fungovat. Za uplynulý kvartál se báze aktivních uživatelů navýšila na 44,5 milionu lidí, což je o 2,7 milionu zákazníků více než v prvním čtvrtletí a přibližně o 30 procent více než ve stejném období loňského roku. Meziročně rostl i objem poslaných objednávek – o 41 procent na 65,6 milionu.

„Naše druhé čtvrtletí podtrhuje rostoucí zapojení zákazníků a značek do platformy Zalando a je silným důkazem naší úspěšné strategie,“ uvádí finanční ředitel Zalanda David Schröder a odkazuje také na úspěšnou expanzi napříč Evropou. E-shop se totiž v posledních měsících rozšířil do šesti nových zemí. Vedle Litvy, Slovinska, Chorvatska, Estonska a Lotyšska dorazil také na Slovensko. A podle všeho se mu v těchto státech daří.

„Na všech šesti nových trzích jsou první ohlasy zákazníků na naši nabídku velmi pozitivní. To nás samozřejmě velice těší a nadále ujišťuje, že poskytujeme tu správnou kombinaci komplexního sortimentu a nadstandardního pohodlí, abychom i na těchto nových trzích dosáhli našeho cíle stát se prvním místem, kam zákazníci zamíří, když pomyslí na módu – tzv. Starting Point for Fashion,“ říká Aleksandra Adrian, tisková mluvčí Zalanda pro Česko a Slovensko. Finanční data na úrovni jednotlivých zemí ovšem firma neuvádí.

Nové spolupráce a optimistické výhledy

Na začátek čtvrtého čtvrtletí letošního roku si navíc Zalando přichystalo dobrou zprávu především pro ženy, které holdují kosmetice. Naváže totiž spolupráci s oblíbeným prodejcem Sephora, a to v rámci svého partnerského programu. Toto propojení bude nejprve dostupné pouze v Německu, nicméně se očekává jeho brzké rozšíření do dalších zemí. A právě partneři na platformě Zalanda mají být důležitým prvkem pro další růst.

Spolu s aktuálními hospodářskými výsledky Zalando zveřejnilo i výhled pro celý rok 2021. V rámci něj plánuje zvýšit objem prodaného zboží (GMV) až o 36 procent na 14,6 miliardy eur (371,5 miliardy korun), navýšit tržby o 26 až 31 procent na zhruba 10,5 miliardy eur (267 miliard korun) a dosáhnout provozního zisku okolo 400 až 475 milionů eur, tedy 10 až 11,5 miliardy korun.

Aby Zalando tyto výhledy podpořilo, nespoléhá jen čistě na internetový prodej nového zboží. Naopak. Německá firma se začíná více specializovat i na prodej z druhé ruky, kdy dává zákazníkům možnost prodávat i nakupovat již použité zboží, a to i na českém trhu v rámci služby Pre-owned. Pracuje i na rozvoji online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu.