Zapomeňte na luxusní káry za miliony. Jestli chcete, aby se za vámi lidé otáčeli, kupte si Microlino
Malé elektrické vozítko navazuje na legendární Isettu z 50. let. Je to tak trochu skútr, tak trochu auto, ale hlavně pořádná porce zábavy.
Je to auto? Je to skútr? Je to čtyřkolka? Je to tak trochu všechno a vlastně je to tak trochu jedno. Nejzásadnější je, že elektrické minivozítko Microlino vykouzlí úsměv na tváři, kdykoliv ho spatříte, kdykoliv do něj nasednete a kdykoliv se rozjedete. A zcela jednoznačně se za vámi budou otáčet, mávat vám a fotit vás i všichni kolemjdoucí. Na světlech si pak stáhne okýnko, aby vám uznale pokýval hlavou, nejeden řidič. Jezdil jsem v pražských ulicích v posledních měsících s řadou více či méně zajímavých nebo drahých aut, ale Microlino je jen jedno. Pro koho ale vlastně tahle minikára za půl milionu je?
Začněme základními parametry. Když Microlino spatří automobiloví znalci, hned hlásí: To je přeci legendární Isetta! Ano, vozítko skutečně připomíná dvoumístné vejčité miniauto, které se začalo v 50. letech vyrábět v Itálii a později ho pod licencí dokonce vyrábělo i BMW. Microlino je moderní interpretací Isetty, u níž vycházeli z italské klasiky Wim, Oliver a Merlin Ouboterovi. Švýcarská rodina na koncept „bublinových aut“ narazila, když přemýšlela, jaký další dopravní prostředek vyvine.
Právě jejich společnost Micro Mobility dala světu v polovině 90. let skládací koloběžku, která se stala celosvětovým hitem. Umožňovala o něco rychlejší přesun než pěšky a o něco pomalejší než na kole. No a další příležitost pak Ouboterovi spatřili v dopravním prostředku, který by byl na půli cesty mezi skútrem a klasickým autem – malý a obratný, ale zároveň by ochránil před nepřízní počasí a navíc by se v něm dal odvést třeba větší nákup. A tím se dostáváme k tomu, co vlastně Microlino je. Je to de facto skútr se čtyřmi koly a evropské regulace ho klasifikují jako čtyřkolku.
Přestože tedy Microlino svými rozměry není až tak vzdálené některým autům a za Smartem by se ani neschovalo, nejde o auto v pravém slova smyslu. To znamená, že postrádá řadu zásadních funkcí, jako jsou airbagy, protiblokovací systém brzd, kontrolu trakce, posilovač řízení nebo posilovač brzd… Ani nemusí splňovat tak přísné crash testy jako klasická auta. Tohle všechno dohromady zajišťuje při jízdě velmi neotřelý zážitek, který budete při prvních vyjížďkách milovat, ale pak se řidiči rozdělí na dva tábory.
Jakmile se přestanete usmívat poté, co k Microlinu poprvé přijdete, dost možná vám alespoň z počátku vrátí na tvář úsměv to, co se odehraje, jakmile budete chtít nastoupit. Zmáčknete totiž nenápadné tlačítko pod světlem na pravém boku a rozevřou se přední, nebo říkejme raději čelní dveře – tohle speciální elektrovozítko musí mít totiž speciální i nástup. Jelikož ke dveřím není připojená přístrojová deska s volantem, musíte za něj proklouznout a usednout na poměrně prostornou lavici, kam se – byť byste to na první pohled neodhadli – vejdou relativně obstojně dva cestující. Pomocí koženého poutka si oldskůlově přitáhnete dveře, zaklapnete a může se vyrazit.