Založil Shopsys, teď e-shopům pomáhá s dokončením nákupu. Nový projekt podpořil i Ondřej Fryc
Třetina zákazníků e-shopů, kteří projdou z košíku k „pokladně“, svoji objednávku nedokončí. Změnit to chce startup Convertim Petra Svobody.
Zakladatelé Convertimu Martin Randula, Petr Svoboda a Tomáš Pešek
Před osmnácti lety vytvořil Shopsys, tvůrce e-shopů, ze kterého se stal jeden z českých lídrů na trhu. Před třemi lety se ale Petr Svoboda začal postupně z aktivního řízení firmy stahovat. Tu nyní vede nový management a on zastává spíš strategickou a mentorskou roli. Uvolnili se mu tak ruce na nový projekt, s nímž se opět věnuje e-shopům. Od jejich celé tvorby ale přešel k jednomu segmentu – a sice k tomu, jak na nich zjednodušit nákupy. V novém úsilí ho podpořil také fond Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce.
„V době lockdownů jsem vedle jídla nakupoval online téměř vše, nejčastěji na mobilu při procházkách se psem. Frustrace z kvality košíků vedla k nápadu, že toto by se přece dalo vyřešit dobrým produktem dodávaným jako služba,“ popisuje Svoboda pro CzechCrunch zárodky nového startupu Convertim.
Jeho cílem je vyřešit jeden z nejpalčivějších problémů e-shopů, a to dovést zákazníky do posledního kroku nákupního procesu. Ten se dá připodobnit trychtýři, protože při každém z kroků určitá část zákazníků odpadá a svůj nákup nedokončí. Například z nakupujících, kteří se rozhodnou v košíku kliknout na „přejít k pokladně“, jich běžně 25 až 40 procent objednávku nedotáhne.
„Přesný poměr závisí na zemi, typu zařízení, sortimentu i kvalitě objednávkového procesu. Convertim však vyvíjíme s cílem toto množství maximalizovat a daří se nám to velice dobře, konverzi finálního kroku zvyšujeme o osm až patnáct procent. Konverze zákazníků s přednastavenými údaji, takzvaný one-click checkout, je dokonce přes devadesát procent,“ přibližuje Svoboda.
Mladý startup zatím spolupracuje se třemi e-shopy – jde o Zazumi, EMOS a Agátin svět –, dalších pět je v implementaci. Celkem ale díky tomu Convertim působí již v osmi zemích regionu, kromě domácího Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Rumunsku. Na všech těchto trzích již má jazykovou lokalizaci, integrace na lokální dopravce i platby a také návrh formulářů dle místních zvyklostí.
„Expanze do těchto zemí je tedy pro e-shopy využívající Convertim výrazně jednodušší. Další země přidáváme ruku v ruce s potřebami našich e-shopů. Do dvou let chceme pokrýt celou Evropu,“ přibližuje Svoboda, který se svým startupem cílí hlavně na e-shopy s ročními prodeji v desítkách až stovkách milionů korun. Právě u nich totiž dokáže do dvou až tří měsíců prokázat přínos řešení pomocí A/B testování.
Hlavní ukazatel, který Convertim sleduje, je hrubý objem objednávek, jež přes něj protečou. Zatím jde o stovky milionů korun, do konce příštího roku by ale chtěl odbavovat objednávky za nižší jednotky miliard. Aby těchto cílů dosáhl, využil pomoc investora – jednotkami milionů korun jej v začátcích podpořil fond Reflex Capital. Konkrétní výše bude záležet na čerpání tranší před dalším kolem, část z prostředků navíc může být poskytnuta jako půjčka.