Založil Shopsys, teď e-shopům pomáhá s dokončením nákupu. Nový projekt podpořil i Ondřej Fryc

Třetina zákazníků e-shopů, kteří projdou z košíku k „pokladně“, svoji objednávku nedokončí. Změnit to chce startup Convertim Petra Svobody.

Peter BrejčákPeter Brejčák

convertim-boxed-martin-randula-petr-svoboda-a-tomas-pesekStory

Foto: Convertim

Zakladatelé Convertimu Martin Randula, Petr Svoboda a Tomáš Pešek

0Zobrazit komentáře

Před osmnácti lety vytvořil Shopsys, tvůrce e-shopů, ze kterého se stal jeden z českých lídrů na trhu. Před třemi lety se ale Petr Svoboda začal postupně z aktivního řízení firmy stahovat. Tu nyní vede nový management a on zastává spíš strategickou a mentorskou roli. Uvolnili se mu tak ruce na nový projekt, s nímž se opět věnuje e-shopům. Od jejich celé tvorby ale přešel k jednomu segmentu – a sice k tomu, jak na nich zjednodušit nákupy. V novém úsilí ho podpořil také fond Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce.

„V době lockdownů jsem vedle jídla nakupoval online téměř vše, nejčastěji na mobilu při procházkách se psem. Frustrace z kvality košíků vedla k nápadu, že toto by se přece dalo vyřešit dobrým produktem dodávaným jako služba,“ popisuje Svoboda pro CzechCrunch zárodky nového startupu Convertim.

Jeho cílem je vyřešit jeden z nejpalčivějších problémů e-shopů, a to dovést zákazníky do posledního kroku nákupního procesu. Ten se dá připodobnit trychtýři, protože při každém z kroků určitá část zákazníků odpadá a svůj nákup nedokončí. Například z nakupujících, kteří se rozhodnou v košíku kliknout na „přejít k pokladně“, jich běžně 25 až 40 procent objednávku nedotáhne.

„Přesný poměr závisí na zemi, typu zařízení, sortimentu i kvalitě objednávkového procesu. Convertim však vyvíjíme s cílem toto množství maximalizovat a daří se nám to velice dobře, konverzi finálního kroku zvyšujeme o osm až patnáct procent. Konverze zákazníků s přednastavenými údaji, takzvaný one-click checkout, je dokonce přes devadesát procent,“ přibližuje Svoboda.

convertim-petr-svoboda-martin-randula-a-tomas-pesek

Foto: Convertim

Zakladatelé Convertimu Petr Svoboda, Martin Randula a Tomáš Pešek

Mladý startup zatím spolupracuje se třemi e-shopy – jde o Zazumi, EMOS a Agátin svět –, dalších pět je v implementaci. Celkem ale díky tomu Convertim působí již v osmi zemích regionu, kromě domácího Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Rumunsku. Na všech těchto trzích již má jazykovou lokalizaci, integrace na lokální dopravce i platby a také návrh formulářů dle místních zvyklostí.

„Expanze do těchto zemí je tedy pro e-shopy využívající Convertim výrazně jednodušší. Další země přidáváme ruku v ruce s potřebami našich e-shopů. Do dvou let chceme pokrýt celou Evropu,“ přibližuje Svoboda, který se svým startupem cílí hlavně na e-shopy s ročními prodeji v desítkách až stovkách milionů korun. Právě u nich totiž dokáže do dvou až tří měsíců prokázat přínos řešení pomocí A/B testování.

Hlavní ukazatel, který Convertim sleduje, je hrubý objem objednávek, jež přes něj protečou. Zatím jde o stovky milionů korun, do konce příštího roku by ale chtěl odbavovat objednávky za nižší jednotky miliard. Aby těchto cílů dosáhl, využil pomoc investora – jednotkami milionů korun jej v začátcích podpořil fond Reflex Capital. Konkrétní výše bude záležet na čerpání tranší před dalším kolem, část z prostředků navíc může být poskytnuta jako půjčka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Reflex tak v Convertimu aktuálně drží podíl 12,5 procenta, majoritu má nadále Petr Svoboda a minoritní podíl vlastní další dva spoluzakladatelé startupu Martin Randula a Tomáš Pešek. Na zaměstnanecké akcie (ESOP) má firma vyčleněných celkem 15 procent. Svoboda a Reflex přitom měli k sobě blízko již delší dobu, fond je totiž investorem v Shopsysu.

„S Martinem i Tomem se znám déle než pět let právě ze Shopsysu, i proto jsem před založením Convertimu celou myšlenku představil také Ondřeji Frycovi z Reflexu, abych měl jeho podporu a tento mikrotým mohl přejít do samostatné firmy,“ říká Svoboda a jako zajímavost přidává informaci, že mezi poradci startupu jsou UX specialista Jan Kvasnička a také Juraj Masár, zakladatel několika úspěšných projektů včetně mladého startupu roku Better Stack.

„Petra Svobodu známe skrze Shopsys už velmi dlouho, je to poctivý, pracovitý a kompetentní podnikatel. Je radost ho podporovat. Má mnohaleté zkušenosti se stavbou e-shopů a ví, jak má vypadat košík, aby co nejvíce konvertoval. Takže šance, že jeho projekt, který tyto zkušenosti využije, bude úspěšný, je vysoká,“ komentuje pro CzechCrunch Ondřej Fryc, zakladatel Reflex Capital, který má sám z oblasti e-commerce velké zkušenosti – založil totiž e-shop Mall a vybudoval z něj dvojku tuzemského trhu. V samotném Shopysu drží Reflex podíl 25 procent, stejná část je pak distribuovaná zaměstnancům ve formě zaměstnaneckých akcií a zbytek drží Svoboda.

E-commerce se profesionalizuje, a to i díky produktům, které se specializují jen na malý kousek ekosystému.

„Celá e-commerce se stále více profesionalizuje, a to i díky produktům a nástrojům, které se specializují jen na malý kousek ekosystému. Příkladem je hledání, doporučování, cenotvorba, správa produktů, placení a podobně,“ komentuje Svoboda tržní trendy.

Pro lepší představu – může například jít o služby jakou Retino pro práci s vratkami, Luigi’s Box pro vyhledávání a filtrace, Persoo pro personalizaci obsahu, Foxentry pro našeptávání validace údajů, Yieldigo pro optimalizaci cen produktů nebo Foxdeli pro správu dopravců a komunikaci.

Podobných příkladů jsou desítky a tím, že e-shopy využívají takto specializované aplikace a řešení, mohou šetřit svoje kapacity a soustředit se na důležitější záležitosti. Respektive menší e-shopy si kvůli vysokým nákladům ani nemohou dovolit vývojáře, aby se v těchto oblastech zlepšovaly samy.

„Convertim z celého ekosystému zastřešuje dokončení nákupu. E-shopy již tak nemusí řešit UX návrhy formulářů, správné validace, našeptávání, integrace s dopravci a platebními metodami. A celou komplexitu si můžete vynásobit počtem trhů, kde e-shopy prodávají,“ dodává Svoboda.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

Lidé nakupují víc impulzivně. Jak mají e-shopy správně škálovat logistiku, aby nebránila v růstu

Na CzechCrunch e-commerce konferenci vystoupí špičky oboru. Podělí se o zkušenosti a know-how, jak správně na logistiku a související procesy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-wolt-a-szkanderaEvent

Foto: CzechCrunch

Tomáš Szkandera z K2 Software a Josef Dvořák z Woltu

0Zobrazit komentáře

Většina objednávek z e-shopů je doručena do druhého dne, dodání ve stejný den se na všech nepodílí ani z jednoho procenta. Zákazníci přitom z více než 60 procent očekávají doručení do dvou až tří dnů, což je paradoxní situace vzhledem k tomu, že rychlost je druhou nejzásadnější vlastností doručení hned po ceně. Jak ale upozorňuje Josef Dvořák, ředitel služby Wolt Drive, postupně se to mění. A obchodníci by se na to měli připravit.

Jakým způsobem? I o tom se pobavíme na třetím z řady e-commerce eventů, které CzechCrunch organizuje. Uskuteční se 1. listopadu od 17:30 ve Spojce Karlín a kromě Dvořáka se o své know-how podělí také Tomáš Szkandera z K2, Michal Prádl z Datartu, Milan Šmíd z matky Zásilkovny Packeta Group, Matyáš Kapusta z Revolt.BI či Petr Litavec z Fulfillment by Authentica. Se všemi přednášejícími si budete moci popovídat také v rámci networkingu po akci.

Kdy se vyplatí investice do vlastních skladů a kdy raději využít fulfillmentu od dalších hráčů? Jak na škálování logistiky? A jak správně pracovat se systémy? Do hloubky probereme tato a další související témata, aby se ze skladů nestala největší překážka v růstu i z pohledu přípravy pro zahraniční expanzi.

Nástup takzvaného quick commerce, kdy je zákazníkovi doručena objednávka obecně do hodiny, se pomalu začíná projevovat také v Česku. „Je to dané jednak vyššími nároky a očekáváním zákazníků, ale také hlubší změnou v nákupním chování. Ve chvíli, kdy už nejste nuceni dělat velké nákupy a čekat na doručení více dnů, nebo si pro ně dokonce jezdit, začínáte nakupovat více impulsivně. Víte, že na vaše okamžité potřeby dokážou prodejci reagovat. A tak toho začnete využívat,“ popisuje Dvořák z Wolt Drive.

Jak navíc doplňuje, nabízet služby quick commerce se samozřejmě moc nevyplatí na malé vesnici na okraji Čech, ve větších městech však ano. Pro obchodníky se expresní donášky týkají schopnosti obsloužit blízké okolí, přičemž i v okruhu například šesti kilometrů dokážou pokrýt velký počet zákazníků.

„Prahu lze například kompletně pokrýt expresním doručením při pár pick-up pointech, u ostatních měst si v klidu vystačíte s jedním. Zda to jsou huby, fullfilment sklady nebo vlastní provozovny, to už se bude lišit podle typu zboží, které nabízíte,“ říká Dvořák s tím, že obchodníci nejčastěji expresní doručení nabízejí v segmentech jídla, dárků, alkoholu, potřeb pro mazlíčky, drobné elektroniky, léků, květin i sexuálních pomůcek. „Pračka nebo sedačka to asi v blízké budoucnosti nebudou… Ale proč by to nemohla být led žárovka do akvárka nebo led a máta na mejdan?“

V mnoha situacích může vzniknout chyba a tím nespokojenost zákazníka.

Zásadní pro správné fungování doručení, skladů a logistiky obecně je také software. Podle zkušeností Tomáše Szkandery, ředitele společnosti K2, jež e-shopové i ERP systémy nabízí, se obchodníci nejčastěji ohlížejí po nových řešeních, když přerostou „krabici“ a potřebují úpravy na míru. Druhá skupina zákazníků má pak e-shop vyvinutý „garážistou“, což je pro ně velké riziko.

„Třetí skupinou jsou firmy, které nemají e-shop propojený s ERP systémem. Ten tak často zobrazuje neaktuální data a firma ztrácí obrat kvůli velkému počtu negativních recenzí,“ upozorňuje Szkandera a dodává, že často při jednání se zákazníkem zjišťují, že nestačí pouze zprovoznit nový e-shop, ale je potřeba nasadit také modul WMS pro řízení skladu.

„Protože v jejich aktuálním stavu je evidence zboží na skladě nepřesná, efektivní jsou pouze ti skladníci, kteří ve firmě pracují už dlouho, protože přibližně vědí, kde které zboží najdou. Běhají po skladě s papírem, zákaznická podpora nemá přehled o stavu objednávky. Pokud je nutné v objednávce udělat změnu, je vše řešeno ústně. Jednoduše, nastává mnoho situací, při nichž může vzniknout chyba a tím nespokojenost zákazníka,“ říká Szkandera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další procesy, které u e-commerce zákazníků K2 většinou řeší, jsou z oblasti nákupu. Jako zavedení minimálních zásob na skladu, import dodavatelských ceníků nebo aby systém automaticky nabízel nejvhodnějšího dodavatele pro produkty. Následuje zákaznická podpora, především funkce pro příchozí hovory, aby se už v momentě příchozího hovoru zobrazily informace o volajícím a jeho poslední objednávky. K tomu se přidává i business inteligence pro řízení a controlling, vedení účetnictví, majetku, mezd zaměstnanců nebo evidence docházky.

„Nasadit nový ERP systém je komplikované, obchodník se musí především připravit na to, že jde o dlouhý a náročný proces. Z pohledu majitele a managementu je nutné věnovat tomuto procesu maximální pozornost. Čím lépe se provede analýza firmy, tím snadnější pak bude přechod na nový systém,“ popisuje Szkandera.

banner-do-clanku-2360×1180-kapusta-litavec

Přečtěte si takéE-shopy neznají své náklady na logistiku. Jak s ní pracovat?E-shopy neznají své náklady na logistiku. Jak s ní pracovat, aby nebrzdila jejich růst?

Pokud se ale příprava udělá správně, systém může výrazně pomoct také při snadné expanzi do zahraničí, například v K2 e-shopu je možné v systému pro každou zemi nadefinovat a spravovat nový e-shop nebo jedním e-shopem obsloužit více zemí. Všechna řešení přitom mají svá specifika.

„Naši zákazníci raději volí snadnější cestu expanze do zahraničí – nadefinovat v systému jeden e-shop, vyplnit strom kategorií, přiřadit produkty, zvolit, do kterých zemí se bude prodávat, doplnit překlady, nastavit ceny pro jednotlivé měny, nakonfigurovat dopravce a platební metody a systém je připraven. E-shop pak automaticky podle IP adresy zákazníka přepne stát doručení, zobrazí správnou měnu i sazbu DPH a přepne jazyk webu. V košíku nabídne pouze povolené dopravce a způsoby plateb,“ dodává Szkandera.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání