Zklamání z výstavby na karlínském Rohanu. Vznikající domy jsou dílem starých nesmyslných předpisů

Proč projekt na pražském Rohanském ostrově vypadá tak, jak vypadá? Vznikal ještě podle původních předpisů, kterým se musely domy přizpůsobit.

Eliška NováEliška Nová

rohan-5

Foto: Sekyra Group

Aktuální výstavba na Rohanu je dílem starých stavebních předpisů

0Zobrazit komentáře

Je to jedno z nejlukrativnějších území současné Prahy. Výstavba na Rohanském ostrově znamená být v centru, v moderním Karlíně a zároveň v zeleni, jen pár kroků od řeky. A kde teče voda, tečou často i peníze. Aktuální výstavba developerské společnosti Sekyra Group, která probíhá na Rohanu, však budí otázky. Budou takhle vypadat i další domy, které tu vyrostou?

Sekyra Group vlastní podstatnou část pozemků, které z jedné strany lemuje řeka, z druhé rušná ulice. Stavět tu plánuje už řadu let. Vlastně to krásně znázorňuje debaty o tom, jak dlouho v hlavním městě trvá, než něco postavíte. Praha schválila výstavbu na Rohanu v roce 2010. Od té doby se objevil například nápad, že by se na ostrově postavila i knihovna od Jana Kaplického, přezdívaná Chobotnice. K tomu ale nakonec nedošlo.

Už v roce 2011 se o plánech Sekyra Group psalo, že podobu nábřeží utvoří slavní architekti. A to se skutečně stalo. Jenže přes dlouhodobé plány i slavná jména dnešní výstavbu, kam spadají i domy od architektky Evy Jiřičné, obchází kritika. Projekt, který Sekyra staví pod názvy Riviéra Karlín a Diamanty Karlín, podle informací CzechCrunche není po chuti lidem z oboru, akorát se k němu nechtějí vyjadřovat nahlas. A na síti X se objevují nářky nad periferní zástavbou, kde je místo aktivního parteru vjezd do garáží.

„Žádné negativní reakce jsme neregistrovali. Naopak, máme od klientů pozitivní zpětnou vazbu, kdy oceňují vysoký standard bytů jak po architektonické, tak technické stránce,“ uvedl však pro CzechCrunch výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Ten zároveň říká, že například aktivní parter, tedy obchody a služby v přízemí, tu nechybí. „U už postavených domů směrem k cyklostezce jsou dvě obchodní jednotky, parter u administrativních budov podél Rohanského nábřeží bude hotový po dostavbě kanceláří. Etapa, která počítá s největším aktivním parterem, pak ještě není dokončená,“ vyjmenovává.

Kromě obchodů podél Rohanského nábřeží se počítá také se dvěma zónami aktivního parteru. Nejdůležitější z nich má být podle Anderleho uprostřed území, ke bude pěší zóna ve tvaru kříže. Ta propojí stanici metra Invalidovna s rozsáhlou rekreační plochou u řeky. Druhá má spočívat v prodloužení přemostění ulice Urxova. „Nejdříve je ale nutné, aby se v lokalitě zabydleli lidé, kteří tam budou chodit nakupovat nebo za službami. Dnes by to ještě nefungovalo,“ uvádí výkonný ředitel firmy.

Co se garáží týče, podle mluvčího pražského Institutu plánování a rozvoje Marka Váchy nelze vjezd do garáží umístit z ulice Rohanské nábřeží, a proto jsou v kolmých ulicích. „Podařilo se nám redukovat parkovací stání na povrchu, umístit stromořadí a zpřístupnit některé vnitrobloky. Aktivní parter je především podél páteřní cyklostezky, kde navazuje na rekreační oblast Rohanského parku,“ uvedl Vácha.

Jak jsme to dopustili?

Naproti tomu ale pořád stojí zástavba, kde jsou všechny domy solitéry, a také otázka položená právě v jednom z příspěvků na sociálních sítích: Jak jsme to dopustili? Odpověď leží v zastaralém plánování. „Projekt Rohanu má velmi dlouhý vývoj. To, co dnes vidíme, je nejstarší část, která se dělala ještě podle starých předpisů,“ líčí architekt Pavel Hnilička, který vytvořil pro Rohanský ostrov urbanistickou studii. Ta v podstatě udává směr nové výstavby, navrhuje veřejná prostranství i ulice.

A právě na staré předpisy si v souvislosti s domy, které jsou nyní ve výstavbě, předloni stěžoval také Anderle, konkrétně v časopise Development News & Facility Manager: „Když se podíváte třeba na věže od paní architektky Jiřičné, z technického hlediska jsme obálky vylepšili, to lze. Ale z hlediska objemu už do koncepce zasáhnout nelze, protože bychom museli projít novým povolovacím procesem, což by nás zdrželo.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A pokračuje: „Věže jsou tedy pětiboké, to byl tehdy fantastický nápad. Architekti hmoty vůči sobě navíc vzájemně pootočili, aby získali nejlepší výhledy. Ale primárním důvodem bylo, abychom se vyhnuli severní orientaci, protože se tehdy muselo plnit oslunění a na sever nebylo možné umisťovat byty. Tento požadavek s Pražskými stavebními předpisy už naštěstí zanikl, ale domy zůstaly tak, jak byly navrženy. Dnes bychom je navrhli jinak, ale změna by nás stála pár roků času,“ dodal pro časopis Anderle.

Požadavek na oslunění se na Rohanu podařilo vyřešit jednoduše proto, že se podoba staveb a jejich postavení upravily. „Stavby se plánovaly ještě v době, kdy platilo nešťastné pravidlo, aby prvního března svítilo slunce na jednu třetinu podlahové plochy bytu po dobu jedné a půl hodiny. V takovém případě bylo nemožné vytvořit byt na sever, což je v tomto případě s výhledem na Vltavu. Domy tak musely být nějak natočené,“ vysvětluje Hnilička. Ono pravidlo o oslunění mimochodem znělo přesně tak, nejde o žádné přirovnání.

rohan

Foto: Sekyra Group

Celkový pohled na právě stavěnou etapu

Požadavek na oslunění Praha označila za jeden z nejbizarnějších předpisů, který vychází ze státních norem. Institut plánování a rozvoje požadavek odstranil v rámci Pražských stavebních předpisů. Pokrokové technické normy nyní můžou mít kromě Prahy také Brno a Ostrava, pro ostatní ale zůstává oslunění i nadále v platnosti.

Co by to znamenalo, kdyby stále platilo v hlavním městě? Výrazně by ovlivnilo například jinou výstavbu Sekyra Group, a sice na pražském Smíchově. Za Ženskými domovy by požadavek na oslunění nedovolil vytvořit blokovou zástavbu.

„Na Rohanu není bloková struktura a domy se už ve fázi návrhu orientovaly tak, aby vyhověly předpisům na oslunění. Odlišná situace byla v lokalitách s tradiční blokovou výstavbou, kde nebylo možné domy podle požadavků na oslunění vhodně orientovat. Bylo nutné respektovat orientaci ulic, a proto kvůli oslunění vznikaly na severních stranách domů místo bytů ubytovací jednotky,“ vysvětluje Anderle.

I proto patřila společnost Sekyra Group k dlouhodobým kritikům starých norem, včetně požadavku na oslunění. Je ale potřeba také dodat, že v době, kdy příprava staveb v Česku trvá v průměru osm let a v Praze ještě déle, nejde dlouho připravovaný projekt jen vzít a znovu ho přepracovat. Nezvykle dlouhé povolování má vliv na to, že se v tuzemsku málo staví, ale také na to, že se stavba developerům prodražuje. To všechno má pak vliv i na ceny bytů, které patří mezi nejdražší v Evropě. Jaký vliv bude mít na rychlost stavění v Česku nový stavební zákon, se teprve ukáže.

Výstavba směrem k centru by měla být jiná

Další výstavba na Rohanu by každopádně měla jít jiným směrem. „Navazující etapa rozvojové lokality, která je blíž starému Karlínu, vznikne už na základě architektonické soutěže, podle které byl vybrán tým na zpracování detailního urbanismu. Dále bylo v soutěži vybráno několik kanceláří a domy. Myslím, že tato část bude nejlepší,“ míní Hnilička s tím, že ulice starého Karlína dávají lepší vzor než socialistická sídliště.

Architekt a urbanista dodává, že severní část zástavby, směrem k Libeňskému mostu, probíhá pod taktovkou developmentu J&T. „Domy podle prvních vizualizací působí vic solitérně, než že by mezi sebou tvořily vzájemné vztahy. Vlastní střed lokality u metra pak čeká na zpracování,“ říká Hnilička.

Sekyra Group stále staví první etapu projektu, v rámci ní by měl developer ještě letos rozestavět další dům. „Příští rok by pak měly začít práce na další etapě směrem do města, jejíž součástí bude i nově vytvořené předmostí s aktivním parterem. Kompletně dokončený by projekt Rohan City měl být do deseti až dvanácti let,“ uvádí Anderle.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Nový hotel u Masaryčky už přijímá rezervace. Stavba připomínající slavnou žehličku otevře v květnu

Do nového hotelu budou mít přístup nejen hosté, nasnídat se tady bude moci kdokoli. Kolem něj se už nyní vine také cesta pro pěší a cyklisty.

Eliška NováEliška Nová

motel-one- cloud one

Foto: Penta

Motel One představí v Hybernské svůj koncet The Cloud One

0Zobrazit komentáře

Na jedné straně stvořila Penta ikonickou stavbu od Zahy Hadid, její Masaryčka otevřela už loni. Teď se k ní přidá další stavba, která promění pražské Masarykovo nádraží i celé centrum hlavního města: na druhé straně vlakového terminálu, v ulici Hybernská, se právě dokončuje hotel. Otevře pod značkou The Cloud One, a to už letos v květnu.

Obě budovy mají na proměnu okolí nádraží velký vliv. Svou roli přitom sehrají i v budoucnu, budou totiž součástí zpřístupnění velké části centra metropole. To má zajistit přestřešení kolejiště Masarykova nádraží, cesta na něj povede z Masaryčky, ústit bude v pasáži právě dokončovaného hotelu. To je velká zkratka. Hotel tak bude důležitý nejen pro ty, kdo se v něm zrovna plánují ubytovat, a pro fanoušky pražské architektury.

Průchod ale zatím otevřený nebude, u něj se přestřihne páska až v návaznosti na stavbu plánovaného přestřešení. To má být hotové v roce 2027 a je v režii Správy železnic. Hotel, který postavila společnost Penta Real Estate, už jen odpočítává dny. „Hotel The Cloud One se připravuje na ostrý start. Ještě oficiálně nezahájil provoz, ten je plánovaný na začátek května, rezervace ubytování ale už přijímá,“ líčí pro CzechCrunch David Musil, který má v Pentě hotelové projekty na starosti.

Provozovat ho bude řetězec Motel One. The Cloud One je jeho nový koncept, který představil předloni v New Yorku. Zatímco dřívější hotely řetězce jsou zaměřené ekonomicky, The Cloud One mají být větší designovky. „Na střešní terase budete blízko mrakům, vrcholem je ale výhled na historické centrum Prahy,“ láká síť do nového ubytování v české metropoli na svém webu.

motel-one-penta

Foto: Penta

Naproti Masaryčce bude hotel

Motel One mimochodem už s Pentou jednu dohodu má, řetězec sídlí hned vedle Florentina v ulici Na Poříčí. Smlouvu o dlouhodobém pronájmu mají společnosti od roku 2013. Investice do hotelu v Hybernské byla okolo jedné a půl miliardy korun, tady uzavřela Penta s Motelem One nájemní smlouvu na dvacet let.

Hotel v Hybernské má trojúhelníkový tvar a je dílem pražského ateliéru Schindler Seko Architekti. Inspiroval se částečně slavnou newyorskou Flatiron Building, které se pro její tvar přezdívá žehlička. „Hotel má 382 pokojů na pěti patrech a velké atrium se službami uprostřed. Na střešní terase bude bar s báječnou vyhlídkou na Staré Město a Hradčany i na vrch Vítkov. Ráno na snídani nebo večer na skleničku sem může zajít i veřejnost, nejen hoteloví hosté,“ uvádí Musil.

Do atria bude z přestřešení kolejiště vstup také z Hybernské ulice a bude k dispozici jak pro hotelové hosty, tak pro kolemjdoucí. Postupně by se tu měly otevírat nové služby a také obchodní prostory, které doplní provoz hotelu. Bude tu například restaurace, wellness a podobně. „V tuto chvíli už můžeme potvrdit, že tu vznikne nová pobočka Max Fitness. Další budou postupně následovat,“ říká manažer Penty.

Změní se celé okolí

Developerská společnost původně plánovala na pozemku v Hybernské kancelářskou budovu, nakonec se ale rozhodla pro hotel. Tak jako tak bude budova měnit veřejná prostranství ve svém okolí. Už nyní vznikla mezi kolejištěm a hotelem nová ulice pro cyklisty a pěší, která vede k připravovanému železničnímu muzeu. Národní technické muzeum ho má v plánu vybudovat z někdejšího lokomotivního depa, historické přesuvny a dílen. V budoucnu by tato cesta mohla být prodloužená až k Vítkovu a spojit tak Žižkov s centrem města i jinak než přes křižovatku U Bulhara. To je ale podle Musila ještě daleko.

Měnit by se měla také samotná rušná křižovatka. Hlavní město oznámilo plány na proměnu už v roce 2022, do pracovní skupiny je zapojená také developerská společnost, která má v okolí další budovy, jako je Churchill pod Vysokou školou ekonomickou a zároveň hned nad Bulharem, a nové ještě plánuje. Křižovatka by se podle Musila měla částečně zklidnit a stát se bezpečnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výstavba by se ale měla dotknout také samotné Hybernské ulice, kde Penta nemá jen hotel, plánuje tu rovněž přestavět budovu někdejší pošty. Návrh je dílem studia Klaska LTD Jakuba Klašky, který odešel nedávno ze studia Zahy Hadid, kde dokončoval projekt Masaryčky. „V Hybernské díky stavbě hotelu a revitalizaci budovy po České poště vzniknou nové, kvalitnější chodníky a přibyde stromořadí. Požádali jsme také o dílčí změny dopravního řešení v ulici, které by měly výrazně zvýšit komfort chodců a celkový pocit bezpečí,“ říká Musil.

V současné době se mění i tvář té časti Masarykova nádraží, která ústí právě do Hybernské. Kdysi to byl hlavní vchod do novorenesančního terminálu, dnes pozbyl smyslu, všichni využívají především vstup od tramvají, tedy z Havlíčkovy ulice. Penta má v nájmu převážnou část veřejných prostorů na nádraží a v současné době předělává také pasáž směřující do Hybernské. Až ji dokončí, měl by tady být obchod.

motel-one

Foto: Penta

I hotel by měl mít v parteru obchody a služby

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

To všechno vrátí Hybernskou ulici zpátky na mapu. Zaslouží si to, je to totiž ulice, jejíž historie sahá ještě před vnik Nového Města pražského, které založil Karel IV. Vedla od Prašné brány a byla to honosná dlážděná ulice.

„Patrně nevedla nikam daleko a někde v těchto místech u nádraží musela končit. Muselo jít o hlavní cestu na Kutnou Horu, do bohatého města, které přinášelo panovníkovi stříbro. Úsek tady byl široký asi jedenáct metrů. Mohlo to být kvůli tomu, že se tady shromažďovaly povozy řemeslníků a dalších lidí, kteří putovali do Starého Města a čekali, než se otevře brána. Zároveň bylo potřeba tudy projet. Aby vozy nezapadly, pravděpodobně místo kvalitně vydláždili,“ popsal před stavbou hotelu vedoucí archeologických prací Martin Vyšohlíd ze společnosti Archaia. Ta tu dělala archeologický průzkum, který odhalil nejen staré dláždění ulice, ale také pozůstatky brány, skrze kterou vtrhli za třicetileté války Švédové do Prahy, či dvě nádrže z dob druhé světové války.