Zalando zavádí virtuálního asistenta, který pomůže s výběrem oblečení. Vytvořilo ho OpenAI a mluví i česky
Virtuální asistent od Zalanda využívá technologii OpenAI a pomůže zákazníkům s výběrem oblečení podle místa, počasí i příležitosti.
Internetový prodejce textilu Zalando představil novou umělou inteligenci ve formě AI asistenta, který je už teď dostupný i pro české zákazníky. Chatbot nazvaný Zalando Asistent je založený na technologii OpenAI. Ta je lídrem ve světě umělé inteligence a její modely jsou ty nejpokročilejší. Od spojení s tímto gigantem si Zalando slibuje novou úroveň personalizace i inovací, které mají sloužit zákazníkům ve všech 25 zemích, kde společnost působí. Nové AI poradenství pak má fungovat v lokálních jazycích včetně češtiny.
Zalando Asistent využívá technologii OpenAI k tomu, aby poskytoval personalizované módní doporučení pro konkrétní příležitost podle předešlého chování zákazníka na webových stránkách i v aplikaci. Například při otázce „Jak se obléknout do Národního divadla?“ dokáže asistent nabídnout vhodný outfit na základě kontextu a události. Umí ale odhadnout také lokaci, a proto zákazníkovi nabídne třeba i funkční oblečení do Krkonoš na túru.
Zalando tímto krokem reaguje na zásadní trend v módním průmyslu, totiž rostoucí důraz na využití umělé inteligence k lepšímu pochopení potřeb zákazníků a poskytování personalizovaných služeb. „Víme, že naši zákazníci očekávají od společnosti Zalando inspiraci. Zavedení Zalando Asistenta v České republice je pro nás důležitým krokem k tomu, abychom zákazníkům usnadnili objevování módy, která vyhovuje jejich individuálnímu stylu a potřebám,“ říká Daniel Rogiński, generální ředitel Zalando pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.
Zalando a kdo dál?
Prodejce oblečení, který je jedním z největších evropských módních e-shopů s ročními tržbami dosahujícími 250 miliard korun, se novým chatbotem snaží zajistit, aby nezůstal pozadu za dalšími firmami. Například společnost H&M a kosmetická značka Sephora uvedly na trh vlastní AI asistenty a umělou inteligenci už ve svých byznysech využívají.
Nejsou ale jedinými. Nákupního asistenta ISA už má třeba i online platforma Who What Wear, která poskytuje inspiraci v oblasti módy. Na vlnu využití umělé inteligence v rámci chatbotů naskočil nedávno i Amazon, který představil asistenta Rufuse. Ten odpovídá zákazníkům na otázky týkající se konkrétních produktů, jejich složení, údržby i třeba příslušných zákaznických recenzí. Dostupný je všem zákazníkům ve Spojených státech, a to jak na webu, tak v aplikaci Amazon Shopping.
Takové technologie přitom nejsou jen nástrojem, jak zákazníkům usnadnit nakupování – stávají se klíčovým prvkem konkurenční výhody v rychle se vyvíjející oblasti. Firmy, které využívají AI, mohou nabídnout rychlejší, efektivnější a personalizovanější služby.