Zapomeňte na Twitter, je tu Mastodon. Jak funguje decentralizovaná síť, kam lidé prchají před Muskem

Statisíce lidí už vyměnily Twitter za projekt německého programátora. Mastodon síť Twitter připomíná, inspiruje se i Redditem a Discordem.

Jiří BlatnýJiří Blatný

Lidé se z Twitteru přesouvají třeba na decentralizovanou síť Mastodon

0Zobrazit komentáře

Dění kolem Twitteru je od koupě Elonem Muskem napjaté. Nevoli nad novým řádem nedávají najevo jen zaměstnanci, ale i uživatelé sítě, kteří palubu korábu s ptákem ve vlajce ve velkém opouštějí. Za týden jich z Twitteru odešlo víc než milion. Z toho se mohou těšit jiné podobné platformy. Jedna z nich se jmenuje Mastodon a působí jako mix Twitteru, Redditu nebo Discordu.

Jen během prvních čtyř dnů od Muskovy koupě zaznamenal Mastodon přes sto dvacet tisíc nových uživatelů, vzniklo také přes dvanáct set nových serverů, uvedl v příspěvku na své síti Eugen Rochko, německý programátor a zakladatel Mastodonu. V současnosti má platforma podle něj přes 1,2 milionu aktivních uživatelů.

Službu Rochko spustil v roce 2017 poté, co ho Twitter zklamal. „Možnost psát si s kamarády, ale i s lidmi po celém světě pro mě byla klíčová a nepřipadalo mi dobré, aby ta možnost byla v rukou jedné obří korporace,“ vysvětluje Rochko v rozhovoru pro magazín Time. Narozdíl od sociálních sítích jako Twitter, Facebook nebo Instagram tak Mastodon funguje jako nezisková organizace s jediným zaměstnancem, kterým je právě Rochko, a spoléhá na pomoc dobrovolníků. To je také důvod, proč na Mastodonu nenajdete reklamy.

Na první pohled se uživatelské rozhraní Mastodonu od Twitteru moc neliší. Uprostřed se pod sebou řadí příspěvky od uživatelů. Povědomé jsou i možnosti jako boostnout příspěvek, což je obdoba retweetu. Místo symbolu srdce je u akce oblíbit příspěvek hvězdička. Pokud chcete do světa vyslat zprávu, nemusíte se příliš obávat toho, že by vám nestačil jeden příspěvek. Máte totiž k dispozici pět tisíc znaků, v porovnání s 280 na Twitteru.

mastodon1280

Foto: CzechCrunch

Profil zakladatele Mastodonu Eugena Rochka

Základ je tedy povědomý. Nicméně rozdílů je taky dost. Tím zásadním je, že Mastodon je decentralizovaná, tzv. federovaná síť. To znamená, že sdružuje spousty různých serverů, které sice patří pod stejnou střechu, ale problémy jako nastavování pravidel chování a moderace obsahu jsou na správcích konkrétních serverů. Správcem může být jakýkoliv uživatel. V tom tak trochu připomíná platformy jako Reddit nebo Discord, které také kladou důraz na zakládání různorodých komunit.

Nazvěme to demokratickým procesem.

Stejně jako na Discordu najdete i na Mastodonu určitá obecná pravidla toho, co se v jednotlivých komunitách smí a co ne. Jejich reálná vymahatelnost je však kvůli decentralizaci otázkou. „Záleží to opravdu na konkrétním serveru. Někde nejsou žádná pravidla, někde mohou být naopak velice přísná,“ říká Rochko ve zmíněném rozhovoru pro Time. „Nazvěme to demokratickým procesem,“ dodává.

Podobně jako na Redditu jsou jednotlivé servery dělené hlavně podle zájmů, lze ale vybírat i podle polohy. Výběr je nutný pro registraci nových uživatelů. Pokud si tedy chcete síť vyzkoušet, musíte si vybrat server. Rochko princip přirovnává k e-mailům. Když si zakládáte e-mailovou schránku, musíte se rozhodnout, u jaké služby to provedete – Gmail, Hotmail, Yahoo… nebo třeba Centrum.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Není to přitom tak, že člověk nemůže z Gmailu poslat zprávu někomu, kdo má adresu u Yahoo. Stejně tak mohou uživatelé všech serverů Mastodonu sledovat dění na těch ostatních. V pravé části uživatelského rozhraní si můžete zvolit, jaké příspěvky chcete vidět. Zajímají vás jen ty z vaší komunity? Není problém. Máte zájem sledovat úplně všechny? To síť umí také. Jen pozor, ať se vám z toho nezamotá hlava. Příspěvky se totiž ve druhém případě v reálném čase valí s takovou kadencí, že nemáte šanci se do nich začíst.

Když ale budete mít štěstí, můžete narazit na příspěvky některých známých osobností, které se rozhodly síť vyzkoušet. Z nich je dnes na Mastodonu aktivní třeba ekologická aktivistka Greta Thunbergová nebo režisér superhrdinských filmů od Marvelu i DC James Gunn.

Byť Rochko přiznává, že ho zvýšený zájem těší, pojí se s tím i problémy. Větší zájem znamená větší provoz na síti a Rochko má tak o programátorskou zábavu postaráno, protože je nutné častěji opravovat chyby. Otevřený princip vývoje Mastodonu je však v tomto ohledu i výhodou, podle Rochka v komunitě velmi dobře funguje zpětná vazba od uživatelů, připouští však, že možná chvíli potrvá, než se ke všem připomínkám dostane.

Nejlepší kontaktní centrum? Takové, které vůbec nepotřebujete, hlásí český Born Digital

Startup nedávno prošel akceleračním programem od Googlu jako jediný český zástupce. S jeho podporou se chystá dobýt Velkou Británii i Spojené státy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

malovec-2-tisk-2-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel Born Digital

Projekt Born Digital vznikl před třemi lety s jednoznačným záměrem – pomocí hlasové umělé inteligence automatizovat zákaznické linky například mobilních operátorů, bank či třeba hasičů, aby se mohly popasovat s nedostatkem lidí a obecně dokázaly pracovat efektivněji. Postupně se ale startup od automatizace přesunul spíš do oblasti prevence, aby lidé vůbec nemuseli na tyto linky volat. V letošním roce nadále posiluje svoji zahraniční stopu a šlápnout do toho chce ještě více – díky akceleraci od Googlu, ale také plánovanému investičnímu kolu.

Co vůbec prevence v kontaktních centrech znamená? „Naše krédo je jednoduché, nejlepší kontaktní centrum poznáte podle toho, že zákazník jej ani nemá důvod kontaktovat. Jako zákazník si totiž kupuji službu a chci, aby fungovala perfektně, nemám zájem trávit čas řešením něčeho na call centru. A to bez ohledu na to, jak je služba dobrá,“ vysvětluje pro CzechCrunch ředitel Born Digital Tomáš Malovec.

Platforma tak nyní pomáhá firmám porozumět tomu, proč je jejich zákazníci kontaktují. A učí je používat tato data ke zlepšování svých produktů. Na základě neuronových sítí analyzuje předešlou komunikaci a ve formě dashboardů ukazuje nejčastější problémy, které zákazníci řeší. „Jinými slovy klientům dáme přesná data o tom, co mají změnit ve svých produktech nebo procesech, aby fungovaly lépe a zákazníci je neměli důvod kontaktovat,“ říká Malovec.

Firma vznikla jako spin-off české společnosti GoodAI, kterou zakládal Slovák Marek Rosa. Ta se dlouhodobě věnuje výzkumu s cílem vytvořit takzvanou všeobecnou umělou inteligenci, která by byla schopná sama se učit, „přemýšlet“ a fungovat nezávisle na lidech. Jako jeden z vedlejších produktů vznikl také chatbot schopný věrohodně komunikovat v češtině a slovenštině, což se u klientů ukázalo jako požadované řešení.

malovec-2-tisk-3-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel Born Digital

„V GoodAI se ale chtěli nadále zabývat technologickým výzkumem a ne consultingem. Tak vznikl nápad udělat spin-off startupu, který by se zaměřoval čistě na automatizaci lidské konverzace,“ popsal pro CzechCrunch před dvěma lety Malovec, který Born Digital spoluzakládal.

Následně se však ukázalo, že firmy mají mnohem větší zájem o konverzační asistenty, kteří by místo textu dokázali mluvit, což se pro startup stalo hlavním jádrem a zaměřil se na hlasová řešení. Born Digital v této oblasti tak v technologickém vývoji začínal úplně od nuly a na českém a slovenském trhu byl prvním, kdo takový produkt představil. „Bylo to průkopnické řešení a většina firem nám vůbec nevěřila, že to může fungovat,“ popsal Malovec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Loni startup získal finanční investici přes 15 milionů korun od fondu J&T Ventures, aktuálně jej využívají desítky velkých firem v šesti zemích. Kromě domácího českého a slovenského trhu také v Polsku, Maďarsku, Švýcarsku a Německu. Konkrétní jména zahrnují například Sazku, Samsung nebo Českou spořitelnu.

Klienti na taková řešení slyší, což se podepisuje i na růstu byznysu. Loni Born Digital dosáhl na obrat 21 milionů korun, letos směřuje k jeho zdvojnásobení. Konkrétní výši ukazatele měsíčních opakujících se tržeb (MRR) nekomentuje, ale během letošního roku ji má zčtyřnásobit.

„Pravděpodobně opět skončíme s mírným ziskem, doteď jsme byli profitabilní každý rok od vzniku. Paradoxně za to dostáváme kartáč od investorů, ve světě startupů to totiž není úplně běžná situace. Naše černá čísla ale nejsou na úkor růstu, prostě rosteme tak rychle, jak dokážeme. A zároveň se nám daří i obchodně,“ přibližuje Malovec.

 

 

Podpořte růst svého startupu pomocí Google for Startups Cloud Program. Získáte přístup k odborníkům, Google Cloud kredity, technická školení a podporu. Vše za 0 korun.

 

S růstem se ovšem pojí nové výzvy – firma třeba chce nadále pokračovat v rozšiřování své zahraniční stopy. Aktivně plánuje expandovat do Velké Británie a Spojených států, kde chce vybudovat lokální obchodní týmy i síť partnerů. Tyto kroky se ale neobejdou bez další pomoci investorů, proto aktuálně vyjednává s fondy o injekci ve výši kolem 50 milionů korun. A pomůže jí v tom také Google.

klara-polednikova-1-5

Přečtěte si takéStala se mistryní, překonala rakovinu a učí ženy boxovat pro radostV nouzi utíkej, ví od trenéra. Stala se mistryní, porazila rakovinu a ženy učí boxovat pro radost

Born Digital se jako jediný český startup účastnil celoevropského akceleračního programu Google for Startups: Cloud probíhajícího v Londýně, kde měl přístup ke globálně úspěšným podnikatelům a mentorům. „Zaměřili jsme se na expanzi, kde jsme nastavili obchodní strategii. Po tomto programu víme prakticky úplně přesně, co a jak máme dělat. Už jen to dobře zrealizovat,“ usmívá se Malovec.

Partnerem článku je Google for Startups Cloud Program. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.