Žižka baví nejvíc, když palcátem drtí lebky. Nejdražší český film jindy klopýtá, ale na šíp do oka to není
Petr Jákl s rozpočtem půl miliardy korun natočil film o zrodu nejslavnějšího českého vojevůdce. Potěší historiky i diváky?
Jan Žižka není kdovíjak historický film. České dějiny mu jsou pro nenašince zaměnitelnou kulisou a hrubou předlohou. Především je to krvavý akčňák. Však ani tvůrce nejdražšího snímku tuzemské kinematografie Petr Jákl se přístupem, že netočí dějepisné dílo, nijak netajil. Výsledek nenudí, pro domácí diváky českého filmu s největším rozpočtem i mezinárodními ambicemi ale bude posun historie na druhou kolej trochu paradox.
Historické zasazení Jana Žižky pro české publikum logicky znamená nesmírnou přidanou hodnotu a obrovské lákadlo, ale současně i potenciální zklamání z toho, jak se s ním nakládá. Žižka je klíčová postava českých dějin, ale ve filmu je to hlavně akční hrdina. I proto nemá smysl porovnávat půlmiliardové dílo s rudě zabarvenou husitskou trilogií Otakara Vávry, s jinými historickými počiny z novějších dob, které nebyly zdaleka tak ambiciózní a akční, nebo přehnaně řešit dějinné detaily.
Hned první slovo snímku je „násilí“. Samotný Žižka v podání Bena Fostera by přitom nejspíš nejraději žil v míru, sázel stromy a v dlouhých zpomalených záběrech si chladivou vodou omýval obličej. Což je trochu v kontrastu s tím, jak v úvodní scéně v lomu Amerika kdesi v Itálii zachraňuje pana Boreše – Michaela Cainea v jedné z nemnoha scén, v níž se objeví – vezoucího důležitou zprávu pro krále Václava. Toho hraje Karel Roden, ale je to celkem jedno.
Budoucí vojevůdce nejprve nechá vykrvácet ochranku svého zaměstnavatele, než se uráčí se svou družinou veselých válečníků zasáhnout. Záchrana probíhá brutálně, krvavě a tempo střihu je asi tak stejně divoké (že by vliv Jáklova slavného spolupracovníka Stevena Rosenbluma, který stříhal Statečné srdce?) jako frekvence úderů mečů, palcátů a halaparten. A víte co? Ono to funguje.
Jestli si divák myslí, že ho čekají dvě hodiny dějepisného výletu, který se bude používat k výuce historie na školách, okamžitě ho Petr Jákl usměrní jako direktem opancéřovaných rytířských rukavic. Však bez okolků uvádí, že nechtěl točit biografii ani detailní historii. Kdepak, tady vládne akce. Surová, stříká to na všechny strany, bodá se, seká se, drtí se to hlava nehlava. O mnoho méně pak baví jiné okamžiky, kdy se z vřavy sleví. Třeba ony zpomalovačky na zádumčivého a hygienu dodržujícího Žižku.
Jistě, náznak nějakého příběhu v historických reáliích roku 1402 tu je. Doba je zlá, Václav IV. potřebuje peníze od pána z Rožmberka, králův bratr Zikmund mu v tom chce bezelstně, zcela upřímně a bez vedlejších úmyslů pomoci, mrk mrk, pan Boreš to samozřejmě zařídí a pověří Žižku… únosem Rožmberkovy nastávající Kateřiny, ať má král páku na vzpurného šlechtice. Zápletka, co by se neztratila ve Hře o trůny. A to není výtka.