Zemědělci ať platí za říhající krávy. Na Novém Zélandu zvažují emisní povolenky na dobytek

Na pět milionů lidí připadá na Novém Zélandu deset milionů krav a 26 milionů ovcí. Polovina emisí v zemi je i díky tomu ze zemědělství.

Eliška NováEliška Nová

Dobytek přispívá k emisím skleníkových plynů

0Zobrazit komentáře

Za zhruba třetinou emisí metanu, které způsobuje lidská činnost, stojí hospodářská zvířata. Především produkce hovězího masa a mléka, z celkových emisí mají na svědomí čtrnáct procent. Důvodem je trávicí proces přežvýkavců a to, jak absorbují rostliny. Říháním vypouští krávy, ovce i kozy do vzduchu nechtěné emise. Nový Zéland nyní jako první země na světě plánuje zavést emisní povolenky, které by zemědělci platili za chování dobytka.

Na Novém Zélandu je říhání dobytka dokonce nejčastějším zdrojem skleníkových plynů. Na pět milionů lidí tady mají deset milionů krav a 26 milionů ovcí. Polovina emisí tak vzniká právě v zemědělství.

Návrh říká, že farmáři by měli začít platit emisní povolenky od roku 2025. Jiné ceny by přitom zemědělci platili za emise metanu, jiné za emise oxidu uhličitého. Předloha zároveň také přichází s odměnami pro ty, kdo emise omezují jinak, například tím, že se starají o lesy.

S nápadem přišli sami farmáři, kteří se obávali, že by jinak došlo k mnohem většímu postihu. Specifika zatím jasná nejsou, zemědělci ale doufají, že cena povolenek bude tak nízká, jak jen to půjde. I tak by opatření podle odhadů mohlo zajistit, že v roce 2030 by povolenky omezily emise metanu ze zemědělství o 4,5 procenta, o tři procenta v případě oxidu dusného. Prvek známý jako rajský plyn se ukazuje jako mnohem větší znečišťovatel, než se myslelo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zavedení povolenek má samozřejmě i své kritiky, podle kterých takové opatření nestačí. Farmáři však argumentují tím, že spolu s dalšími pravidly by díky tomu měl být Nový Zéland schopný dosáhnout svých cílů. To znamená snížit emise metanu o deset procent do roku 2030 a dosáhnout nulových emisí metanu i oxidu dusného v roce 2050. Vláda chce o novém návrhu rozhodnout do konce letošního roku.

Mezivládní panel pro změnu klimatu loni přišel s tvrzením, že pouhá změna stravování a omezení konzumace masa by ušetřily na celém světě 0,7 až osm miliard tun emisí skleníkových plynů ročně. Rozpětí je ohromné proto, že počítá s menšími změnami v jídelníčku i s přechodem na veganskou stravu u celé populace. Pokud by se všichni obyvatelé světa stali vegetariány, pak by ušetřili šest miliard tun emisí ročně.

Velkou uhlíkovou stopu má hovězí maso i v Evropské unii. Stojí za třinácti procenty všech emisí. Na celém světě je to patnáct procent. V Česku data o vlivu konzumace masa na životní prostředí nejsou, celé zemědělství ale v tuzemsku produkuje zhruba osm procent emisí.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vodíkové kartuše jako zdroj energie nového věku. Toyota jimi chce pohánět vozy i města

Princip fungování se dá přirovnat ke klasické plynové bombě. Ovšem s tím rozdílem, že slouží k napájení spotřebičů elektrickou energií.

kartus-vodik-toyota-woven1

Foto: Woven Planet

Vodíkové kartuše od Woven Planet mají pohánět město v Japonsku

0Zobrazit komentáře

Toyota má o podobě budoucnosti jasno. Z velké části se bude opírat o vodík a na něm běžící technologie. Proto pod japonskou horou Fudži vybudovala město budoucnosti, které by měly mimo jiné napájet také speciální vodíkové kartuše. Jejich fungování se dá zjednodušeně přirovnat ke klasickým plynovým bombám, jež máme za svými sporáky či grily.

Jak moc to Toyota myslí s vodíkem vážně, dokládá nejen její vodíkový model Toyota Mirai, do kterého jsme usedli v minulém roce, ale také dceřiná společnosti Woven Planet. Její náplň je pestrá, ve zkratce se však zabývá vším, co může ovlivnit budoucnost mobility a urbanismu.

Proto se zajímá o nejrůznější softwarová řešení, jako je například autonomní řízení či strojové učení, ale i o technologii vodíku a její využití v dopravě i domácnosti. Právě Woven stojí za projektem Woven city, tedy městem budoucnosti, které Toyota založila v Japonsku.

Město pod ikonickou horou Fudži se má stát pokusnou laboratoří technologií proudících z dílny Wovenu, přičemž by celé mělo být poháněno vodíkem. Ten nebude proudit jen potrubím, ale obyvatelům bude k dostání také prostřednictvím přenosných vodíkových kartuší.

kartus-vodik-toyota-woven2

Foto: Woven Planet

Jak budou kartuše fungovat, se nyní bude testovat ve Woven city

Toyota s Wovenem prozatím vytvořily prototyp takových „bomb“, jež by měly zelenou energií napájet celou řadu řešení využívaných v každodenním životě v domácnosti i mimo ni. Přibližně pětikilová nádoba o rozměrech 40 × 18 centimetrů má nabízet až 3,3 kWh energie v závislosti na účinnosti externího palivového článku, který se stará o přeměnu vodíku zpět na elektrickou energii.

Řešení je ergonomicky navrženo tak, aby se dalo díky madlu snadno zasunout do spotřebiče, který si z něj začne brát energii. Spotřebičem jsou přitom myšleny nejen dopravní prostředky jako elektromobily, motocykly či drony, ale dokonce i budovy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Domy budou mít speciální doky určené pro zasouvání kartuší, ze kterých je vodík následně rozváděn například k pračce nebo troubě. V menším provedení by pak kartuše měly sloužit třeba i jako přenosné powerbanky pro napájení drobnějších elektronických zařízení nebo jako zásobárny energie na odlehlých místech.

Pokud se kartuše ve Woven City osvědčí, mohly by se rozšiřovat do dalších japonských měst a nakonec i celého světa. Jejich distribuce však nejspíše nebude vypadat jako dnešní klecová nabídka propanbutanových lahví u benzínky. Woven chce okolo kartuší vybudovat doručovací službu s pravidelnými dodávkami čerstvého vodíku až do domu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.