Zavedl rozvozy, objednávku bez obsluhy a posunul McDonald’s do moderní doby. Teď ale musel jako šéf skončit. Co bude dál?
Přerod klasických firem do digitální doby nikdy nebyl jednoduchý. Papírovou a osobní komunikaci nahradily moderní systémy, zákaznické chování se ohromným způsobem změnilo a všudypřítomný tlak konkurence sráží cenu a šroubuje nahoru kvalitu. Své by o tom mohl vyprávět McDonald’s, jehož začátky se datují do roku 1940, kdy i na americkém trhu bylo jen velmi málo konkurentů, kterým by musel čelit. Dnes je ale situace naprosto odlišná a fastfoodový obr se přizpůsobuje.
Velkou měrou mu k tomu pomohl v posledních letech Steve Easterbrook, který od roku 2015 působil na pozici globálního šéfa, o němž množství lidí mluví jako o vůbec nejlepším lídrovi v historii firmy. A není divu. Zasloužil se o přerod McDonald’s do podoby pro nastupující generaci. Objednávky přes chytré telefony, kiosky, znovuzavedení snídaní po celý den, rozvoz jídla prostřednictvím množství partnerů a snížení závislosti na mohutné expanzi fyzických lokací s cílem zvyšovat jejich zisk.
Ano, McDonald’s sice fyzicky existovat bude a bude se dále rozšiřovat, ale právě díky novým technologiím dokáže pokrýt s jednou pobočkou mnohem větší počet lidí, a proto je nemusí mít nutně na každém rohu. Vliv Easterbrooka na všech těchto změnách je ovšem u konce. Představenstvo firmy se jednoznačně shodlo na jeho odvolání, a to jak z pozice šéfa, tak se samotného představenstva.
Důvodem je fakt, že vedle svého manželského závazku udržoval Easterbrook poměr s jednou ze zaměstnankyň společnosti, což se neslučuje s firemní kulturou a nastavenými pravidly. Easterbrook tak musel s okamžitou platností po odhalení poměru ukončit působení ve firmě a zároveň přijde o podstatnou část nevestovaných akcií, které obdržel ke svému jinak štědrému platu. Konkrétně by tím měl přijít podle agentury Bloomberg o zhruba 33 milionů dolarů.
„Tohle byla chyba. Vezmu-li v potaz hodnoty společnosti, plně souhlasím s představenstvem a myslím, že je pro mě čas jít dál,“ řekl ke svému odchodu nyní již bývalý šéf McDonald’s Steve Easterbrook.
Za dobu, co se dvaapadesátiletý rodák z anglického Watfordu ujal vedení, se téměř zdvojnásobila hodnota akcií McDonald’s a také se mu podařilo pravidelně končit s lepším než očekávaným růstem obratu. Pomohlo k tomu i seškrtání menu o některé položky, na kterých byl nejmenší zisk a příliš se neprodávaly, a také zavedení ještě levnějších menu, které zase měly lákat lidi přímo do restaurace – například na zmíněné snídaně.
Easterbrook začínal v McDonald’s už v roce 1993, kdy vedl jednu z poboček v Londýně, následně celý byznys ve Velké Británii a pak v severní Evropě. McDonald’s opustil v roce 2011, aby zkusil své štěstí jako šéf restauračního řetězce PizzaExpress a později Wagamama. Tamní práce mu nicméně nevyhovovala, a tak se v roce 2013 znovu vrátil k americkému fastfoodovému gigantovi, kde o dva roky později nahradil v pozici globálního CEO Dona Thompsona.
Ani ten v ní nevydržel déle než několik let, byť jeho odchod nedoprovázel žádný skandál. Pro McDonald’s je nicméně odstoupení Easterbrooka velká ztráta, se kterou se nebude muset vypořádávat jen vedení, ale také majitelé samotných restaurací, jelikož podobným krokem pochopitelně utrpí i samotná značka.
Co bude dál?
McDonald’s jednal poměrně rychle a do role nového CEO okamžitě postavil Chrise Kempczinskiho, který měl dosud na starosti byznys ve Spojených státech. Kempczinski ve fastfoodovém řetězci působí od roku 2015 a už po necelém roce a půl se dostal do vedení amerického byznysu, ze kterého se nyní podívá také na globální trh. A nebude to mít jednoduché, protože v rukou Easterbrooka akcie McDonald’s za poslední čtyři roky hodnotou vyrostly na téměř dvojnásobek a po různých optimalizacích se řadily k nejlepším sázkám u investorů.
I v rámci řízení byznysu McDonald’s po Spojených státech měl nicméně Kempczinski na starosti přes 14 tisíc restaurací. Zaměřuje se i na ty nejmenší detaily a má nad firmou dle Yahoo analytické smýšlení – což může i nemusí být v roli CEO ku prospěchu.
„Jsem nadšen z toho, že mám vést tuhle neuvěřitelnou firmu. Ve spolupráci s talentovaným týmem, představenstvem, franšízanty i dodavateli se chci postarat o to, abychom dávali zákazníkům tu nejlepší kvalitu, stejně jako rozšiřovali hodnotu pro akcionáře,“ uvedl nový šéf McDonald’s Chris Kempczinski.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsV nové roli si Kempczinski přijde i na velmi slušné peníze. Jeho předchůdce v loňském roce na odměnách spolu s platem získal 15,9 milionu dolarů, o rok dříve to bylo dokonce 21,8 milionu, mezi kterými bylo 9,1 milionu dolarů v akciích za výkon, který si společně s představenstvem nastavil. Vedení McDonald’s navíc ujišťuje, že poslední změny nebudou mít žádný vliv na samotný provoz ani finanční aspekty firmy – to proto, aby umírnilo paniku na akciovém trhu, kde zprávy vyústily v několikaprocentní pokles akcií.
Všechny oči tak nyní budou směřovat na nového šéfa a veškeré jeho další kroky, které nově ovlivní nejen McDonald’s v Americe, ale i jinde ve světě, včetně Česka. U nás například McDonald’s za loňský rok utržil 5,8 miliardy korun a dosáhl na téměř 100 tuzemských poboček. Nasazuje vedle toho papírová brčka místo plastových a vylepšuje dětská menu v rámci Happy Mealu. Právě Happy Meal aktuálně slaví už 40 let od svého vzniku. Zásadní je také spolupráce s rozvozovou službou Uber Eats, která se McDonaldu vyplácí.