Ze vztahových zpráv zveřejněných duem Ester&Josefina je seriál. Je fajn vědět, že nejsme sami, říká Ester Geislerová

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ester-boxed

Foto: Mall.tv

Ester Geislerová stojí za populárním projektem Ester&Josefína

0Zobrazit komentáře

Kdy jindy vydat seriál o vztazích nahlížených perspektivou elektronických zpráv než v době pandemie. Ať už vládnou nařízení nebo dobrovolná karanténa, romantické interakce se značně komplikují, rozhodně to ovšem neznamená, že mimo koronavirovou éru je všechno v pořádku. Známé duo Ester&Josefina to už dlouho mapuje zveřejňováním skutečných zpráv a nyní podle nich vzniklo také osm krátkých epizod seriálu Terapie sdílením na Mall.tv.

Základní koncept je jednoduchý: z tisíců skutečných zpráv, které lidé dvojici influencerek poslali, Ester Geislerová a její kolegové vybrali několik sugerujících to nejzajímavější pozadí. Podle nich postupně vznikly krátké fikční epizody, věrohodně a humorně zachycující možnou historku na téma nástrah, složitostí, neporozumění i bizarností milostného života v moderním světě.

Například premisou prvního dílu s názvem Přidat si Alenu je jediné, snad bezmyšlenkovité kliknutí na Facebooku, když jeden z hrdinů přijal (nebo poslal?) žádost o přátelství kolegyně své přítelkyně. Výsledkem nejednoznačných motivací je ale až obsedantní vyptávání a rychlé zamotání celé situace pro všechny zúčastněné. Iracionálnímu chování postav je snadné se smát, zároveň však bude většině diváků dobře známé z osobních zkušeností.

terapie-sdilenim

Foto: Mall.tv

Ester Geislerová, Johana Ožvoldová a Karel Spěšný, tvůrci seriálu Terapie sdílením

V centru jsou vždy sociální sítě nebo digitální interakce, které amplifikují některé vztahové problémy a vytvářejí nové. „Sociální sítě bezesporu změnily náš svět v mnoha oblastech a samozřejmě se to dotklo také komunikace a vztahů,“ zmiňuje Ester Geislerová pro CzechCrunch. Fenomény jako ghosting existovaly už dříve, jen se neobjevovaly tak často jako na dnešních online seznamkách. Nový seriál, u nějž je Geislerová autorkou námětu, projevy takových změn podává humornou formou.

Ačkoliv příběhy jednotlivých dílů vychází z fantazie, námětem jsou vždy reálné zprávy. „Když jsme se scházeli se spoluautory Terapie sdílením Johanou Ožvoldovou a Karlem Spěšným, vybrali jsme zhruba šedesát dějotvorných zpráv, které jsme poslali scenáristům pro inspiraci,“ popisuje Geislerová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Následoval delší proces, v němž se mluvilo o cílech projektu, vybíralo z mnoha dalších (ne)romantických konverzací nebo vyzývalo fanoušky, aby posílali nové pro specifické situace. Není snad třeba poznamenávat, že v žádné fázi se nepotýkali s nedostatkem námětů.

„Scenáristé mi občas, jako takové esemeskové Wikipedii, volali, zda si nepamatuji zprávu na téma nepovedené rande a podobně,“ dodává s úsměvem spoluautorka seriálu, který letos vyhrál cenu na českém festivalu Serial Killer. Jakmile si ale byla jistá, že mají stejné kreativní záměry jako ona, sama se obrátila k dalším věcem.

mall-tv-terapie-sdilenim-jenofeva-bokova-denisa-baresova

Foto: Mall.tv

Jenovéfa Boková a Denisa Barešová v Terapii sdílením

Projekt Terapie sdílením, který přesahuje stejnojmenný seriál, původně začal před třemi lety kolekcí tematických triček. Snahou přitom bylo dát lidem frustrovaných ze vztahů odvíjejících se z velké části na displejích najevo, že v tom nejsou sami. Když ti naopak začali sdílet své zkušenosti a zprávy, instagramový účet projektu Ester&Josefina začal růst až do současné formy, kdy přesahuje 300 tisíc sledujících.

Moderní technologie ve vztazích jako pomoc i prokletí

Postupně pod souhrnným názvem Terapie sdílením vznikla kniha, audiokniha, živé přednášky, kolekce textilu a na začátek prosince se chystá i audio seriál. Pro webovou sérii navázala Ester z instagramové dvojice spolupráci s ředitelem Festivalu krátkých filmů Praha a dramaturgem Karlem Spěšným, hlavní supervizorkou se pak stala režisérka Johana Ožvold.

Ta chtěla v několikaminutových epizodách, z nichž přímo režírovala dvě, diváky jak pobavit, tak poukázat na jejich vlastní roli v chaosu digitálních vztahů. „Popravdě mě překvapovaly víc reakce na esemesky než zprávy samotné. Chtěla jsem tohle vymezování obrátit a poukázat na to, že součástí hloupé komunikace na chytrých telefonech jsme všichni,“ říká Ožvold a Geislerová k tomu dodává, že se seriálem chtějí i „donutit diváka zapřemýšlet nad tím, jak by se v takové situaci zachoval sám“.

terapie-sdilenim-mall-tv-eva-josefikova-tomas-havlinek

Foto: Mall.tv

Eva Josefíková a Tomáš Havlínek ztvárnili hrdiny prvního dílu Terapie sdílením

Na otázku, zda pandemie stav vztahové digitální komunikace zlepšila, nebo naopak, odpovídá nejednoznačně. „Některá nedorozumění se kvůli absenci neverbálních projevů mohou prohlubovat, ale na druhou stranu máme příležitost naučit se s možnostmi i omezeními technologií lépe pracovat,“ vysvětluje Geislerová. Je přitom ráda, že tytéž technologie umožňují se o daných tématech snadněji bavit.

Obecný projekt Terapie sdílením vedle smíchu nad lidskými romantickými nedostatky dopomáhá i k serióznějšímu cíli, totiž šíření osvěty o extrémnějších projevech vztahových problémů. Ester Geislerová se ve spojitosti s tím stala ambasadorem aplikace Bright Sky pro oběti domácího násilí, jehož míra v době karantény výrazně vzrostla.

Zatímco se tedy bavíme chlápkem, co se snaží půjčit telefon pro napsání sprosté zprávy, měli bychom mít na paměti také preventivní funkci zesměšňování potenciálně vypjatých situací.

Michael Bay produkoval film o pandemii natočený za pandemie. Songbird ukazuje katastrofický vývoj virové nákazy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

songbird0

Reprofoto: YouTube/IGN

Film Songbird ukazuje katastrofický scénář pandemie koronaviru

0Zobrazit komentáře

Vzhledem k významu události je jen otázka času, kdy začnou vznikat filmy o aktuální pandemii. Tedy, teď už je spíš otázka času jen to, kdy vzniknou další – první už je totiž hotový a právě na něj vyšel trailer. Songbird představuje, snad velmi nepravděpodobnou, blízkou budoucnost ve světě, kdy pandemie a s ní spojená karanténa nikdy neskončila. Naopak se vše postupně zhoršovalo…

Je rok 2024. Virus, který původně přinesl onemocnění pod označením COVID-19, několikrát zmutoval a poslední forma nemoci nese název COVID-23. Změny viru znamenaly především výrazný nárůst jeho agresivity, smrtnost tak dosahuje až 50 %. Karanténa se od prvních opatření v roce 2020 vůbec neuvolnila, právě naopak. Vznikly rozsáhlé karanténní tábory a v ulicích se mohou volně pohybovat jen speciální jednotky nebo malá hrstka lidí imunních vůči viru. Platí stanné právo.

Katastrofické filmy jsou rozšířeným a populárním žánrem, málokdy ale na všem divákům známou realitu odkazují tak bezprostředně jako Songbird. Zatímco Nákaza od Stevena Soderbergha se nedlouho po začátku letošní pandemie stala hitem a diváci se zděšením obdivovali, jak přesně předpověděla pozdější skutečnost, novinka snad navždy zůstane pouhou fikcí. Její tvůrci přesto balancují na hraně zneklidňujícího realismu a šokující fantazie.

songbird3

Reprofoto: YouTube/IGN

V roce 2024 ulice ve filmu Songbird hlídá armáda

První nápad dostal Simon Boyes, jeden ze scenáristů Songbirdu, už v polovině března, chvíli po ohlášení prvních větších omezení v částech Spojených států. Okamžitě zavolal svému dlouholetému spolupracovníkovi, režisérovi Adamu Masonovi. „Řekl mi: Co kdybychom se sebrali a prostě natočili film. Měli bychom se domluvit s přáteli a udělat něco přes telefony,“ popisuje Mason magazínu Entertainment Weekly.

O několik dnů později už měli sepsaný základní příběh, jehož centrem je zamilovaný pár. Nico je jeden z hrstky lidí imunních vůči smrtícímu viru, takže pracuje jako kurýr rozvážející lidem jídlo, zdravotní potřeby a podobně. Ačkoliv Saru miluje, nikdy se s ní kvůli karanténním opatřením skutečně nepotkal. „Je to dystopický, strašný svět, v něm se ovšem odehrává romantický film o dvou lidech, co touží být spolu, ale nemohou,“ říká Mason.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Některé detaily fikčního světa působily v počátcích práce na scénáři poněkud šíleně, jako třeba rozsáhlý lockdown. Záhy však zdánlivě bujnou fantazii následovala i realita, když nemocných přibývalo po desítkách tisíc každý den. To bylo dlouho před aktuální druhou, v mnoha oblastech výrazně horší vlnou šíření nákazy.

I když Boyes a Mason přišli s odvážným a potenciálně kontroverzním nápadem a sami počítali jen s maličkým projektem, nebylo těžké předvídat zájem studií. Pro spolupráci na filmu rychle získali bývalého šéfa studia Paramount Adama Goodmana, který nyní vlastní produkční společnost Invisible Narratives. Nedlouho na to se jako producent připojil i sám Michael Bay.

Oba hlavní tvůrci Songbirdu pocházejí z prostředí nízkorozpočtových béčkových hororů, což nutně nemusí znamenat nic špatného. Naopak jim to v několika ohledech s natáčením uprostřed pandemie pomohlo. Největšími výzvami totiž byly extrémně těsný rozvrh natáčení a vůbec získání povolení tak, aby se sama produkce nestala zdrojem nákazy a zároveň šlo natočit, co bylo třeba.

hermeus1

Přečtěte si takéZ New Yorku do Londýna za 90 minut. Nadzvukový letoun Hermeus to chce zvládnout již během příští dekádyZ New Yorku do Londýna za 90 minut. Nadzvukový letoun Hermeus to chce zvládnout již během příští dekády

Ze začátku dokonce kvůli jejich nedostatečně transparentním plánům vlivná americká odborová organizace SAG-AFTRA všem filmařům doporučila se do projektu nezapojovat, jak reportoval magazín The Hollywood Reporter. Ve městě Los Angeles se může natáčet od 12. června, ale pouze při dodržování striktních opatření jako pravidelné testování, sociální distancování či pravidelná desinfekce prostorů a techniky.

Natáčení v Los Angeles uprostřed pandemie

Přesto dostala produkce Songbirdu nakonec zelenou a 7. července začalo sedmnáctidenní natáčení, o více než tři čtvrtiny kratší, než je standard. Jelikož Mason má rozsáhlé zkušenosti z nízkorozpočtových, na čas i prostředky velice skoupých produkcí, příliš se nestresoval. Alespoň když nebyl na place Michael Bay, kterému chtěl ukázat to nejlepší ze svých schopností.

Ty zahrnují například i práci s kamerou a světly, o což se hororový režisér napříč standardu často stará sám. Omezení čtyřiceti lidí na place za den nebo rozdělení štábu do tří zón pro něj tak nebyly příliš vzdálené tomu, na co je zvyklý. Naopak ocenil intimní atmosféru celého projektu.

songbird4

Reprofoto: YouTube/IGN

K.J. Aspa v Songbirdu hraje Nica, jednoho z hrstky imunních lidí

Natáčení v době karantény mělo také zjevnější výhody, které usnadňovaly práci filmařům i hercům – ulice Los Angeles byly v mnoha místech prázdné. Pro tvůrce to znamenalo lepší možnosti například při umisťování kamery, lidé před kamerou si zase nemuseli představovat, jaké by to bylo uprostřed skutečné pandemie. Viděli to přímo před sebou.

Ve filmu se v hlavních rolích objeví K.J. Apa, jeden z hrdinů seriálu Riverdale, a Sofia Carsonová či Demi Moore. Ačkoliv se v reakci na zveřejnění traileru objevila kritika kvůli údajnému zneužívání situace, konečný výsledek by nemusel zdaleka být jen vytěžováním špatných zkušeností diváků. V zásadě postapokalyptický thriller má totiž v sobě obsahovat i naději, zprostředkovanou zamilovaným párem a jejich snažením.

V současnosti je Songbird, pouhého půl roku od prvních nápadů, v postprodukci a zatím nebylo stanoveno, kdy ani kde vyjde, několik zemí ale už dle magazínu Variety koupilo práva pro distribuci v kinech. V každém případě se bude jednat o zajímavý počin, představující první film o letošní pandemii natočený přímo uprostřed ní.