Zklamání z výstavby na karlínském Rohanu. Vznikající domy jsou dílem starých nesmyslných předpisů
Proč projekt na pražském Rohanském ostrově vypadá tak, jak vypadá? Vznikal ještě podle původních předpisů, kterým se musely domy přizpůsobit.
Je to jedno z nejlukrativnějších území současné Prahy. Výstavba na Rohanském ostrově znamená být v centru, v moderním Karlíně a zároveň v zeleni, jen pár kroků od řeky. A kde teče voda, tečou často i peníze. Aktuální výstavba developerské společnosti Sekyra Group, která probíhá na Rohanu, však budí otázky. Budou takhle vypadat i další domy, které tu vyrostou?
Sekyra Group vlastní podstatnou část pozemků, které z jedné strany lemuje řeka, z druhé rušná ulice. Stavět tu plánuje už řadu let. Vlastně to krásně znázorňuje debaty o tom, jak dlouho v hlavním městě trvá, než něco postavíte. Praha schválila výstavbu na Rohanu v roce 2010. Od té doby se objevil například nápad, že by se na ostrově postavila i knihovna od Jana Kaplického, přezdívaná Chobotnice. K tomu ale nakonec nedošlo.
Už v roce 2011 se o plánech Sekyra Group psalo, že podobu nábřeží utvoří slavní architekti. A to se skutečně stalo. Jenže přes dlouhodobé plány i slavná jména dnešní výstavbu, kam spadají i domy od architektky Evy Jiřičné, obchází kritika. Projekt, který Sekyra staví pod názvy Riviéra Karlín a Diamanty Karlín, podle informací CzechCrunche není po chuti lidem z oboru, akorát se k němu nechtějí vyjadřovat nahlas. A na síti X se objevují nářky nad periferní zástavbou, kde je místo aktivního parteru vjezd do garáží.
„Žádné negativní reakce jsme neregistrovali. Naopak, máme od klientů pozitivní zpětnou vazbu, kdy oceňují vysoký standard bytů jak po architektonické, tak technické stránce,“ uvedl však pro CzechCrunch výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Ten zároveň říká, že například aktivní parter, tedy obchody a služby v přízemí, tu nechybí. „U už postavených domů směrem k cyklostezce jsou dvě obchodní jednotky, parter u administrativních budov podél Rohanského nábřeží bude hotový po dostavbě kanceláří. Etapa, která počítá s největším aktivním parterem, pak ještě není dokončená,“ vyjmenovává.
Kromě obchodů podél Rohanského nábřeží se počítá také se dvěma zónami aktivního parteru. Nejdůležitější z nich má být podle Anderleho uprostřed území, ke bude pěší zóna ve tvaru kříže. Ta propojí stanici metra Invalidovna s rozsáhlou rekreační plochou u řeky. Druhá má spočívat v prodloužení přemostění ulice Urxova. „Nejdříve je ale nutné, aby se v lokalitě zabydleli lidé, kteří tam budou chodit nakupovat nebo za službami. Dnes by to ještě nefungovalo,“ uvádí výkonný ředitel firmy.
Co se garáží týče, podle mluvčího pražského Institutu plánování a rozvoje Marka Váchy nelze vjezd do garáží umístit z ulice Rohanské nábřeží, a proto jsou v kolmých ulicích. „Podařilo se nám redukovat parkovací stání na povrchu, umístit stromořadí a zpřístupnit některé vnitrobloky. Aktivní parter je především podél páteřní cyklostezky, kde navazuje na rekreační oblast Rohanského parku,“ uvedl Vácha.
Jak jsme to dopustili?
Naproti tomu ale pořád stojí zástavba, kde jsou všechny domy solitéry, a také otázka položená právě v jednom z příspěvků na sociálních sítích: Jak jsme to dopustili? Odpověď leží v zastaralém plánování. „Projekt Rohanu má velmi dlouhý vývoj. To, co dnes vidíme, je nejstarší část, která se dělala ještě podle starých předpisů,“ líčí architekt Pavel Hnilička, který vytvořil pro Rohanský ostrov urbanistickou studii. Ta v podstatě udává směr nové výstavby, navrhuje veřejná prostranství i ulice.
A právě na staré předpisy si v souvislosti s domy, které jsou nyní ve výstavbě, předloni stěžoval také Anderle, konkrétně v časopise Development News & Facility Manager: „Když se podíváte třeba na věže od paní architektky Jiřičné, z technického hlediska jsme obálky vylepšili, to lze. Ale z hlediska objemu už do koncepce zasáhnout nelze, protože bychom museli projít novým povolovacím procesem, což by nás zdrželo.“