Zásilkovna pomalu vyjíždí z krize. Za první čtvrtletí hlásí dvojnásobný obrat a znovu otevírá výdejní místa

simona-kijonkova-boxed3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Březen a duben znamenal pro většinu byznysů zatěžkávací zkoušku, ve které si musely firmy projít krizovými opatřeními, často i změnou zavedených standardů, přejít na práci z domova, zvýšit hygienická opatření a především potýkat se častými výpadky příjmů. Jinak tomu nebylo ani v Zásilkovně, která je jedním z nejrychleji rostoucích tuzemských přepravců.

„Letošní březen a duben byly zcela určitě měsíci, které se navždy zapíšou do historie naší firmy. Čelili jsme největší výzvě naší desetileté historie. V podstatě z hodiny na hodinu jsme museli řešit hluboký pokles počtu výdejních míst a v prvním týdnu ve stavu nouze jsme zaznamenali také výrazný propad tržeb,“ říká zakladatelka a šéfka skupiny Packeta, která Zásilkovnu vlastní, Simona Kijonková.

Právě Packeta ale za první tři měsíce letošního roku hlásí rekordní čtvrtletní příjmy. Obrat skupiny dosáhl 390 milionů korun, což je více než dvojnásobek oproti stejnému období loni. Během tří měsíců se povedlo doručit na 6,5 milionu zásilek, a to i přesto, že v průběhu března se propadly příjmy celé skupiny na polovinu a zavřela se většina výdejních míst.

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

Výdejní místa Zásilkovna i další zahraniční entity využívají jak pro vyzvedávání zásilek, tak pro jejich podávání. Celkem už jich Packeta provozuje více než 4 tisíce, ze kterých po největším krizovém období znovu běží přibližně 85 procent. Zbytek by se měl znovu dostat do provozu v polovině května.

„Skupina Packeta má entity v šesti evropských zemích a do 33 států doručuje. Udržet v nich funkční logistiku v momentu, kdy se v důsledku nejrůznějších vládních nařízení a doporučení mění situace z minuty na minuty, bylo mimořádně obtížné,“ přiznává Kijonková.

Velkou výhodou podle ní je kompletní digitalizace služeb firmy, protože bylo nutné rychle měnit nastavení jednotlivých služeb, regionů a zemí či nabídku dopravců. I dopravci samotní měnili podmínky z hodiny na hodinu, protože jako snad všechny delivery služby zaznamenali obrovský nápor.

Víceméně celá Zásilkovna tak po vyhlášení stavu nouze přešla do home office režimu a ve všech zemích zavedla pouze bezhotovostní platby. Vedle toho spustila nové výdejní místo Drive, na kterém jsou schopni řidiči přijímat a vydávat balíky bez vystoupení z auta.

zasilkovna-dodavky

Foto: Zásilkovna

Dodávky Zásilkovny

Po několika týdnech, kdy byly tržby Zásilkovny a dalších entit pod Packetou jako na houpačce, se ale vše podle Kijonkové vrací do normálu a skupina si i dál věří, že letos dosáhne vytyčeného obratu 2 miliard korun při 35 milionech přepravených zásilek. Zároveň chce mít celkově přes 5 tisíc výdejních míst, ze kterých by bylo jen v Česku 3 500.

Nárůst e-commerce táhne celou ekonomiku

„I přes všechny potíže jsou čísla za první tři měsíce letošního roku skvělá. Celý segment e-commerce prožívá obrovský boom překonávající v některých parametrech předvánoční nakupování. Je zřejmé, že nakupování po internetu dnes z velké části táhne celou ekonomiku,“ říká Simona Kijonková.

„Podle aktuálních odhadů by měl meziroční růst e-commerce v České republice dosáhnout až 20 procent a atakovat hranici 190 miliard korun. V blízké budoucnosti očekávám vlivem sekundárně vyvolané ekonomické krize poptávku po levnější formě distribuce zboží z internetu k zákazníkům,“ dodává zakladatelka Zásilkovny.

Do dalšího vývoje chce Packeta letos investovat vyšší desítky milionů korun, v polovině roku plánuje spustit doručování do kufrů aut a v průběhu letoška otevřít také přepravu do Dubaje a na Střední východ.