Založit s kamarádem firmu a neřešit, co se bude dít v případě neshod? Cesta do pekel, říká právník

Osudy některých firem rámují neshody jejich společníků, kteří by na začátku přísahali, že k nim nemůže dojít. Právník Vít Kučera jich zná dost.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vit-kucera6

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vít Kučera, zakladatel advokátní kanceláře Endors

„Je to můj nejlepší kamarád, známe se od první třídy, na všem se určitě dohodneme, to teď nemá cenu řešit.“ Takové věty mnohdy padají při rozjezdu podnikání, do kterého jdou dva dlouholetí přátelé se zdánlivě jednoznačnými cíli a maximálně sjednocení. Jenže co platí v první dny, týdny, měsíce a klidně i roky nebo dekádu, nemusí platit věčně. Mění se samotný byznys, mění se životní situace a priority zakladatelů a jejich osudy mohou skončit nepěkně. „Při startu nikdo neví, kam až se firma dostane, ale je dobré si hned na začátku stanovit jasná pravidla, která předejdou zbytečným sporům,“ říká právník Vít Kučera.

Je mnoho firem, kterých se takové problémy nikdy nedotknou, ať už mají společníky dva, tři nebo i více. Zakladatel advokátní kanceláře Endors Vít Kučera říká, že ve své praxi logicky vidí více těch, které trable v různých fázích svého rozvoje řeší. Přestože se to netýká majority společností, na druhou stranu prý nejde ani o úplně zanedbatelný vzorek. A toho, koho se to dotkne, ujištění, že je jeden z mála, neuklidní.

Všem zakladatelům a společníkům ve firmách všeho druhu proto radí, aby si na začátku udělali alespoň minimální úkoly. Můžou totiž předejít nepříjemným sporům, ale klidně i ušetřit miliony za právní služby. Jít ihned při zakládání firmy za právníkem a platit mu tisíce nebo desítky tisíc korun se přitom chce jen málokomu. Úplně v počátcích to ale podle Kučery nemusí být nutně složitá dokumentace a teoreticky u toho ani právník být nemusí.

„Založení firmy je zásadní moment, kdy se dá vše jednoduše udělat a připravit včetně důležité dokumentace. Je to pak alfa a omega celého podnikání do budoucna. V tu chvíli se sice rozděluje něco, co ještě často žádnou hodnotu nemá, ale zároveň všichni mají správně v hlavě, kdo má jaký přínos a s čím přišel nebo jaká jsou očekávání,“ připomíná právník.

Lidé prostě zapomínají

Co to přesně znamená? Vezměme úplně stranou situaci, kdy chce někdo ze společníků v budoucnu nastalé situace nekale zneužít a snaží se historii upravit čistě ve svůj prospěch. Šestatřicetiletý Kučera připomíná, že ke sporům může dojít, i když zakladatelé takové úmysly nemají. Lidé totiž zkrátka mají s plynoucím časem tendenci zapomínat.

Selektivní paměť funguje, a když se pak máte třeba po několika letech od založení firmy, která je zrovna v rozkvětu a začíná generovat slušné peníze, bavit o tom, jaké má kdo zásluhy a kdo za ty roky odvedl největší kus práce, bývá to složité a pohledy společníků se rozcházejí. Často se podle Kučery stává, že lidé vedle zapomínání na důležité události také přeceňují své schopnosti i svůj vklad do firmy jako takový.

Zažil jsem bohužel už dost případů, kdy se v problémech společníků utopila i celá firma.

„Nepamatují si, kdo s čím na začátku přišel a kdo měl prvotní stěžejní myšlenku, na které se celý byznys postavil. Zároveň si mnoho lidí myslí, že právě oni jsou pro firmu klíčoví, a proto si zaslouží mít většinový podíl, rozhodovací pravomoci či více peněz. Mnohokrát se mi tato zkušenost potvrdila a prakticky jediný moment, kdy je to možné nastavit skutečně férově, aniž by byl někdo zahořklý, je na začátku, kdy se celý projekt rodí,“ míní zakladatel Endors.

Každého vklad do firmy přitom bývá jiný. Někdo přichází s nápadem, někdo přináší peníze, jiný zase své unikátní know-how nebo čas. Jedna věc je, jak se na začátku rozdělí samotné podíly, už o tom je podle Víta Kučery důležité vést debatu, ale rozhodující může být také předběžná dohoda na dalších klíčových událostech následujících let, které v životě firmy nevyhnutelně přijdou. Stačí přitom probrat základní principy.

Co od firmy očekáváte? Má vás firma od začátku živit, nebo do ní budete dva roky vše vracet? Jaké budou mít jednotliví společníci odpovědnosti? Chcete přizvat externí investory? Chcete firmu prodat, případně kdy a za kolik nejméně? Jde o otázky, které by si měli zakladatelé na začátku podnikání vzájemně klást a odpovědi následně sepsat do nějakého dokumentu.

Typicky může jít o smlouvu mezi společníky (SHA neboli Shareholders‘ Agreement), která upravuje jejich práva a povinnosti ve vztahu k řízení a fungování společnosti a týká se mimo jiné již zmíněných otázek. Jsou v ní zakotvena práva a povinnosti společníků, převody podílů, rozdělení zisku, rozhodovací proces, správa a řízení firmy, ochrana menšinových společníků, řešení sporů, důvěrnost a konkurence nebo i zánik společnosti a mnoho dalšího, podle potřeby.

Patová situace je nejhorší

Na začátku může podle Kučery stačit dát tyto základní body vůbec na papír, aby si je společníci uvědomili a hned při rozjezdu firmy si definovali základní mantinely, jak se budou v budoucnu chovat. „Nelze se připravit na všechny situace a je možné dohodu v průběhu času měnit, ale mnoho situací, které určitě nastanou, je díky tomu dopředu vyřešených. Společníci se nemohou dostat do patové situace,“ doplňuje právník.

Doplňující dokumentace k fungování firmy v alespoň základní formě by podle Kučery, který se jinak ve své praxi věnuje převážně soudním sporům či akvizičnímu poradenství, měla existovat ideálně vždy, ale jestli je to někdy nezbytně nutné, tak prý v případě, kdy firmu zakládají dva a podíly si rozdělí 50 na 50 – jde totiž o docela obvyklý případ.

vit-kucera2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vít Kučera, zakladatel advokátní kanceláře Endors

„Bez dalších ujednání a domluvy to může být v budoucnu obrovský problém a cesta do pekel, protože když se objeví neshody, může to paralyzovat celou firmu. Zažil jsem bohužel už dost případů, kdy se dva společníci v patové situaci absolutně nebyli schopni dohodnout a nejen, že se spolu tito kdysi nejlepší kamarádi už nikdy nebavili, ale navíc se v problémech společníků utopila i celá firma,“ upozorňuje řídící partner advokátní kanceláře Endors.

Přestože se tedy rozdělení firmy přesně napůl mezi dva spoluzakladatele může zdát nejvíce férové – a klidně to tak být může –, je třeba mít podle Kučery nastavené mechanismy, které se dají do pohybu ve chvíli, kdy se společníci neumí sami dohodnout. Bez toho totiž může celá firma přešlapovat na místě, protože jeden společník bez druhého (a zároveň jsou oba jednatelé) nic neudělá, neumí se vzájemně odvolat ani najmenovat, nejsou schopni si schválit účetní závěrku nebo třeba důležitou dokumentaci od banky.

Jednoduché řešení neexistuje, podle Kučery je zkrátka třeba vést mnohdy nepříjemnou debatu o tom, co se může stát, hned v úvodu podnikání. „Když má firma obrat 0 korun, obvykle se všichni domluví bez složitých ujednání. Když ale všichni sedí u stolu o několik let později, každý je již v trochu jiné životní situaci a firma má najednou hodnotu ve stovkách milionů korun, názory se mění, najednou jde o ‚boj o život‘,“ popisuje zkušenosti z praxe Vít Kučera, podle kterého bývají typickým svárem třeba odměny jednotlivých společníků.

dluhopis2

Přečtěte si takéJak poznat pochybný dluhopis? Když není odpověď na tyto otázkyJak rozeznat pochybný dluhopis? Když vám prodejce nechce odpovědět na tyto základní otázky

„Na začátku je časté, že si nikdo z firmy brát peníze nechce, ale pak někdo založí rodinu, řeší auto, bydlení, letní dům u moře… a když další společníci výplatu dividendy zablokují, je to opět problém,“ doplňuje právník. Do patové situace se pak třeba zejména ve startupovém světě mohou dostat firmy, kde nejsou společníci dopředu alespoň rámcově sladění na tom, jak se postupuje, kdyby měl do firmy přijít nový investor, nebo by se dokonce měla celá společnost prodat. U investic je třeba mít vyřešeno například to, komu a jakým způsobem se ředí jeho podíl. U takzvaných exitů, tedy prodeje celé firmy, bývá situace ještě komplikovanější.

„Je to samozřejmě těžká diskuze, protože na začátku nikdo neví, kam se firma dostane, ale měla by padnout alespoň nějaká představa o tom, zda má firma pro exit nějaký horizont a jaké parametry by měl mít. Lze třeba nastavit, že k prodeji firmy nedojde dříve než za čtyři roky, pokud nepřijde někdo, kdo nabídne alespoň čtvrt miliardy nebo několikanásobek zisku. Lukrativní obchod pak může zablokovat třeba minoritní společník,“ doplňuje Vít Kučera.

I takovým složitým situacím lze ale podle něj předcházet, když se správně nastaví mechanismy. Firma se může nechat ocenit třetí stranou a společníci si mezi sebou podíly prodají, někdo to řeší i třeba obálkovou metodou. Zároveň se může při těchto diskuzích ukázat i to, že se názory společníků v zásadních otázkách natolik rozcházejí, že dohoda není možná.

Taková situace má obvykle řešení v tom, že rozjezd podnikání nakonec proběhne jinou formou, v jiném složení a podobně. I takové případy Kučera v praxi zažil, byť jsou dle jeho zkušeností spíše výjimečné. „Jakkoliv to působí negativně, na takové zjištění je rozhodně lepší přijít dříve než později,“ dodává.

CC Native

Partnerem článku je Endors

Prodává firmám MacBooky, dělala pro nejbohatší Čechy a otevřeně popisuje, jak nechtěla dítě

Jana Studničková vede společnost iBusiness Thein ze skupiny Tomáše Budníka. V rozhovoru vysvětluje, jak se ženy manažerky liší od mužských protějšků.

Luboš KrečLuboš Kreč

jana-studnickova3Story

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Jana Studničková, ředitelka iBusiness Thein

0Zobrazit komentáře

Jana Studničková se nakloní přes stůl a ukáže světle růžově nalakované nehty: „Takhle vypadá zdravá manikúra. Něco takového vám v nehtovém centru v obchoďáku neudělají, spíš vám je tam zničí.“ Nezastírá, že chce dobře vypadat ani že má obchodnické sklony – ostatně smíchovský kosmetický salon Luqy, kde si nechává manikúru dělat, jí patří. Zároveň ale svou kariérou i přístupem k životu rozbíjí řadu zažitých představ o ženách. A mluví o tom stejně vášnivě jako o byznysu, který ji zavál do firem těch nejbohatších Čechů a Češek.

Sedíme v šestém patře administrativní budovy Enterprise Office Building, kterou si na pražské Pankráci postavila softwarová společnost Avast, dnes známá jako Gen. Kvůli té tu ale nejsme – jednak už dům patří investiční skupině RSJ a spoluzakladatelům Avastu Eduardu Kučerovi a Pavlu Baudišovi, jednak si tu kanceláře pronajímá další investiční skupina Thein. A právě pro ni Studničková pracuje: vede její divizi iBusiness Thein, která jiným firmám dodává MacBooky či iPhony a vůbec jim pomáhá s přechodem na ekosystém Applu.

„Za první pololetí letošního roku jsme v tržbách překonali 300 milionů, na konci roku bych ráda viděla 700 milionů,“ říká manažerka, která firmu, jež se původně jmenovala Český servis, vede od loňského jara a završila její přeměnu na výhradně applovského B2B dodavatele služeb a zařízení.

„Před deseti lety, když jsem v PPF přišla na poradu a měla MacBook, byla jsem tam výjimka, kolegové na mě koukali překvapeně. To se ale postupně mění, čím dál víc firem chce Apple produkty integrovat. Nemá cenu si nic nalhávat, je to i dobrý náborový nástroj, lidi to mají rádi,“ vysvětluje, proč s kolegy vidí příležitost v narušování dominance windowsových počítačů a androidích telefonů v českých korporátech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O disrupci se ale stará i jinak – třeba jako žena v nejvyšších patrech technologického byznysu. „Tady ve skupině nejsem sama, ale jinak je pravdou, že žen v top pozicích je pořád méně než mužů. Když už tam ale jsou, bývají výkonnější a lépe připravené,“ říká Studničková suverénně.

Argument, že ženy do boardů a představenstev vnáší jinou perspektivu i dynamiku, není výjimečný. Čím to podle ní je? „Protože v určité fázi toho musíme zvládnout víc. Pořád platí, že v naprosté většině případů se žena více zapojuje do rodinných záležitostí. A pokud si u toho chce zachovat i kariéru a postupovat v ní, musí být z principu velmi schopná. A to se pak pozná.“

Zrovna rodina a mateřství je další oblast, ve které Jana Studničková, jež vystudovala původně žurnalistiku na Karlově univerzitě, boří mýty – otevřeně přiznává, že to nebyla ona, kdo toužil po dítěti, ale její manžel. „Dnes máme pětiletou dceru a miluju jí, ale naše cesta k mateřství byla dlouhá a složitá. Prostě jsem necítila vnitřní pnutí či potřebu mít dítě. Tahle touha mi chyběla. Vím, že o ní mnoho žen hovoří, ale u nás ji měl spíš můj muž,“ vypráví otevřeně.

jana-studnickova1

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Manažerka Jana Studničková

A se smíchem obratem dodává, že ačkoli to byl on, kdo víc toužil po potomkovi, nakonec je to opět ona, tedy žena, kdo má pod palcem organizaci kroužků, domácnosti či hlídání (s tím intenzivně pomáhala její matka, která kvůli vnučce odešla z práce). Není to ale tím, že jistá direktivnost je součást její nátury? „Možná ano, ale není tohle i vám chlapům tak trochu vlastní? Že se prostě každý týden ptáte, kdy budete vyzvedávat a kam máte dítě odvézt a nějak si to ne a ne zapamatovat?“

Jana Studničková svou kariéru začala počátkem milénia ve státní agentuře CzechInvest (kde se poznala i se svým nynějším manželem) a následně nastoupila do finanční skupiny Penta. V ní strávila šest let, podílela se mimo jiné na komunikaci kolem nakonec neuskutečněného plánu na výstavbu komerčního letiště v areálu Aero Vodochody a byla také marketingovou a obchodní ředitelkou mobilního operátora Ufon. Právě tam se seznámila s Tomášem Budníkem, který založil a vede skupinu Thein, kde nyní působí.

„Tomáš byl generální ředitel Ufonu. A potkali jsme se později i v PPF,“ vypráví Studničková. V roce 2011 totiž dostala nabídku od Martina Štefunka, s nímž se znala z Penty, ale který v té době už byl blízkým spolupracovníkem Petra Kellnera – zapojila se do projektu akvizice krachující Sazky. O tu soupeřila právě Kellnerova PPF spolu s miliardářem Karlem Komárkem na jedné straně a proti nim stála Penta s podnikatelem Martinem Ulčákem.

budnikove-hp

Přečtěte si takéTáta dělal pro Kellnera, syn snil o velkém byznysu. Začali spolu investovatTáta dělal pro Kellnera, syn snil o velkém byznysu. A otce přemluvil, aby spolu začali investovat

PPF s Komárkem nakonec vyhráli, za potápějící Sazku včetně nynější O2 areny zaplatili necelé čtyři miliardy korun a Studničková pak seděla do konce roku 2012 v nejužším vedení loterijní společnosti. Když národní sázkovku plně ovládl Karel Komárek se svou skupinou KKCG, přešla v rámci PPF do telekomunikační divize, kde se opět potkala s Tomášem Budníkem, oba se totiž podíleli na projektu úplně nového telefonního operátora. Poté, co Kellner a spol. koupili v roce 2014 Telefóniku O2, stal se Budník jejím generálním ředitelem, Studničková zase řídila marketing slovenské části O2.

„V PPF jsem nakonec strávila necelých osm let, poslední dva a půl roku jsme vedla marketing v českém a slovenském Home Creditu. Odcházela jsem v roce 2018, když jsem čekala dceru,“ říká. Jenže mateřská v jejím případě trvala jen pár měsíců – dceři ještě nebylo ani půl roku, když nastoupila do bankovní skupiny BNP Paribas Cardif na pozici ředitelky zodpovědné za telekomunikační a retailovou divizi v celé střední a východní Evropě.

„Já bych stejně nevydržela sedět doma, bylo by to utrpení pro mě i pro dceru. Máma měla větší trpělivost,“ říká Studničková bez okolků. Samozřejmě se tomu spousta lidí podivovala, klepali si na čelo. „Já ale nejsem ten typ, no a co? Vždyť jsem v těhotenství rozjela rekonstrukci našeho bytu a prostor, kde teď sídlí salon Luqy!“ krčí rameny manažerka.

tomasbudnik

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Budník, zakladatel fondu Thein

Čtyři měsíce poté, co začala úřadovat v Cardifu, ale udeřil covid. Takže z práce, která měla čítat i hodně cestování po Evropě, byla najednou práce, která čítala především hodně videocallů. Postupem času se vše uklidnilo, Studničková měla dobrý tým i podmínky včetně platu, jenže jak se přehoupla přes čtyřicítku, začalo jí v hlavě hlodat něco, co obyčejně bývá spojováno s muži, ne se ženami.

„Dostala jsem krizi. Jestli to byla krize středního věku, nevím, ale měla jsem depresi. Říkala jsem si, že to přece nemůže být všechno. Dítě, manžel, korporát…“ Hlodalo v ní i to, že její muž byl úspěšným developerem, který vybudoval vlastní byznys, zatímco ona vždy pracovala jen pro jiné. A kadeřnictví, které otevřela v jejich činžáku, za regulérní vlastní byznys nepovažovala: „Jsme rádi, když si to na sebe vydělá. Spíš šlo o to, ať máme v domě něco solidního, žádné problémové nájemníky.“

Vysvobozením z pochybností se zdála být nabídka, která jí přistála na stole – aby šla Ivaně Tykač, manželce miliardáře Pavla Tykače, majitele energetické skupiny Seven, pomoct s jejím realitním podnikáním. Tato kariérní fáze ale trvala jen pár měsíců, a tak zvedla telefon a zavolala muži, s nímž se protínala nemalou část své profesní dráhy a o němž věděla, že touhu zkusit vybudovat něco vlastního sám měl – Tomáši Budníkovi. „Bavili jsme se spolu o víc možnostech, ale nakonec jsme se domluvili, že zkusíme rozvíjet tuhle applovskou cestu a že to dostanu na starost,“ říká.

navrh-bez-nazvu-57

Přečtěte si takéKupuje IT firmy a říká: Investovat mě naučily už poštovní známkyKupuje IT firmy i slévárny, roky dělal pro Kellnera. Investovat mě učily poštovní známky, říká

Investiční skupinu Thein založil Budník v roce 2020, když opustil PPF, kde byl po odchodu z čela O2 technickým ředitelem celé skupinové telekomunikační divize. Thein, kde je dnes významným akcionářem i původně slovenská finanční skupina J&T, investuje do firem ze světa informačních a komunikačních technologií, kybernetické bezpečnosti a strojírenství a ve svém portfoliu má více než desítku podniků včetně slévárny Top Alulit, výrobce železniční techniky Cotring, strojírny Ponec a několika B2B divizí včetně iBusiness Thein, který vede Studničková.

„Tohle budování mě baví a celkově se cítím mnohem klidnější,“ usmívá se. Aby to tak zůstalo, snaží se držet fit, dokonce se chystá na ozonovou krevní terapii, mezi rodinou a kariérou se jí prý podařilo najít balanc. Nakonec ale o všem spíš rozhodne, jak se bude dařit byznysu. Takže?

„Teď jenom, aby firmy přecházely na Apple takovým tempem, jak jsme si naplánovali,“ říká a odkazuje se na nedávný krach B2B e-shopu Mamut, který prý dost zamával s cenami a celkovou poptávkou, protože odhalil, že na trhu působil hráč, který uměle nafukoval objednávky. Ostatně server Seznam Zprávy před pár dny upozornil, že Mamut obchodoval s neznámými firmami a že tak zmizely Apple výrobky za miliardy korun.

Studničková se ale usmívá: „Zájem mezi firmami, s nimiž mluvíme, je ale pořád velký, jen se ztížily podmínky. Ideální šance pro ty, kteří chtějí měnit zaběhané pořádky. To dáme.“