Zařizují dovolenou čtvrtině ze stovky nejbohatších Čechů. Platit mohou i kryptem, říká šéf EliteVoyage
Podle Petra Udavského z EliteVoyage nároky na cestování v luxusním segmentu stále rostou. Dovolené se tak nezřídka vyšplhají i k 20 milionům.
Nejzámožnější Češi a Češky cestují i v době ekonomických turbulencí. A rozhodně si při tom neutahují opasky. Využívají privátní lety a za běžnou týdenní dovolenou utratí v průměru 700 tisíc korun. Luxusní dobrodružství se ale klidně vyšplhá i ke 20 milionům. V takovém případě může jít jak o cestu kolem světa, tak o plavbu na jachtě nebo pobyt na ostrově, který má člověk jen sám pro sebe. „I přes plošný růst cen se nejvyššímu segmentu cestovního ruchu velmi dobře daří. Bohatí lidé jsou totiž zvyklí si dopřávat určitý standard, kterého se jen tak nevzdají,“ říká Petr Udavský z cestovní kanceláře EliteVoyage.
Českou kancelář zaměřenou na crème de la crème cestovního ruchu založil Udavský společně se svou manželkou Markétou a Karlou Ašerovou v polovině roku 2019. Všichni těžili ze svých dlouhodobých zkušeností v segmentu luxusního cestování, díky nimž měli i rozsáhlou síť kontaktů a dveře otevřené po celém světě. Nezačínali tak zcela na zelené louce, což jim přišlo vhod o půl roku později, kdy v Evropě naplno propukla pandemie covidu.
„Začátek našeho byznysu byl velmi vydařený, po příchodu pandemie jsme ale první tři měsíce řešili spíše administrativu než poptávky a nevěděli jsme, co bude. Když jsme se ale zorientovali v tom, kam se smí a nesmí létat, začali jsme růst. Lidé řešili cesty na poslední chvíli a ten, kdo mohl, vyrazil za hranice klidně až na tři měsíce. Naši klienti jsou zvyklí mít neustále k dispozici různé služby, bylo tak pro ně lepší na čas přesídlit třeba do Dubaje, kde vše fungovalo,“ vysvětluje Udavský.
Díky tomu od založení cestovka EliteVoyage meziročně roste o 30 až 40 procent. Loni dosáhla téměř 300milionového obratu a letos by se měla vyšplhat ke 400 milionům. Za to vděčí i tomu, že se na ni 97 procent klientů, tedy vyšší stovky, obrací opakovaně, často několikrát do roka. A jelikož je mezi nimi 25 lidí ze žebříčku stovky nejbohatších Čechů a Češek, který skládá dohromady magazín Forbes, částky za jednotlivé dovolené nejsou právě malé.
„Loni u nás vyšla průměrná týdenní dovolená na 700 tisíc korun pro dva. Nejdražší pak byla dokonce za 25 milionů. Také za sebou máme řadu cest v hodnotě kolem 20 milionů. Náplň takových dovolených může být velmi různorodá. Někdo za tuto částku zvládne cestu kolem světa, jiný si pronajme jachtu třeba na deset dnů, což stojí i dvanáct milionů, další zase privátní ostrov, který přijde klidně i na milion za den,“ vyčísluje Udavský.
Privátní lety na vzestupu
Velkou roli v ceně hrají také privátní lety, kterých loni v EliteVoyage zprostředkovali zhruba 150. Zájem o tento typ cestování podle Udavského vzrostl především během covidu, kdy byly výrazně omezené standardní lety, případně se klienti báli být na palubě s dalšími desítkami lidí. Službu hojně využívají i v současnosti, a to i přes to, že její cena vzrostla asi o 30 procent. Například dovolená na Maledivách v případě využití privátního letadla poskočí o pět milionů korun.
Právě Maledivy se společně s dalšími destinacemi v Indickém oceánu, jako jsou Mauricius a Seychely, řadí u zámožné klientely stále mezi ty nejvyhledávanější. V létě se ale nejraději vydávají do bližších lokalit, jako je Řecko, Itálie nebo Francie. „Díky seriálu White Lotus letos výrazně vzrostl zájem o Sicílii. Zarezervovat si tam pokoj na poslední chvíli je teď skoro nemožné,“ usmívá se Udavský.