Zkrocená kombucha. Těší mě, když vím, že náš nápoj lidem skutečně pomáhá, říká zakladatel Lokloku
Loklok začal jako malá manufaktura v Brně, dnes vyprodukuje až 75 tisíc lahví kombuchy měsíčně.
Nápoj, který je známý již dva tisíce let, ale až v poslední dekádě zažívá v západním světě renesanci, se z brněnského Lokloku podařilo rozšířit po celém Česku i Slovensku. Řeč je o kvašeném čaji kombucha, jehož zdravotní benefity objevuje stále více lidí. Dnes již etablovaná firma jím zásobuje nejen domácnosti, ale především kavárny, restaurace a také firmy. Distribuční síť se mohla v posledním roce rozšířit díky technologické inovaci, o kterou spoluzakladatel Lokloku Michal Ďuriník usiloval od úplného začátku.
„Po dvou letech se nám podařilo vyvinout kompletně nový produkt, s čímž přišla zásadní změna. V podstatě jsme vytvořili novou firmu, jelikož se změnou receptury, která vyústila v kvalitnější, zdravější a chutnější produkt, šla ruku v ruce také kompletně nová vizuální identita. Na inovativní receptuře jsme pracovali paralelně už v době, kdy jsme začali prodávat první verzi kombuchy,“ popisuje Ďuriník.
V průběhu let se tak v Lokloku podařilo vyvinout nápoj kombucha 2.0, jak ho sám Ďuriník pracovně nazývá. Jeho převrat spočívá především v tom, že Loklok jako jediná firma v Česku a na Slovensku nyní nabízí kombuchu, kterou není potřeba chladit. A kdo je s tímto živým nápojem obeznámený, dobře ví, jak se taková standardní nechlazená kombucha dokáže zachovat – její výbušnost nadělala paseku v nejedné kuchyni.
„Naše současná kombucha nemusí být skladována v lednici. Přitom se nám nejen podařilo zachovat všechny cenné látky a probiotika, dokonce jsme její zdravotní benefity ještě zlepšili. Jde tak stále o živý, zdraví prospěšný nápoj, ale otevřely se nám možnosti v tom, koho jím můžeme zásobovat a jak můžeme uchopit logistiku,“ vysvětluje šéf Lokloku.
Ke zdravotním benefitům, které kombucha 2.0 má, dodává, že stojí na specifickém bakteriálním kmeni, který je výzkumy dobře identifikovaný a popsaný. Dosavadní klinické studie ukazují statisticky významné výsledky v pozitivním vlivu na úroveň cholesterolu, ale také na cukrovku, Crohnovu nemoc nebo různé problémy se zažíváním. Vše se shoduje i se zpětnou vazbou, kterou tým Lokloku dostává od zákazníků.
„Kombucha umí spravit střevní mikrobiom, což je základ zdravého těla. Do velké míry v něm totiž sídlí imunitní systém. Lidé nám tak píší, že se jim zlepšila pleť, někteří si chválí, že jim kombucha pomáhá proti kocovině nebo s nerovnováhou zažívacího ústrojí. Podle předpisů si na etiketu tyhle benefity dát nemůžeme, ale těší mě, když vím, že náš nápoj lidem skutečně pomáhá.“
Investice, která podnítila kvašení úspěchu
Posun ve výrobě kvašeného nápoje byl možný díky investici ve výši jednotek milionů korun od fondu Jinej Fond podnikatelů Jiřího Hlavenky a Jana Slámy. Ďuriník dodává, že se díky ní mohli v Lokloku soustředit na rozvoj technologií a práci na novém produktu. „Kdyby investice nepřišla, rozhodně bychom se nedostali tam, kde jsme dnes.“