Zanechal vrcholového sportu a pustil se do Pokémonů. Na kartičkách dnes vydělá i miliony týdně

Kvůli zranění mu pohrozili nižším platem, tak se rozhodl, že začne vydělávat na sběratelských kartičkách. Jednu prodal za více než 14 milionů korun.

Filip HouskaFilip Houska

pokemon_1

Foto: Erik Mclean/Pexels

Sběratelské kartičky Pokémonů

0Zobrazit komentáře

Hrál na pozici linebackera v NFL, tedy v té nejlepší lize amerického fotbalu. Poté se ale zranil a kvůli nejistotám, které se pojily s jeho zdravotním stavem, mu tým chtěl snížit plat. Blake Martinez se tak mohl rozhodnout, zda sníženou nabídku přijme, nebo se znovu poohlédne po jiném týmu. Anebo se vydá na úplně jinou kariérní dráhu, kterou si oťukávalo snad každé dítě devadesátek – sbírání kartiček Pokémonů. Dal jí přednost, jednak kvůli vášni, jednak kvůli tomu, že na oblíbených japonských příšerkách vydělá až třikrát tolik co v NFL.

Blake Martinez, který během svého šestiletého působení v NFL vystřídal tři týmy, byl fanouškem Pokémonů již od svých šesti let. Byli tím jediným, na co myslel, když dokončil povinnosti doma. A rád pro balíčky kartiček chodil do jednoho obchodu v arizonském Tucsonu, odkud pochází. Jakmile se ale začal věnovat americkému fotbalu, který později začal hrát profesionálně, sbírání kultovních postaviček v čele s Pikachu nebo Charmanderem odložil na druhou kolej. Vše se ale změnilo s pandemií.

„Ceny sběratelských karet – a obecně všech sběratelských předmětů – vyletěly během pandemie do nebes. Tak jsem si řekl, že musím zkontrolovat hodnotu svých Pokémonů. Ale stejně, jako to bylo všude jinde, i moje karty máma rozdala ve výprodeji na dvoře nebo jiným dětem,“ vzpomíná Martinez v rozhovoru pro magazín Fortune. Proto začal zjišťovat, kde se kartičky ještě prodávají, a balíčky v původním, nerozbaleném provedení začal postupně znovu kupovat.

Odhaduje se, že loni měl trh se sběratelskými předměty hodnotu převyšující 400 miliard dolarů, tedy téměř devět bilionů korun. A tematické kartičky, zpravidla ty, které jsou něčím vysoce raritní, si z toho ukrajují značný kus. Řada amatérských i zkušenějších sběratelů k tomu přistupuje jako k zajímavé investici, která se může za deset, dvacet nebo třeba padesát let mnohonásobně zhodnotit. Nebo také hned, co s nimi člověk vyrazí na internet.

martinez_1

Reprofoto: Whistle/YouTube

Blake Martinez, dříve hráč NFL, dnes sběratel Pokémonů

To byl i Martinezův případ, když nějakou dobu před ukončením kariéry profesionálního hráče amerického fotbalu pořídil několik balíčků karet Pokémonů za 30 tisíc dolarů (670 tisíc korun), aby na nich během živého vysílání na internetu vydělal dvojnásobek. Jak? V přímém přenosu je rozbaloval, vtip byl ale v tom, že před každým otevřením nechal diváky přihazovat peníze. Podobně jako během klasické aukce. Ten, kdo přihodil nejvíce, otevřený balíček vyhrál.

Ve výsledku šlo o to, že balíček mohl obsahovat i vysoce cennou kartu, kterou by noví majitelé následně mohli prodat za násobně větší obnos. O tom ale kupující logicky nevěděli, proto tak s penězi trochu hazardovali. „I já jsem si takto některé balíčky kartiček s Pokémony kupoval, klidně i za tisíc dolarů. Byly to šílené peníze. Zároveň v tom byla zábava spojená se vzrušením. Pak jsem chtěl ale být tím, kdo ty balíčky otevírá,“ doplňuje Martinez.

Po prvním výdělku cítil, že chce celou tuto vášeň posunout na novou úroveň. Shodou okolností mu jeho známý z vysoké školy, jenž tehdy pracoval v uznávané investiční firmě Andreessen Horowitz, která na začátku finančně podpořila i třeba Twitter, doporučil, ať rozbalování balíčků vyzkouší v aplikaci Whatnot. Ta byla na rozdíl od streamovací služby Twitch, kde Martinez s rozbalováním začínal, k těmto účelům přímo určená. Tam se to teprve rozjelo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během jedné streamovací akce prodal balíčky v hodnotě 50 tisíc dolarů (přes 1,1 milionu korun) za 108 tisíc dolarů, tedy 2,4 milionu korun – a tehdy si uvědomil, že když bude streamovat pravidelně, mohl by na sběratelství vydělávat více než v NFL, kde v roce 2021 pobíral roční plat okolo jednoho milionu dolarů. Zformoval tým podobně smýšlejících lidí, nakoupili zásoby balíčků a pustili se do toho naplno. Vlastně tak rozjeli nový, solidně fungující byznys.

Protože věděl, že kariéra v NFL už kvůli opakujícím se problémům s koleny nebude nikdy jako dřív, zavolal svému stávajícímu chlebodárci, týmu Las Vegas Raiders, a definitivně s ním rozvázal smlouvu. Pak už se Martinez mohl věnovat jen tomu, co ho nejvíce naplňuje. Ostatně impulsem k většímu zapojení do byznysu s Pokémony byl i fakt, že jednu vysoce raritní kartičku prodal aukční síni za 672 tisíc dolarů, asi 15 milionů korun.

charizard1

Foto: Steven Cordes/Unsplash

Sběratelská kartička Charizarda

Příjmy z prodeje sběratelských kartiček se pak odvíjejí od toho, jak moc pracuje, respektive jak často je před zraky diváků rozbaluje. Za týden to dělá i 300 tisíc dolarů (6,7 milionu korun) s tím, že měsíční obrat činí okolo pěti milionů dolarů. „Obvykle pracuji šedesát až osmdesát hodin týdně, z toho asi deset hodin vysílám. Ale na telefonu jsem nepřetržitě, minimálně od sedmi ráno do sedmi večera,“ říká Martinez. „Skvělé je, že pracuji z domova, nemusím nikam chodit,“ dodává.

Do budoucna se chce Martinez vydat cestou obecnějšího sběratelství, ne nutně jen Pokémonů. Už teď se má devětadvacetiletý bývalý hráč amerického fotbalu připravovat na směňování komiksů a v rámci své firmy chce najít i někoho, kdo by naopak rozbaloval figurky Funko Pop. A jaký je jeho plán, co se obratu týče? Do pěti let chce překonat 100 milionů dolarů.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kupte si kus obchodního centra. Wood & Co. otevírají investice do komerčních nemovitostí od stokoruny

Nemovitostní fond české investiční skupiny dokázal porazit inflaci. Teď ho Wood & Company otevírá přes platformu Portu drobným investorům.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

harfa-wood

Foto: Galerie Harfa

Galerie Harfa a Harfa Office Park patří skupině Wood & Company

0Zobrazit komentáře

Osm budov v Bratislavě, šest v Praze a jeden objekt ve Varšavě. Tak vypadá realitní portfolio investiční skupiny Wood & Company, která měla dosud své fondy otevřené jen pro kvalifikované investory, kteří museli vložit minimálně milion korun. Zaměření na kancelářské budovy a maloobchodní centra zatím Woodům, jak se pražské skupině Jana Sýkory a spol. říká, dlouhodobě vychází a v loňském roce jejich retailový podfond dokonce vynesl korunové zhodnocení přes 21 procent, čímž překonal inflaci. Od března budou moci poprvé do stejných budov investovat také drobní investoři, pro které Wood & Company otevírá nový fond.

Jmenuje se Wood & Company Realitní – otevřený podílový fond (OPF) a bude investovat souběžně s již existujícím fondem kvalifikovaných investorů do stávajících i nových nemovitostních projektů. Půjde o kancelářské budovy či maloobchodní centra v Česku, na Slovensku a v Polsku, na které se Wood & Company dlouhodobě zaměřuje. První akvizice provedl v roce 2016 a jeho dva podfondy patří k nejvýkonnějším investičním fondům pro kvalifikované investory ve svých segmentech. Podfond zaměřený na kancelářské budovy loni připsal investorům korunové zhodnocení 14,35 %, podfond investující do maloobchodních center 21,07 %.

Pro drobné investory se teď otevře možnost do stejných nemovitostí investovat prostřednictvím online investiční platformy Portu. „Portu byl náš první krok do retailu, realitní fond pro retailové investory je teď druhý,“ uvedl Jaromír Kaska, portfolio manažer Wood & Company Realitní OPF. Investiční platforma patří taktéž do stáje Woodů a umožňuje investovat do akcií prostřednictvím burzovně obchodovaných fondů od nejmenších částek. Lidé už přes ni do akcií vložili 16 miliard korun. To stejné nyní nabídne také v rámci realitního portfolia. Nejnižší možná částka bude 100 korun. Očekávaný čistý výnos dlouhodobě cílí do rozmezí sedmi až devíti procent ročně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cíle, které s novou iniciativou skupina má, nechtěl Jaromír Kaska příliš komentovat. Uvedl jen, že od retailových investorů by ráda vybrala řádově až vyšší stovky milionů korun. Podle zájmu se bude také ladit portfolio celého retailového fondu. „Investoři si tímto způsobem budou moci nepřímo koupit podíl třeba v Galerii Harfa,“ uvedl Kaska. Právě obchodní centrum u pražské O2 areny aktuálně stoprocentně vlastní realitní podfond Wood & Company a nový otevřený podílový fond si bude část kupovat pro drobné investory. „Zatím nemáme určené, kolik procent si koupíme. Budeme volit i podle toho, kolik investorů získáme,“ doplnil Kaska.

V portfoliu má aktuálně Wood & Company komerční nemovitosti s více než 355 tisíci metrů čtverečních pronajímatelné plochy. Vedle Galerie Harfa je to také sousední Harfa Office Park, pražské Centrum Krakov, bratislavské obchodní centrum Aupark. Z kancelářských budov to jsou například The Greenline a GreenPoint v Praze, Astrum Business Park ve Varšavě nebo Lakeside Park v Bratislavě. Hodnota aktiv pod správou čítající celkem patnáct nemovitostí aktuálně přesahuje 28 miliard korun a dlouhodobý cílený roční čistý výnos těchto podfondů je osm až deset procent. Další nákupy by měly podle plánů skupiny proběhnout opět v Polsku.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb