Zbraň proti Nike, která nezafungovala. Adidas se za 53 miliard korun zbavuje Reeboku

Kultovní model tenisek značky Reebok

Foto: Project 290/Unsplash

Na globálním trhu se sportovní módou dochází k velkému obchodu. Německý Adidas naplnil své vize ohledně zbavení se značky Reebok, kterou před patnácti lety koupil, a za 2,1 miliardy eur (přes 53 miliard korun) ji prodává americké společnosti Authentic Brands Group, pod níž patří i značky jako Brooks Brothers nebo Forever 21. Obchod by měl být dokončen v prvním čtvrtletí příštího roku, přičemž většina peněz bude zaplacena v hotovosti.

Reebok spadal pod Adidas od roku 2006. Tehdy ho německý gigant za více než tři miliardy eur koupil z prostého důvodu – potřeboval si zejména na americkém trhu vybudovat takové postavení, díky kterému by konkuroval svému odvěkému rivalovi, společnosti Nike. Chtěl totiž pod svá křídla získat značku, která umí přes své nápadité a mnohdy kultovní sportovní doplňky zaujmout i mladou generaci lidí hladovějící po streetwearové módě.

Na tehdejší dobu šlo o velký obchod s potenciálně velkým dopadem. Postupem let ovšem začal Adidas pozorovat, že Reebok k zacílení na mladé vlastně nepotřebuje. Na americkém trhu se dokázal vypracovat sám, přičemž velkou zásluhu na tom měly i kreativní spolupráce s celebritami jako Kanye West, Beyoncé či Pharrell Williams. Reebok se navíc na tržbách německé firmy nijak zásadně nepodepisoval.

Zatímco rok po uzavření obchodu Reebok generoval Adidasu téměř čtvrtinu všech příjmů, loni už to bylo jen okolo sedmi procent. Podle zjištění serveru CNBC se navíc ukázalo, že předloni Adidas odepsal přibližně polovinu účetní hodnoty Reeboku, která rázem klesla na 842 milionů eur. Značka jednoduše tolik netáhla a akcionáři Adidasu to pochopitelně vnímali. I proto dali najevo, že je Reebok na prodej.

V únoru se mluvilo o tom, že by Reebok mohli koupit hiphopový mogul Percy „Master P“ Miller a bývalý hráč basketbalové NBA Baron Davis. Žádná z těchto informací ovšem nevycházela z oficiálních zdrojů a jak se nyní ukazuje, realita je jiná. „Reebok je cennou součástí Adidasu a jsme vděční za jeho přínos. Věříme, že se změnou vlastníka bude mít Reebok dobrou pozici pro dlouhodobý úspěch,“ říká šéf Adidasu Kasper Rorsted.

Adidas se tak prakticky zbavuje značky, která pro něj v posledních dlouhých letech nepřinášela žádné ovoce. Ačkoliv se na trhu objevily nové streetwearové kolekce Reeboku, které byly založené na populárním designu z devadesátých let, žádný výrazný efekt na prodeje německé společnosti neměla. Ty za loňský rok dosáhly hodnoty okolo 19,8 miliardy eur, respektive 502 miliard korun.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.