Ze druhého startupu s Mitonem se Filip Mikschik po rozjezdu stáhl. Část podílu prodal jeho šéfovi

Tržby náborového startupu Nelisa pod vedením Jana Paulase vyrostly do desítek milionů. Zvětšil se i jeho podíl ve firmě, kterou kontroluje Miton.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mikschik-paulas2

Foto: Nelisa

Jan Paulas a Filip Mikschik, spoluzakladatelé portálu Nelisa

0Zobrazit komentáře

Najít co nejlepší kandidáty, rychle a efektivně. Takové je zadání většiny šéfů a manažerů, které se zdaleka ne vždy podaří naplnit. S optimalizací náborových kampaní pomáhá startup Nelisa, který k tomu využívá například programatickou reklamu a před více než třemi lety ho založila investiční skupina Miton spolu s Filipem Mikschikem. Společně již dlouhodobě působí v pracovním portálu StartupJobs. A zatímco tam mají obě strany i nadále padesátiprocentní podíl a Mikschik působí jako CEO, z Nelisy se po rozjetí exekutivně i majetkové stáhl. Firma roste pod vedením Jana Paulase, který rovněž stál u jejího zrodu.

V Nelise si dávají za cíl pomáhat svým klientů z řad firem všech zaměření i velikostí s hledáním nejvhodnějších uchazečů. Používají k tomu kombinaci programatické reklamy, pokročilých algoritmů a datové analýzy, čímž mají náborářům zajišťovat výrazně nižší náklady na kandidáta a šetřit čas. Dosud služeb pražského startupu mělo využít přes 700 firem a tržby se bez bližšího upřesnění mají pohybovat v řádech desítek milionů korun. „Od začátku roku 2024 je Nelisa v zisku,“ dodává Jan Paulas.

Služby Nelisy využívají PPF Banka, TV Nova, Air Bank, Škoda Group či Procter & Gamble. Podle Paulase mimo jiné proto, že programatické inzerování umožňuje efektivnější a cílenější oslovování pasivních kandidátů, kteří často představují vysoce kvalifikované talenty, jež by jinak mohly zůstat nepovšimnuty. Jelikož se Nelisa zaměřuje právě na pasivní kandidáty, nezabývá se klasickým vyvěšením inzerátu na pracovní portál, ale na aktivní marketingovou kampaň, která hledá potenciální klienty v online prostředí tam, kde se skutečně nachází.

„Navzdory globálnímu trendu poklesu náborových aktivit v minulých letech, které byly mimo jiné způsobeny hromadným propouštěním nebo zmrazením stavů, Nelisa v tržbách roste v průměru o sedmdesát procent ročně,“ říká Paulas s tím, že růst chce zhruba o padesát procent i letos. Rozvoj náborového projektu podpořilo i třicet milionů korun, které do projektu vložili jako spoluzakladatelé investiční skupina Miton a Filip Mikschik. Původně měli firmu půl na půl, ale jelikož investice na provoz nebyly proporcionální, úměrně tomu se měnily také podíly.

Mikschik se navíc přibližně po roce z Nelisy exekutivně stáhnul a prodal část svého podílu právě Janu Paulasovi. Tomu dnes ve firmě i díky manažerskému vestingu patří čtrnáct procent. Firmu kontroluje Miton (71,91 procenta), menšinový podíl (5,41 procenta) dál drží Filip Mikschik a zbytek (8,68 procenta) má představovat takzvaný ESOP pool se zaměstnaneckými akciemi. Z pohledu Mitonu je prý pro další rozvoj klíčové, že se Nelisa dokázala v letošním roce dostat do blíže nespecifikovaného zisku.

„V dnešní době je pro firmy velmi důležité, aby dokázaly být ekonomicky efektivní a nebyly existenčně závislé na externích zdrojích, což se Nelise podařilo,“ říká Tomáš Jiroušek, investiční manažer Mitonu, který spravuje také třeba Behaveru, Grason nebo StartupJobs. A jestli bude potřeba investovat další peníze? „Nynější strategie Nelisy je posilovat tuzemskou pozici a postupně testovat nové trhy – už nyní máme vytipovaných několik zemí, kde věříme, že by Nelisa se svou programatickou technologií mohla uspět. V takovém případě bude vstup dalšího investora určitě ve hře,“ dodává.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina