Zchátralé nádraží Vyšehrad se promění. Budou zde obchody i mikrobyty, vedle vyrostou bytové domy
Projekt počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů.
Před pár dny se v Praze rozjela rekonstrukce nádraží na Smíchově a proměny by se snad mohlo dočkat i to bývalé na Vyšehradě. Nový majitel chce budovu, u níž snahy o opravu dosud narážely na památkáře, zrekonstruovat v původní podobě, v dolní části by měly vzniknout obchody a služby a v horní byty. Po obou stranách pak vyrostou budovy s malými byty. ČTK to sdělila Hanka Hejsková, mediální zástupkyně firmy Karlin Port Real Estate, která památku koupila. Architekt projektu Ivo Nahálka řekl, že na plánu pracuje téměř dva roky a s památkáři je předjednaný.
„Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění. Celkově půjde o náklady okolo 700 milionů korun,“ uvedl zakladatel Karlin Port Real Estate Milorad Miško Miškovič. Byty, které plánuje v budově nádraží a na okolních pozemcích vybudovat, chce vložit do svého investičního fondu Opportunity Real Estate Fund SICAV. Na projektu spolupracuje s investiční skupinou Aristo.
Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů. Podle Nahálky má rekonstrukce nádraží v co nejvyšší míře zachovat jeho původní podobu. Byty v horní části budovy podle něj vzniknou v podkroví a v prostorách, kde dříve byly kanceláře.
Po obou stranách památky podle plánu investorů vyrostou novostavby s byty, které budou s bývalým nádražím propojené prosklenou pasáží na úrovni ulice. Propojenými budovami bude podle architekta možné projít i na druhou stranu směrem k železničním kolejím, kde bude další pasáž. V podzemí budou garáže. Koncept takzvaných mikrobytů počítá s tím, že nabídne obyvatelům domů řadu služeb, mezi nimi i sdílené prostory jako prádelnu, tělocvičnu nebo společenskou místnost.
„Budeme připravovat v krátké době záchranné práce,“ řekl Nahálka s poukazem na špatný stav budovy. Nádraží se před několika lety začala propadat střecha a poté bylo nutné uzavřít kvůli bezpečnosti přilehlý chodník. Nový majitel koupil areál i s původním projektem, se kterým bývalý vlastník neuspěl u památkářů. „Budeme navazovat na původní záměr formou změny stavebního povolení, ale fakticky to bude nový projekt,“ vysvětlil architekt.