Zásilkovna představila první robotickou výdejnu bez obsluhy. Balík vydá za pár vteřin

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Když Simona Kijonková v dubnu představovala novou službu, kterou chce konkurovat České poště, a říkala, že toho má její Zásilkovna pro letošní rok ještě hodně v rukávu, myslela to vážně. Jeden z největších tuzemských logistických hráčů se od té doby stihl spojit s Aukrem a nyní jako vůbec první logistická firma v regionu představila automatické výdejní místo Z-BOT.

Zásilkovně byly technologie vždy vlastní. Ostatně i její nová služba Mezi námi, díky které si mohou posílat balíky mezi sebou i fyzické osoby, stojí na kompletním odbavení i zaplacení přes mobilní aplikaci. Další novinka Zásilkovny jde pak z technologického pohledu ještě dál. Unikátní robotické zařízení Z-BOT představuje nový typ výdejního místa, které balík vydá rychle a bez nutnosti obsluhy.

„Z-BOT zavádíme jako jednu z dalších možností, kde si zákazník může svoji zásilku vyzvednout. Umístění takového zařízení je vhodné především ve velkých obchodních centrech, kde je vysoká koncentrace lidí,“ vysvětluje zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny Simona Kijonková. Robotická výdejna nabídne rychlé a pohodlné vyzvednutí zásilky, ke kterému zákazníkovi stačí znát jen heslo. To pak zadá na klávesnici a Z-BOT mu jeho zásilku vydá.

zasilkovna-z-bot2

Foto: Zásilkovna

Automatická výdejna Zásilkovny Z-BOT

Zásilkovna si od automatického výdejního místa slibuje urychlení výdeje v místech s velkou koncentrací lidí, a proto je první Z-BOT umístěn v pražském OC Chodov. Zásilku, kterých se do zařízení vejde až 315 denně, vydá robot během několika vteřin, stejně rychle se do něj i zásilka vkládá, což mají na starost zatím jen zaměstnanci Zásilkovny. V budoucnu by však měl být příjem otevřen i zákazníkům.

Pokud se automatická výdejna zboží osvědčí, plánuje ji Kijonková umístit do dalších obchodních center jak v Praze, tak v ostatních městech. V plánu je Brno, Ostrava a Plzeň. Ostatně do konce roku chce mít Zásilkovna na tři tisíce výdejních míst a Z-BOT může být zajímavou alternativou, jak se třeba dostat na další místa nebo oslovit nové zákazníky.

reas_found

Přečtěte si takéInvestiční skupina Miton znovu úřaduje. Vkládá 10 milionů korun do českého realitního startupu ReasInvestiční skupina Miton znovu úřaduje. Vkládá 10 milionů korun do českého realitního startupu Reas

Ostatně bezobslužné výdejny v Česku úspěšně provozují Mall či Alza, která má i plně automatickou Prodejnu budoucnosti. Zásilkovna je první logistická služba, která s takovou službou službou přichází, a její Z-BOT má být vůbec nejrychlejší výdejnou svého druhu. Zákazníci si v ní mohou vyzvednout již zaplacené zásilky o maximálních rozměrech 40 na 40 na 60 centimetrů a hmotnosti do 10 kilogramů a není vyloučeno, že by do ní mohly v budoucnu doručovat i další firmy.

Zásilkovna dnes patří do skupiny Packeta, kterou řídí právě Simona Kijonková, a zatímco v loňském roce utržila 790 milionů korun, letos to má být už 1,3 miliardy korun. Podpořit to má především růst počtu přepravených zásilek, kterých bylo loni 11 milionů a letos to má být 18,5 milionu. Pomoci má i právě nová služba Mezi námi, kde Zásilkovna konkuruje především České poště.

Hyundai a Kia investují 2 miliardy korun do chorvatského Rimacu. Odměnou bude elektrický supersport

rimac-c_two1

Rimac C_Two

0Zobrazit komentáře

Stále větší počet automobilek se začíná orientovat na trh s elektromobily, a jelikož mají v této oblasti mnohé z nich jen minimální zkušenosti, obracejí se na zkušenější hráče, se kterými uzavírají partnerství. To je i aktuální případ automobilek Hyundai a Kia, které se rozhodly investovat několik desítek milionů eur do mladé, ale již velice zkušené společnosti Rimac.

Chorvatský Rimac ještě stále patří mezi menší automobilky se zhruba 500 zaměstnanci, kteří se soustředí na vývoj vlastního elektrického supersportu a zároveň pomáhají ostatním automobilkám ve vývoji jejich vlastních vozů. Své umění automobilka předvedla již u prvního projektu jménem Rimac C_One, na který navazuje koncept C_Two, na němž Rimac aktuálně pracuje.

Oba tyto projekty jasně demonstrují, jak obrovský výkonnostní potenciál dříme v technologii elektromotorů využívaných ve vozech, kdy C_One nabízí výkon 1 224 koňských sil a koncept C_Two tento výkon posunul na šílených 1 914 koní a zrychlení z 0 na 100 za 1,85 sekundy.

rimac-c_two6

Rimac C_Two

Kromě vlastní tvorby měl Rimac tu čest spolupracovat i na vývoji hypersportu Valkyre od automobilky Aston Martin, který obsahuje část techniky vyvinuté a vyrobené právě v Chorvatsku. Pro Rimac to však nebyl jediný úspěch. Že se jedná o společnost s velkou budoucností, nasvědčuje i rozhodnutí Porsche, které v minulém roce zakoupilo v Rimacu 10% podíl. A k Porsche se nyní přidávají i automobilky Hyundai a Kia, které se rozhodly do společnosti investovat částku ve výši 80 milionů eur (přes 2 miliardy korun), v poměru 64 milionů za Hyundai a 16 milionů za Kiu.

Elektrický supersport pro Hyundai

„Rimac je inovativní společnost s neuvěřitelnou kapacitou v oblasti vysokovýkonnostních elektrických vozů,“ řekl Euisun Chung, viceprezident Hyundai Motor Group, a dodává: „Jeho bohaté zkušenosti získané spoluprací s výrobci automobilů v kombinaci s technologickou zdatností činí z Rimacu ideálního partnera. Těšíme se na spolupráci s firmou Rimac během naší cesty k  čistší mobilitě.“

Důvodem této velké investice je především snaha automobilek prorazit na poli elektromobility, k čemuž se jim zkušenosti Rimacu velice hodí. Prvotinou nově oznámené spolupráce by se měl stát elektrický supersport, který si vezme pod svá křídla automobilka Hyundai v rámci své sportovní divize N.

mate-rimac-and-euisun-chung

Mate Rimac, šéf Rimacu, a Euisun Chung, VP Hyundaie

Tento automobil by se měl ve své konceptuální verzi představit již v příštím roce, ovšem kdy dorazí jeho sériově vyráběná podoba, ani žádné další informace prozatím nejsou známy. Zkrátka by neměla přijít ani Kia, které Rimac pomůže se zcela novým modelem představujícím vysoce výkonný elektromobil s palivovými články.

„Jsme velice ohromeni vizí rychlé a rozhodné iniciativy společnosti Hyundai Motor Group. Věříme, že technologické partnerství vytvoří maximální hodnotu pro naše společnosti a zákazníky. Rimac je stále mladá a poměrně malá společnost, která však velmi rychle roste. V Hyundai Motor Group vidíme silného investora a technologického partnera a věříme, že tato spolupráce upevní pozici naší společnosti coby jedničky v oblasti dodávek elektrických komponentů pro automobilový průmysl,“ vyjádřil se k nové spolupráci Mate Rimac, zakladatel a muž číslo jedna ve společnosti Rimac Automobili.

rimac-c_two2

Rimac C_Two

rimac-c_two3

Rimac C_Two

rimac-c_two5

Rimac C_Two

rimac-c_two7

Rimac C_Two