Zaoceánské lodě stály miliardy, zamíří ale jen na šrotiště. Měly přepravovat nejvíce lidí na světě
Jedno plavidlo Global Dream mělo pojmout přes devět tisíc pasažérů, což by byl rekord. Obří náklady však poslaly ke dnu jejich stavitelskou firmu.
Do příchodu pandemie covidu se byznysu turistických zaoceánských plaveb dařilo, v roce 2019 zapsal zisk ve výši 27 miliard amerických dolarů (651,4 miliardy korun). Pak ale přišly lockdowny a hodnota sektoru se propadla o devadesát procent. Obětí tohoto pádu jsou teď i zaoceánské lodě Global Dream a Global Dream II, které měly být co do kapacity největšími na světě.
Mělo jít o přelomový počin v oblasti zaoceánských výletních plaveb. Sesterské lodě by se mohly po oceánech plavit s až devíti tisíci cestujícími a dvoutisícovou posádkou. To z nich mělo činit koráby s největší kapacitou cestujících, což dokonce znamenalo, že musela vzniknout nová třída výletních lodí nazvaná Global-class.
Váha jednoho kusu měla být 208 tisíc tun, čímž by se sestry v žebříčku zařadily za pět přelomových exemplářů třídy Oasis společnosti Royal Caribbean.
K vodě se ovšem z doků v severoněmeckém Wismaru nedostanou. Kvůli krachu výrobce totiž bude jejich jediným kurzem zřejmě směr šrotiště.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Obří plavidla s délkou 342 metrů, dvaceti palubami a vlastními aquaparky od roku 2019 stavěla německo-hongkongská firma MV Werften, která za jejich konstrukci zaplatila 1,4 miliardy amerických dolarů (33,7 miliardy korun). Výrobu lodí si v roce 2016 objednala asijská firma Dream Cruises.
Kromě bazénů a tobogánů se cestující mohli těšit třeba na rekordních osm kinosálů, obchodní centra, pláže nebo restaurace. Lodě byly na začátku letošního roku už téměř připravené ke svým panenským plavbám. MV Werften ovšem zkrachovala a protože se pro lodě zatím nenašel kupec, technici Global Dream II rozeberou na díly do šrotu. Zvlášť se likvidátoři budou snažit prodat některé lodní systémy a motory.
Sesterská loď Global Dream zatím k likvidaci určená není, stále se hledá kupec. Podle britského serveru Express by o ní mohl být větší zájem, protože je blíže svému dokončení. S její stavbou se totiž začalo o rok dříve než s tou Global Dream II. Potenciální nový majitel by ale musel přidat investici okolo 230 milionů dolarů (5,5 miliardy korun), aby loď případně dokončil. Taková je totiž hodnota práce a materiálu.
Motoristický portál Autoevolution ale dodává, že poptávka po zaoceánských výletních lodích v posledních letech i kvůli pandemii covidu klesá. Likvidátoři tak možná zanedlouho budou muset bílou vlajkou odmávat i osud druhého exempláře.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.