Zdravotní aplikace musí chápat pacienta i nemoc samotnou a motivovat ke změně životního stylu, říká jejich vývojář
Jaromír Krotký, designér řešení v oblasti zdravotnických aplikací
Mobily máme všichni téměř pořád po ruce a zvykli jsme si, že nám dokážou usnadnit například nákupy, bankovnictví nebo cestování. Jedna z oblastí se stále ještě příliš nevyužitým, avšak velkým potenciálem je péče o sebe sama, potažmo naše zdraví.
Dnes už běžně dokážeme sledovat, jak (ne)dobře spíme, kolik kroků za den ujdeme, jak cvičíme. Vzniká mnoho zdravotních a souvisejících medicínských aplikací, často jsou však nevhodné na využití v praxi. Jde totiž o velmi specifický obor vyžadující jiný přístup samotných vývojářů.
O tom, jaká úskalí musí takové aplikace překonat, aby se pro své uživatele staly prospěšnými, pro CzechCrunch napsal Jaromír Krotký, vývojář a designér řešení v oblasti zdravotnických aplikací a edukace lékařů. Zároveň je spoluzakladatelem společnosti Adaptine a konzultant společnosti Pears Health Cyber.
***
V mobilu má nějakou aplikaci pro svoje zdraví skoro každý, ať už ji využívá, nebo ne. Rádi se zabýváme sami sebou, sbíráme různá data o svém pohybu, stravě, hmotnosti, tepu, spánku – a vyhodnocujeme je, srovnáváme, hledáme radu. Z mobilu nás koučuje „přednastavený“ trenér běhu nebo fitness. Obecně můžeme aplikace v této oblasti rozdělit do čtyř kategorií:
Lifestyle aplikace slouží nejen zdravým lidem, kteří chtějí být ještě zdravější nebo změnit svůj životní styl. To jsou všechny aplikace pro běh, jízdu na kole, cvičení, jógu, hubnutí, dodržení pitného režimu, sledování spánku. Jsou lehce dostupné a zdarma nebo za pár korun si zájemce pořídí informátora, hlídače, trenéra nebo fanklub známých i neznámých přátel.
Medicínské awareness aplikace patří do vyšší kategorie. Příkladem je Hlídač koulí, Lupenka či Ruce na prsa. Často nic přímo nevyřeší, takže je uživatel projde, něco si přečte, zkusí si udělat test nebo samovyšetření a pak je už nikdy nespustí, nebo rovnou smaže. Přesto mají svoje významné plus – dají uživateli nějakou informaci o jeho zdravotním stavu a případně ho nasměrují k lékaři.
Třetím druhem jsou medicínské aplikace, které kromě informací nabízejí další dlouhodobé služby ve zdravotním problému, pro který byly vyvinuté. Pomáhají sledovat průběh nemoci, připomenou užití léku, pravidelné testování a tak dále. Zjednodušeně řečeno je to takový „fitness trenér“, ale specifický pro dané onemocnění.
Speciální kategorií medicínských aplikací je pak třeba aplikace Záchranka. Tu prostě v telefonu máte pro případ, kdyby se vám něco stalo.
Největší překážky u vývoje medicínských aplikací
Medicínské aplikace pro společnost Pears Health Cyber vyvíjím řadu let a pravděpodobně jich bylo už přes třicet – od testů zdravotních rizik (infarkt, diabetes, demence, melanom kůže, erektilní dysfunkce, stres) přes informační aplikace až po aplikace pro podporu dodržování předepsané léčby a léčebného postupu. Po letech vývoje jsem už dokázal identifikovat největší překážky.
Mobilní aplikace, které vytváříme, nemají zlaté dno. Několikrát jsme si ověřili, že uživatelé nechtějí za tento typ aplikací platit. Jedna z možných příčin je v našem systému zdravotnictví, kdy nemocní lidé jsou zvyklí dostávat pomoc zdarma a očekávají ji.
A dost možná zatím neoceňují přínos aplikací: ty je totiž k lékaři – nejlépe přednostně a ke špičkovému – nedostanou, ale nutí je dodržovat léčbu a režim, věnovat se každý den svému zdraví. A právě proto koučovací aplikace svoji významnou roli v léčbě mají. Lékaře totiž mohou v určitých situacích nebo na určitou dobu dobře zastoupit.
Limitem u vývoje aplikací je odvaha firem se do něčeho takového pustit. Farmaceutické firmy narážejí na spoustu zákonných omezení i vnitřních pravidel, která je potřeba ošetřit.
Dalším limitem je přístup k těmto mobilním aplikacím. Když danou nemoc máte, musíte ještě mít lékaře, který o aplikaci ví a doporučí vám ji. Dnes to je prostě něco (zdánlivě) nadstandardního, protože si aplikace svoje místo v léčbě musejí najít a tvrdě obhájit. Mohly by pomáhat většímu počtu nemocných, ale protože zdravotnické aplikace nejsou hra, sociální síť ani videoplatforma, je skoro nulová šance, že se budou šířit virálně.
Jakkoli jsou užitečné pro pacienty, aplikace pro lidi s roztroušenou sklerózou nikdy nebude mít statisíce ani miliony stažení. Nikdy nebude v App Storu a Google Play na čelním místě s doporučením pro stažení, uživatelé o ní musí někde slyšet a pak si ji cíleně najít.
„Překvapivým zjištěním je, že upomínky na telefonu vůbec nejsou spolehlivé.“
Toto je často případ mnoha užitečných nápadů na aplikace o zdraví, kvůli kterému končí v propadlišti dějin. Můžete mít nápad, odbornou garanci a najdou se i finance na realizaci, ale pokud chybí poslední krok, tedy cesta, jak dostat aplikaci nebo informaci o ní k uživatelům, aplikace brzy zanikne. To se stalo třeba s naší aplikací k hypertenzi.
Zároveň je tak nějak všeobecně rozšířeno, že „upomínka na telefonu“ je dostačující řešení, protože připomene cokoli včas. K ohlídání zdraví to ale nestačí. Překvapivým zjištěním totiž je, že notifikace nesystémových aplikací vůbec nejsou spolehlivé. Je to technologický problémem, vývojáři to vědí, ale uživatelé možná ani netuší.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.