Zlaté glóby ovládly ženy a Netflix. Nejlepším filmem je Nomadland, bodovala Koruna i Apple s Tedem Lassem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-the-crown-1

Foto: Alex Bailey/Netflix

Claire Foy jako královna Alžběta II. v seriálu Koruna

0Zobrazit komentáře

Minulý rok byl pro celosvětovou kinematografii jedním z nejkritičtějších v dějinách. Filmoví distributoři zásadními způsoby měnili, jak své filmy uvádějí, několik měsíců se ve většině zemí takřka nesmělo natáčet a filmové ceny s dlouhou tradicí šachovaly se svými pravidly i termíny. Proto také letošní předávání Zlatých glóbů proběhlo skoro o dva měsíce později než normálně. V pořadí 78. ročník cen kritiků byl ale zajímavý hlavně z jiného důvodu.

I když pandemie poslala svět produkce i distribuce filmu do v zásadě neprobádaných vod, posuny u Zlatých glóbů následovaly už déle rozvíjené trendy. Cenám dominovaly jednak ženy díky vítězství filmu Nomadland od režisérky Chloé Zhao a jednak Netflix díky čtyřem zlatým soškám pro seriál Koruna. Mluvilo se také o dílech exkluzivně dostupných na streamovacích službách Disney+ a Apple TV+.

Asociace devadesáti novinářů z celého světa letošní ceny zapsala do historie, už když na cenu za nejlepší režii poprvé nominovala více žen než mužů. Zatímco zvolené filmy od mužských režisérů a scenáristů se obracely do minulosti ke klasickým příběhům a jejich zpracováním, snímky ženských režisérek zkoumaly málo známou část současné Ameriky nebo dnešní podoby sexuálního násilí.

apple-tv-ted-lasso-jason-sudekis-2

Foto: Apple

Díky komedii Ted Lasso na Zlatých glóbech uspěl i Apple

Cenu za nejlepší film (a následně také za režii) včera vyhrálo drama Nomadland. Snímek široce považovaný za jeden z nejkvalitnějších za loňský rok sleduje starší ženu, která přišla o práci i manžela a volí život nomáda. V malé dodávce cestuje po Spojených státech, hledá zaměstnání a zapojí se přitom do poměrně rozsáhlé komunity Američanů se stejným stylem života.

Nomadland na jednu stranu odkazuje k určité formě svobody a nezávislosti podobně jako Útěk do divočiny z roku 2007, na stranu druhou mapuje sociální problémy nejbohatší země na planetě. Tematicky tak navazuje na vítěze loňských Oscarů, jihokorejskou černou komedii Parazit. Ten se stal historicky prvním cizojazyčným filmem, který od Akademie získal hlavní cenu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Zlaté glóby představují jak nominace, tak ocenění Nomadlandu a jeho režisérky stejně výrazný krok, jaký se udál na Oscarech. Zlatou sošku glóbusu si totiž za režii v minulosti odnesla pouze jedna žena, Barbra Streisand v roce 1984 za snímek Jentl. Z tohoto důvodu také byly ceny Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu v posledních letech silně kritizovány.

Stejně aktuální jako otevírání Zlatých glóbů širší skupině je rostoucí vliv streamovacích služeb. Zatímco loni Netflix neproměnil téměř žádnou ze svých mnoha nominací, letos si vysloužil čtyři ocenění za jediný titul. Velký kritický i divácký hit Koruna vyhrál v kategoriích nejlepší dramatický seriál, nejlepší herečka i herec v dramatickém seriálu a nejlepší vedlejší herečka.

Druhým velkým úspěchem Netflixu byl The Queen’s Gambit, který u diváků už loni rozpoutal šachovou mánii. Drama o mladé geniální šachistce ve světě ovládaném muži získalo Zlatý glóbus za nejlepší televizní minisérii a za své herectví byla oceněna Anya Taylor-Joy. Nedařilo se naopak snímku Davida Finchera Mank. Dramatu o vzniku Občana Kanea se nepodařilo proměnit ani jednu z šesti nominací.

Celkově se Netflixu letos povedlo získat deset Zlatých glóbů, čímž streamovací gigant opět jasně demonstroval svůj vliv ve filmovém i televizním průmyslu. Nějaké úspěchy ale zaznamenaly také ostatní služby od HBO, Disneyho, Applu a Amazonu. Soul dostupný pouze na Disney+ získal cenu za nejlepší animovaný film a soundtrack, HBO zase bodovalo s minisérií Sekerka nebo seriálem Bludné kruhy.

penta-virtuplex1

Přečtěte si takéProšli jsme se ve VR novou budovou od Zahy Hadid na Masaryčce. Využili ji i architektiProšli jsme se novou budovou od Zahy Hadid na Masaryčce. Českou virtuální realitu využili i sami architekti

Dvojice zlatých sošek putovala tvůrcům mockumentu Borat Subsequent Moviefilm za nejlepší komedii a nejlepšího herce v komedii. Snímek, který loni v říjnu vyšel na službě Amazon Prime Video, díky nepříjemné scéně s tehdejším advokátem Donalda Trumpa pronikl i do americké politické diskuze. Komedie Applu Ted Lasso naopak současné problémy ignorovala a vydala se směrem čistého optimismu, což jí získalo velkou přízeň diváků. Cenu za nejlepšího herce v televizní komedii si odnesl Jason Sudeikis.

Obecně byly letošní Zlaté glóby v mnoha ohledech odrazem současného stavu filmu i společnosti. Hlavní část ceremoniálu poprvé proběhla na dvou různých místech zároveň s doplňujícími se moderátorkami a vítězové pronášeli své děkovné řeči do webkamery. Zásadní roli zábavy na dálku i mimo pandemii pak ukázala výrazná přítomnost streamovacích služeb.

The Crown S4

Foto: Des Willie/Netflix

Emma Corrin jako princezna Diana v seriálu Koruna

Hlavním tématem cen však byl společenský posun audiovizuální tvorby. Mezi nominovanými a oceněnými díly se dosud nejvýrazněji v historii objevovaly ženy, ať už v pozicích tvůrců, nebo zajímavých postav. Naopak nový skandál uzavřenosti cen Asociace zahraničních novinářů zajistilo odhalení, že za posledních dvacet let v devadesátičlenné porotě nebyla ani jedna osoba černé pleti.

Tyto fenomény i problémy ukazují přetrvávající význam Zlatých glóbů. Ačkoliv se ceny už několik let potýkají s klesajícím zájmem publika, i nadále představují vlivnou instituci, která formuje a reflektuje fungování současné kinematografie a televizní tvorby. Kompletní seznam vítězů je dostupný na oficiálním webu Zlatých glóbů.

Švandovo divadlo uvedlo hru napsanou umělou inteligencí. Místy je překvapivě vulgární a reflektuje dnešní dobu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

svandak3

Foto: A. Hrbková/Švandovo divadlo

Petr Buchta a Jacob Erftemeijer ve hře AI: Když robot píše hru

0Zobrazit komentáře

Pražské Švandovo divadlo má za sebou páteční online premiéru velmi netypické inscenace. Představení s názvem AI: Když robot píše hru je přesně tím, co má uvedené v názvu. Jedná se o první vlaštovku projektu Theaitre, za kterým stojí kromě divadla i odborníci na umělou inteligenci.

S nápadem přišel před časem zakladatel konceptu FuckUp Nights a radikální inovátor Tomáš Studeník. Nějakým způsobem totiž chtěl oslavit 100. výročí uvedení hry R.U.R od Karla Čapka, ve které se vůbec poprvé objevilo slovo robot, jež dnes používá celý svět.

Spojil se proto se Švandovým divadlem i Matematicko-fyzikální fakultou a DAMU. Výsledkem je experiment a v podstatě umělecký kousek, který kombinuje lidskou dramaturgii a herce a také záhadný (i mnohdy nepředvídatelný) model GPT-2 od OpenAI.

Tato umělá inteligence se naučila konstruovat texty v angličtině na zhruba osmi milionech článků z internetu. Tvůrci po malých úpravách algoritmu zadali první dvě repliky každé scény a zbytek už nechali vygenerovat počítač. V určité fázi pak generátor zastavili a strojově vše přeložili do češtiny. Nic pak už téměř neupravovali.

svandak2

Foto: A. Hrbková/Švandovo divadlo

Jacob Erftemeijer hraje robota v netypické inscenaci Švandova divadla

Výsledkem je počin, jehož repliky z 90 procent napsala právě umělá inteligence. Tvůrci k celému příběhu dotvořili scénografii, kostýmy, jeviště a příběhu tak dali rámec. Jak říká anotace hry, jedná se o příběh robota, „který po smrti svého mistra zůstal vydán napospas nejrůznějším vzorkům z lidské společnosti​“ a po žánrové stránce „balancuje na hranici absurdní černé komedie a existenciálního dramatu.“ Hlavní roli ztvárnil Jacob Erftemeijer.

Repliky vygenerované počítačem mohou někdy skutečně působit „zacykleně“ nebo dojmem, že na sebe špatně navazovaly. Když si za nimi ovšem divák představí absurdní komedii, vlastně jsou pak celé scény relativně vtipné.

Tvůrci se v besedě po představení shodli, že jsou překvapeni tím, jak dobře je hra schopná generovat dialogy. Režisér a ředitel divadla Daniel Hrbek uvedl, že v nich vidí jisté poetično a hloubku. Kromě vtipu a jisté míry nekonzistentnosti se ovšem do scénáře propisovaly i nečekané motivy, s nimiž neměli lidští tvůrci nic společného.

Podivně aktuální motiv zavřeného divadla

„Ta hra je v podstatě obrazem internetu v angličtině, v dnešní době. Říká se, že polovina internetu je porno a zbytek jsou násilné věci. Tohle se do toho trochu promítlo,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Studeník. A skutečně – v částech hry jsou patrné sexuální a násilné motivy nebo ženská postava, kterou umělá inteligence sama sexualizovala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Místy je model také překvapivě vulgární a nezřídka zaznívají repliky o zabíjení. „Byl bych rád, kdybys mi vyndal můj prst z p****e,“ říká v jedné chvíli vedlejší postava robotovi. Robot to odmítá, a tak následně zazní: „ Prosím, zabij mě hned. Ty mě tak k******y štveš!“ Ani do těchto replik tvůrci nijak nezasahovali.

Překvapením bylo i to, jak je hra místy podivně aktuální a obsahuje motivy, které jsou bytostně spjaté s dnešní dobou. Samotná hlavní postava robota je v podstatě opuštěná a izolovaná v lidském světě, stejně jako jsou aktuálně mnozí ve skutečnosti. Zazněla také zmínka o zavřeném divadle nebo studentovi, který chce jít do školy.

https://www.youtube.com/watch?v=il6EhviERwA&feature=youtu.be

Jak na tyto všechny motivy počítač přišel, mohou tvůrci jen odhadovat. Podle Studeníka je obecný problém umělé inteligence, že jednoduše nerozumí naším společenským normám a hodnotám a učí se čistě z materiálu, který jí je dodán.

„Jestli počítač má zatím nějaký nedostatek, tak je to obrazová představivost, práce se situací,“ řekl v besedě po premiéře dramaturg hry David Kosťák. Právě práce s kontextem a jistá koherence zatím modelu chybí. I když je možné zpozorovat, že v různých scénách v průběhu hry (opět bez zásahu člověka) opakuje repliky se souslovím „binární já“.

Hrbek podle svých slov projektu nejdříve vůbec nevěřil. Jako jeden z nejtěžších aspektů mu následně připadalo zkoušení – herci se totiž vynasnažili, aby řekli své repliky přesně tak, jak je umělá inteligence napsala, jakkoliv byly někdy kostrbaté a nelogické.

fuckupnights

Foto: Fuckup Nights Prague / Facebook

Tomáš Studeník

Projekt Theaitre však tímto počinem teprve začíná. Matematici a odborníci na počítačovou lingvistiku chtějí model natolik vylepšit, aby chápal více kontext celé hry a nebyl omezený jen na jednotlivé scény nebo jen dvě postavy najednou. Podle Studeníka by tak za rok mohla být další premiéra nové hry.

Finálním cílem je, aby divadelníci jen zadali vstupy a umělá inteligence celou hru vytvořila sama. Inscenace AI: Když robot píše hru bude dostupná online na odkazu výše ještě do půlnoci z pondělí na úterý. Poté, jakmile to bude možné, ji Švandovo divadlo uvede už v sále s publikem.