Ze starého dieselu auto na baterky. Francouzský startup předělává populární vozy na čisté elektromobily

transition-one

Foto: Transition-One

Aymeric Libeau, zakladatel Transition-One

0Zobrazit komentáře

Zatímco před několika lety bylo na vlastnictví elektromobilu pohlíženo jako na něco výstředního, dnes se jedná o jasný směr automobilového průmyslu a dopravy budoucnosti. Výrobu elektromobilů se snaží podporovat Evropská unie neustále se zpřísňujícími emisními normami a jejich pořízení podporují také jednotlivé státy, které k nákupu elektromobilu motivují například dotacemi či jinými výhodami.

Jiný způsob motivace pak aplikují některá z evropských měst, která zakazují, nebo mají v plánu zakázat určitým typům vozidel vjezd do svých center. Konkrétně se jedná o vozy vybavené dieselovými motory, popřípadě automobily staršího data výroby.

Co ovšem dělat v momentě, kdy vlastníte takto nevyhovující automobil, na elektromobil nemáte, ale potřebujete do takového města jezdit, popřípadě nechcete nadále znečišťovat životní prostředí? Odpověď by mohl přinést francouzský startup Transition-One.

transition-one-1

Foto: Transition-One

„Teď jsem elektrické auto,“ píše se na boku Renaultu Twingo Aymerica Libeaua

Tato společnost vyvinula řešení, jak do konvenčního vozu s dieselovou pohonnou jednotkou nainstalovat elektromotor s baterií a připojit je k řídící jednotce starších vozidel od koncernů jako je Fiat Chrysler, Volkswagen, Renault či PSA. Jak informuje agentura Bloomberg, Transition-One takovouto úpravu nabízí za částku od 5 do 8,5 tisíce eur (zhruba od 128 tisíc do 218 tisíc korun), v závislosti na vládních dotacích v každé zemi.

Technologie je nyní v procesu schvalování francouzskými a evropskými regulačními orgány, které by tak měly učinit do konce roku, a již v září chce Transition-One spustit předobjednávky. Technologie je mířena především na majitele starších vozů, pro které je nákup nového elektromobilu z finančních důvodů nemožný. „Prodávám lidem, kteří si nemohou dovolit zbrusu nový elektromobil za 20 tisíc eur,“ vysvětluje Aymeric Libeau, zakladatel Transition-One, a dodává: „Předěláváme nejprodávanější modely v Evropě na elektrické vozy.“

lukas-cejka-trask

Přečtěte si takéChatbot je jen začátek. V Trasku vyvíjí technologii, která rozumí česky a dokáže výrazně zefektivnit zpracování datChatbot je jen začátek. V Trasku vyvíjí technologii, která rozumí česky a dokáže výrazně zefektivnit zpracování dat

Sám Libeau je majitelem prvního prototypu takto předělaného vozu, kterým se stal Renault Twingo vyrobený v roce 2009. Po přestavbě je vůz čistě na elektrický pohon schopen ujet až 180 kilometrů na jedno nabití svých pěti baterií. Tři jsou namontovány v přídi vozu a dvě v prostoru, kde se dříve nacházela palivová nádrž. Celá bateriová soustava váží dohromady 120 kilogramů a je vyrobena společností Tesla, která se sama zabývá produkcí elektromobilů a bateriových článků. Samotná přestavba by měla zabrat méně než jeden den a na jejím konci ve voze zůstává původní řadicí páka i převodovka.

Libeau má nyní v plánu sehnat kapitál ve výši 6 milionů eur (přibližně 154 milionů korun), které chce investovat do výstavby vlastní továrny, v níž by byly vozy přestavovány. Podle jeho vlastních odhadů by továrna mohla již v příštím roce přestavět přibližně 4 tisíce vozidel. Přestavby se budou zpočátku soustředit na menší vozy, jako je Citroën C1, Volkswagen Polo, Peugeot 107, Fiat 500, Aygo od Toyoty či Twingo od Renaultu.

Je taková přestavba nutností?

Objevují se však i lidé, kteří před tímto způsobem úpravy vozu varují. Jedním z nich je i Markus Lienkamp, profesor automobilové techniky na Technické univerzitě v Mnichově, který upozorňuje na možné technické chyby a také na potíže, které mohou nastat během schvalování provozu takového vozu na silnicích v jednotlivých zemích.

„Technicky můžeme jakýkoliv vozík přeměnit na elektrický vůz, ovšem otázkou je, zda to dává smysl a jak velké úsilí to stojí. Mým doporučením je jezdit se spalovacím automobilem tak dlouho, jak jen to bude možné, a poté prostě koupit nový elektromobil, protože to dává mnohem větší finanční smysl,“ říká Lienkamp.

ionity-nabijecka1

Přečtěte si takéV Česku roste vůbec první rychlonabíječka pro elektromobily od IonityV Česku roste vůbec první rychlonabíječka pro elektromobily od Ionity

I přes velkou snahu automobilových výrobců se ceny elektromobilů prozatím nemohou cenám klasických konvenčních vozů rovnat. Podle odborníků dojde k tomuto vyrovnání až okolo roku 2030, kdy však bude již značná část větších západoevropských měst zakazovat vjezd neekologických vozů do svých center. Pravdou však je, že tyto zákazy se budou vztahovat na ty nejméně ekologické vozy, kterých již v této části Evropy není tolik v provozu, a přísnější nařízení by u většiny z těchto měst měly vejít v platnost až okolo roku 2050.

Majitelé starších vozů tak mají stále dostatek času na to provozovat svůj starý automobil a čekat na nižší ceny elektromobilů.

Po německé dálnici začínají jezdit hybridní tahače, které čerpají energii z trolejového vedení

hybridni-tahac-scania-1

Foto: Scania

Hybridní Scania R 450

0Zobrazit komentáře

Co nejšetrnější přístup k životnímu prostředí se začíná stávat jedním z hlavních globálních témat. Být co nejvíce ekologickými si za cíl dávají státy, jako je Norsko či Německo, ve kterých se do této snahy zapojuje vláda, občané i podniky, kteří vzájemně spolupracují. A právě v Německu se nyní rozběhl projekt, který snahu o ekologickou změnu a vzájemnou spolupráci jasně dokazuje.

Projekt se týká nákladní dopravy, která se ve většině vyspělých států zásadní měrou podílí na znečišťování životního prostředí. Projekt financovaný německým ministerstvem životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti zahrnuje pětikilometrové trolejové vedení na hessenské dálnici A5 a jeden hybridní tahač značky Scania patřící společnosti Spedition Schanz, který je uzpůsoben pro odběr elektřiny z tohoto vedení.

hybridni-tahac-scania-3

Foto: Scania

Hybridní Scania R 450

Tahače společnosti Spedition Schanz převážejí několikrát denně zboží z města Odenwald do Frankfurtu nad Mohanem. Proto byla této společnosti nabídnuta možnost vyzkoušet ve svém podniku zcela unikátní způsob přepravy přibližně 100 až 150 tun barev, které vozy převážejí.

„Když se nás zeptali, zda se chceme do projektu přidat, dvakrát jsme nepřemýšleli. Naše společnost Schanz myslí na životní prostředí,“ říká generální ředitelka společnosti Christine Hemmelová a druhá generální ředitelka společnosti Kerstin Seibertová k tomu dodává: „Technologie elektrifikovaných silnic vypadá velmi slibně a jsme rádi, když se dozvíme více o tom, jak to celé funguje v praxi.“

lush-plachetnice

Přečtěte si takéNový vítr do starých plachet lodní dopravy. Lush a další firmy se vrací k přepravě nákladů ekologickými plachetnicemiNový vítr do starých plachet lodní dopravy. Lush a další firmy se vrací k přepravě nákladů ekologickými plachetnicemi

Že se o projekt zajímají i osoby, které původně neměly se společností Spedition Schanz nic společného, dokazuje Thomas Schmieder. Ten byl elektrickým tahačem natolik nadšen, že se okamžitě začal ucházet ve společnosti o práci, aby mohl tento vůz řídit. To se mu také povedlo, a tak se stal jedním ze tří řidičů, kteří byli vyškoleni k tomu, aby mohli s El-Leonem, jak elektrickému tahači přezdívají, jezdit.

hybridni-tahac-scania-2

Foto: Scania

Thomas Schmieder v hybridním tahači Scania R 450

„Četl jsem, že se Spedition Schanz bude účastnit pilotního projektu, a okamžitě mne to začalo zajímat. Elektromobilita prochází vzrušujícím vývojem. Podle mne je v ní budoucnost a já chci být její součástí,“ prozradil Schmieder.

V následujících čtyřech měsících se flotila hybridních tahačů typu Scania R 450 jezdících po dálnici A5 rozroste na pět vozů. Německé ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti navíc plánuje zahájit další dva projekty tohoto typu ve Šlesvicku-Holštýnsku a Bádensku-Württembersku.

Testování tahačů by mělo ukázat, zda je tato technologie skutečně efektivním způsobem přepravy zboží s nízkými emisemi uhlíku a hluku. Během testů bude vyhodnocováno, kolik CO2 je hybridními tahači emitováno, jak obstojí v různých podmínkách a kolik energie si pro svůj provoz celkově vyžádají.