Zchátralá továrna v Brně dostává novou tvář. Proměna ještě vrátí potok a přidá byty

Brownfield bývalé Vlněny je už z půlky předělaný. V místě, kde se dřív vyráběla vlna, vzniknou ještě dva bytové domy a další kancelářská budova.

Eliška NováEliška Nová

Vlněna

Foto: Studio Acht

Vnitroblok s budovou H v pozadí

0Zobrazit komentáře

Ještě v roce 2008 se tu dělala vlna. Soukromá firma Vlnako byla poslední, kdo udržel v brněnské továrně Vlněna tradiční vlnařskou výrobu. Zchátralý areál by dnes člověk pohledal. Na brownfieldu už se dokončilo několik domů, další budou přibývat. Celý projekt bude hotový do roku 2024.

Už dnes tu stojí kancelářské budovy. Mají vcelku jednoduché názvy, jde totiž o písmenka. Hotové jsou budovy A až H, přičemž háčko se pro Vlněnu stalo novou dominantou.

„Tvoří vstupní bránu do pobytového vnitrobloku. Jde o takzvaný oblázek, jehož tvar v přírodě určují proudy, které jej omílají. Stejně tak má budova představovat pro proudy lidí objekt zvoucí ke vstupu,“ uvedla pro CzechCrunch architektka ze Studia acht Anna Cvetanov Horáková. Budova H se opticky mění a z každého místa působí na pozorovatele jinak.

Kromě kancelářských prostor se nyní v místě nachází coworkingové centrum, kavárna, cukrárna a velká kantýna.

Vlněna

Foto: Studio Acht

Budova H je novou dominantou Vlněny

Brownfield nabízí čtyřicet dva tisíc metrů čtverečních dávno nevyužívané plochy. Nově tu má být prostor pro dvojnásobek metrů čtverečních kanceláří, bude se tu ale také bydlet. Areál má stát kolem dvou miliard.

Zároveň zde investor, jímž je CTP, ponechává i dvě historické budovy. První je Bochnerův palác, neorenesanční objekt, který vznikl v letech 1864 až 1867 a jde tak o jeden z nejstarších neorenesančních paláců v Brně. Dříve sloužil jako správní budova někdejší továrny na vlnu. Během rekonstrukce se podařilo odhalit a zachránit původní štukové stropy a schodiště.

Byť byly v minulosti snahy o to prohlásit areál Vlněny – nebo aspoň samotný Bochenrův palác za památky –, nestalo se tak. Na neorenesanční dům už byl vypsán demoliční výměr, investor a architekti se ale rozhodli palác zachovat. Kromě užitné zahrady je místem, kde už se odehrál třeba i Brno Design Week. Prostor tu má být také pro kavárnu či restauraci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V areálu se zachoval také objekt Výtopny. Ten ale zatím zůstává na žádost města bez využití. Budova však dostala aspoň novou fasádu. Vidět je na dálku, protože hraje barvami. Vytvořil ji český street artista Michal Škapa.

Zato továrna, která sloužila samotné výrobě vlny byla zbourána, a to už v roce 2016. Kdysi se tu vyrábělo 13,5 kilometru příze denně.

První etapa projektu byla dokončená předloni na podzim. Zástavba Vlněny pokračuje nyní dál. Vzniknout má i nejvyšší budova někdejšího areálu. Ponese označení I a má se stát další dominantou. „Svoji prolamovanou celoprosklenou fasádou bude připomínat maják či strážní věž, která shlíží na celý komplex,“ líčí architekt Matěj Kuncíř.

Vlněna

Foto: Studio Acht

Zachráněný objekt neorenesančního paláce

Vzniknou také budovy K a konečně X a Y. Zatímco K bude další administrativa, X a Y mají být věže, kde budou ryze byty. Ve společném podnoží bude wellness nebo další obchody.

S poslední etapou se bude také revitalizovat potok Ponávka. Ten má celý vnitroblok ochladit. Počítá se i s divokou zelení. „Navrhované objekty K, X a Y ze zeleně vyrůstají a umožňují svým obyvatelům žít v centru města a přesto v bezprostřední blízkosti přírody,“ doplňuje Kuncíř.

Pořád jde ale především o město, komplex tak má být ze severovýchodu zakončený plánovanou Brněnskou třídou. Půjde o bulvár, který povede širším centrem města. Na území Vlněny se na nové třídě počítá také s alejí.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nejdelší visutá lávka na světě přitahuje turisty do Dolní Moravy. Za měsíc ji přešlo 45 tisíc lidí

Nová atrakce se nachází poblíž populární Stezky v oblacích a v 95 metrech překonává údolí Mlýnského potoka z hřebene Slamník na hřeben Chlum.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

sky-bridge1

Foto: Sky Bridge 721

Lávka Sky Bridge 721 na Dolní Moravě

0Zobrazit komentáře

Ne každý by se odvážil otevřít nejdelší visutý most pro pěší na světě v pátek třináctého. V Dolní Moravě to však před měsícem učinili a teď si rozhodnutí pochvalují. Návštěvnost nové atrakce zvané Sky Bridge 721 totiž překonává očekávání investora. Během prvních čtyř týdnů se po lávce prošlo 45 tisíc lidí, tedy v průměru 1 500 návštěvníků denně. Přijíždějí přitom nejen domácí, ale také turisté z celého světa.

„Kromě češtiny a polštiny, která tady před covidovou dobou byla naprosto normální, se nyní přidala nizozemština, němčina, angličtina. Jsou tu auta z Belgie, Nizozemska, Francie, Velké Británie, je tady také hodně Japonců. Má to skutečně světový přesah,“ uvedl pro ČTK marketingový manažer skicentra Sněžník v Dolní Moravě Tomáš Drápal. Podle něj turisté, kteří v Česku navštěvují nejznámější památky v Praze či Kutné Hoře, neváhají ani s výletem do Dolní Moravy.

Most se otevřel 13. května a z hlavního města to je k němu autem zhruba dvě stě kilometrů. Ve výšce 95 metrů překlenuje údolí Mlýnského potoka z horského hřebene Slamník na hřeben Chlum. S délkou 721 metrů překonává dosud nejdelší visutou pěší lávku, která je v Portugalsku nedaleko města Arouca na sever od Lisabonu. Tamní most měří 516 metrů a přemosťuje 175 metrů hluboké údolí řeky Paiva, otevřen byl loni v dubnu. Lávka je v lokalitě, která je na seznamu geologických parků UNESCO.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Drápala má Sky Bridge rovněž synergický efekt na další turistické atraktivity v oblasti. Zvyšuje se zájem o vyhlídkovou věž Stezka v oblacích v areálu střediska, kterou v minulosti navštívilo i 300 tisíc lidí ročně, turisté míří ke klášteru na Hoře Matky Boží u blízkého městečka Králíky nebo do objektů Muzea československého opevnění v králické pevnostní oblasti.

Nová atrakce zatím nezpůsobila v turistickém centru větší komplikace. Podle Drápala je připraven dostatek parkovacích míst, zahlcení brání i nutnost koupit si vstupenku předem na vymezené časové intervaly. Lidé tak nemusí na vstup na most čekat.

V Portugalsku se za procházku po lávce se platí mýtné 12 eur (necelých 300 korun). Místní mají snížený poplatek na pět eur (asi 122 korun). V Dolní Moravě stojí vstupné pro dospělého 390 korun na místě či 350 korun při koupi na e-shopu. Děti od tří do 15 let platí 270 korun, respektive 245 korun.

sky-bridge3

Foto: Sky Bridge 721

Lávka Sky Bridge 721 se nachází poblíž Stezky v oblacích

S přispěním ČTK.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre