Zapomeňte na home office, Mercedes přináší car office. Pracovat půjde i z auta díky moderním nástrojům

Automobilka se spojila se společností Cisco, jejíž aplikace pro pořádání videokonferencí půjde nainstalovat přímo na obrazovku infotainmentu.

mercedes-e-class1

Foto: Mercedes

Interiér třídy E od Mercedesu

0Zobrazit komentáře

Průměrná vzdálenost, která dělí české zaměstnance od místa vykonávání jejich pracovních povinností, činí přibližně 18 kilometrů. Pokud dojíždějí vozem, jedná se zhruba o 40 minut strávených každý den za volantem při cestě do práce a zpět. Za tu dobu by se dalo vyřídit množství e-mailů a dokonce si i střihnout videomeeting. A co teprve, pokud se přesouváte na delší vzdálenosti. Bez osobního řidiče s rukama na volantu se však jedná o nebezpečný výkon povolání. V Mercedesu však vzali ideu práce z auta za svou a interiér třídy E chtějí skutečně proměnit na malou mobilní kancelář.

Třída E vždy patřila mezi oblíbené volby manažerů, což by se mohlo s novou generací ještě umocnit. Kromě toho, že ji Mercedes nabídne i v elektrifikované verzi, novinku prošpikoval také celou řadou špičkových technologií, mezi kterými by neměly chybět ani ty, jež budou maximálně vycházet vstříc práci z vozu.

Automobilka za tímto účelem navázala partnerství se společností Cisco, díky čemuž by měly být přístrojové desky nové třídy E vybaveny kancelářskými nástroji Webex. Jedná se o videokonferenční software, jehož jednotlivé aplikace půjde díky datovému připojení a vestavěnému wi-fi modulu stáhnout přímo na displej informačního panelu.

mercedes-e-class2

Foto: Mercedes

Modely třídy E jsou oblíbenou volbou manažerů

Během samotné jízdy pak budou u jednotlivých aplikací k dispozici pouze audionástroje s prý doposud nejlepším potlačením okolních ruchů ve své třídě. Pokud však řidič zastaví, otevře se mu podstatně širší paleta nástrojů. S jejich pomocí se bude moci účastnit videokonferenčních hovorů, využívat automatickou transkripci, sdílet obsah a dokonce i reagovat na přicházející zprávy pomocí emotikon.

Během delších cest si tak bude možné střihnout poradu s kolegy v kanceláři, pohodlně odesílat e-maily nebo na odpočívadle absolvovat videocall s lidmi na druhém konci světa. Tato funkce bude zkrátka dávat smysl těm, kteří vedou pracovní život v dynamickém stylu s množstvím dlouhých cest, během kterých ovšem musí být neustále ve spojení s okolím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nástroje Webex či Zoom zažily velký růst během pandemie, kdy se staly mnohdy jedinou možností pro udržení chodu společností. S postupným návratem zpět do původních kolejí, kdy řada firem zjišťuje, že home office není ten nejlepší zaměstnanecký benefit, se proto technologické firmy snaží najít uplatnění pro své nástroje v jiných segmentech, jako je právě automotive.

Cisco na něčem podobném v minulosti již spolupracovalo s Fordem, jehož vybrané modely taktéž dostaly některé nástroje Webexu. Podobná spolupráce by pak měla fungovat například také mezi Zoomem a Teslou.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kdo koupí ojetinu teď, za rok ji prodá i dráž, říká šéf Carvaga. To minulý rok utržilo 1,5 miliardy

Carvago Jakuba Šulty se zaměřuje na prodej a výkup ojetých vozů z celé Evropy. Letos plánuje expanzi na další trhy, ceny ojetin zatím rostou.

jakub-sulta-1crop

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel startupu Carvago

0Zobrazit komentáře

Dlouhé čekací doby, růst cen i klesající kupní síla – i to jsou důvody, proč řada lidí místo pořízení nového auta sáhne raději po ojetině. Těží z toho i online platforma pro prodej a nákup ojetých vozů Carvago. Ta za loňský rok ztrojnásobila své tržby na bezmála 1,5 miliardy a její zákaznická základna se rozrostla o 500 procent. Ani jí se však nevyhnuly komplikace, které otřásly celým e-commerce trhem.

Až před dveře domu si lze díky internetu dnes objednat kde co, výjimkou nejsou ani ojeté vozy. Takovou službu nabízí i česká platforma Carvago umožňující na pár kliknutí ojetý vůz nejen koupit, ale i prodat. Může se to zdát jako riskantní podnik, nicméně Carvago s touto službou slaví úspěchy. V roce 2021 rostlo raketovým tempem a tohoto trendu se společnost držela i v první polovině minulého roku.

„V březnu to vypadalo, že s jistotou překonáme v tržbách dvě miliardy a budeme se snažit o tři. V druhé polovině roku se ale naplno projevil vliv inflace a nejistota na trzích,“ vysvětluje zakladatel Carvaga Jakub Šulta důvod, proč konečné výsledky nenaplnily původní očekávání.

V první polovině loňského roku se zdálo, že dva roky trvající trend stoupajících cen ojetin pomine a ceny se začnou snižovat. Pak ale začalo opět docházet ke zdražování s tím, jak se opět zvyšovala poptávka po ojetých vozech. Přesto je Šulta dle svých slov s konečnými tržbami ve výši 1,49 miliardy korun velmi spokojený. Už jen proto, že jich byla společnost schopna dosáhnout již po dvou letech na trhu.

carvago-dum-min

Foto: Carvago

Carvago chce změnit hru na poli ojetých vozů

Aktuálně tak vyhlíží break-even point, tedy moment, kdy se celkové náklady a výnosy společnosti srovnají a firma zamíří k ziskovosti.„V prvním kalendářním roce jsme zapisovali ztrátu kolem 800 tisíc eur měsíčně, v loňském roce už to bylo jen 250 tisíc eur a leden tohoto roku jsme poprvé zakončili s pozitivní ebitdou,” vysvětluje Šulta, proč očekává, že Carvago bude letos poprvé v zisku.

Za rostoucími tržbami stojí rozšiřování zákaznické základny, která se v loňském roce zvětšila z 1 553 na 7 931 klientů. Mohou za to i nové možnosti, které se uživatelům otevřely. Společnost umožnila ojeté vozy nejen nakupovat, ale také prodávat prostřednictvím aukce, do které se zapojují obchodníci z celé Evropy.

Byť je Carvago český projekt, jeho ambice hranice naší země od počátku dalece překračují. Uspět chce v rámci celé Evropy, kde nyní působí již na sedmi trzích. Svou pozici na nich upevňuje i celý holding EAG, pod nějž Carvago spadá a který vlastní například i Cebii, známého českého poskytovatele služeb spojených s prověřováním vozidel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Holding EAG, fungující pod křídly investiční skupiny Portiva, v minulém roce uskutečnil dvě důležité zahraniční akvizice, kterými posílil ve střední i západní Evropě. Nejdříve zakoupil belgickou platformu FastBack specializující se na B2B obchodování s ojetými vozy, následně přidal i polskou softwarovou společnost SoftVig, která dodává software pro sektor automotive.

Jako skupina chceme digitalizovat celý proces životního cyklu automobilu od chvíle, kdy sjede z výrobní linky až po moment, kdy přesáhne stáří deseti až dvanácti let. V případě platformy FastBack jsme si otevřeli dveře na Západ a skokově jsme získali více než tisícovku B2B partnerů v zemích Beneluxu,“ přibližuje Šulta akvizici, která měla pomoct zlepšit služby nabízené i samotným Carvagem, jako jsou právě online aukce.

Těch se od spuštění služby na podzim uskutečnilo na tři tisíce. Vůbec nejčastěji zákazníci v aukci nabízeli Škodu Octavia s průměrným stářím sedmi let, naopak nejčastěji kupovaným modelem se v minulém roce stal tři roky starý benzínový Volkswagen Golf. Každý osmý prodaný vůz byl vybaven alternativním hybridním pohonem nebo se jednalo o čistý elektromobil.

jakub_sulta-min

Foto: Carvago

Jakub Šulta, spoluzakladatel a CEO společnosti Carvago

Průměrná cena prodaných a vykoupených vozidel na Carvagu se liší dle trhu. Statistiky firmy však ukazují, že se jedná o částku okolo 650 tisíc korun, v případě vozů od zákazníků vykupovaných jde o částku přibližně o třetinu nižší. Zajímavé je, že kdo si za tuto cenu koupí ojetinu dnes, nejspíš ji za podobnou cenu prodá i v příštím roce.

„Podle posledních zpráv budou problémy ve výrobě i v tomto roce. Od konce roku 2021 navíc automobilky výrazně zdražily nová auta a to se letos a v letech následujících opět negativně promítne do cen. I v roce 2023 tak bude realitou, že zákazník na začátku roku koupí zánovní ojetinu a po roce užívání ji bude schopen prodat za stejnou nebo vyšší cenu,“ říká Šulta, podle kterého tak bude zájem o ojetiny dál přetrvávat.

Proto Carvago plánuje pokračovat ve svém evropském tažení a do konce letošního roku být minimálně na deseti trzích. Ještě v jeho první polovině chce nabídnout své služby zákazníkům z Belgie a Francie, následně se zaměří na Balkán, kde nyní dokončuje uzavírání smluv se strategickým partnerem.