Zásilkovna zaměstnala roboty, kteří jako první v Evropě dokážou rozdělovat zásilky. Chystá také doručování drony
V depech Zásilkovny začali pracovat roboti. V podobě vozítek třídících zásilky jich teď v tom největším jezdí tolik, že co do počtu převyšují zaměstnance. Projekt, který stál desítky milionů korun, dokáže zvýšit počet roztříděných balíků na dvojnásobek. Firma se tím podle svého vyjádření stává první společností v Evropě, která začala zařízení v takové míře využívat. Během dvou let chce roboty další, tentokrát už vlastní výroby.
Pracoviště v pražských Štěrboholích má 12 tisíc metrů čtverečních a ze všech dep Zásilkovny je také vůbec největší. Na obvyklý provoz tu dnes panuje relativní klid. Balíky jsou celkem úhledně naskládané v klecích a zaměstnanci je po jednom berou a opatrně pokládají na nízká vozítka. Každé z nich veze právě jednu zásilku. Je tak malé, že některé z balíčků přesahují každý jeho okraj. Nevadí. Okamžitě po naložení s ním směřuje ke skluzu, jak tu říkají. K prostoru, který připomíná dětskou klouzačku a v němž se hromadí zásilky se stejným místem určení.
Všechno se odehrává na dvoupatrové konstrukci, kde vrchní patro je v úrovni vysokého člověka. Právě v těchto dvou patrech jezdí roboti, o kterých dnes zakladatelka Zásilkovny a šéfka celé skupiny Packeta Simona Kijonková říká, že „je to něco, co jsme ještě v celé Evropě neviděli“. Hledíme na hladkou spolupráci lidí a strojů, jejichž počet tu zaměstnance z masa a kostí převyšuje. Ve dvou takzvaných robodepech tu pracuje 190 robotů. A k nim 150 lidí.
Takzvaní PackMani dokážou roztřídit během jediné hodiny přes deset tisíc balíků. Proti lidem, kteří to ve firmě dělali doteď, je to dvojnásobný počet. Navýšení potřebné – a podle Kijonkové prakticky nesehnatelné – pracovní síly je ale jen jedním z důvodů, proč tu roboti získali prostor. Dalším je nulová chybovost. A pomoc v rychlém růstu společnosti. Zatímco v roce 2020 doručila Zásilkovna 40,5 milionu zásilek, letos hodlá jejich počet zvýšit na 75 milionů. Už loňská čísla přitom znamenala nárůst o víc než 100 %.
Robotická vozítka se tu pohybují po speciálním koberci, který jejich trasu rozkouskoval na pole podobné šachovnici. Jen ve tvaru chodeb od zaměstnanců ke konkrétním skluzům a pak zase zpět. Kam mají jet, jim říkají kódy z balíků, které pracovníci skenují před každým naložením zásilky.
Jsme jako Amazon, ale lepší
Naživo PackMani podobně znějícího Pac-Mana ze slavné videohry, v níž žluté kolečko požírá kuličky, nijak nepřipomínají. Ale hledí-li člověk na jejich přehled z velína, kde se pohybují po chodbičkách jednotlivé tečky ve svých trasách, je jasné, kde ve firmě vzali inspiraci k jejich názvu.
„V rámci celé Evropské unie je to první taková technologie. Podobnou najdete v Amazonu v Americe, podobnou najdete v jihovýchodní Asii. Ale Amazon a jihovýchodní Asie takzvaně pickují, zatímco my sortujeme – rozdělujeme zásilky na směry. Jsme tedy první sortingovací systém na světě,“ uvádí pro CzechCrunch Kijonková.
„Téma automatizace a robotizace na depech rezonuje v naší skupině Packeta zhruba tři roky. Je to ale velmi složité zavést do praxe. Protože systém třídění čistě lidskou silou, kterou jsme disponovali doposud, funguje skvěle. Potřebovali jsme tak dobře propojit lidskou sílu s tou robotickou. Do projektu jsme se intenzivně pustili přibližně před rokem,“ přibližuje Tomáš Dort, projektový ředitel PackManů.
Robotická předzvěst
V pražských Štěrboholích je první depo, kde roboti pracují. Každý rok se mají ale rozšířit na čtyři další, ve druhém v pořadí se objeví hned v prvním čtvrtletí následujícího roku. Investice do PackManů a okolní infrastruktury se tak zatím pohybuje v řádech desítek milionů korun, nyní ale bude úměrně narůstat.
„Hledali jsme řešení, které bude při rychlém růstu Packety rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenosné. Tyto požadavky PackMani splňují. Když budeme potřebovat, můžeme je převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz,“ plánuje Kijonková.