Zlaté glóby ovládly ženy a Netflix. Nejlepším filmem je Nomadland, bodovala Koruna i Apple s Tedem Lassem
Minulý rok byl pro celosvětovou kinematografii jedním z nejkritičtějších v dějinách. Filmoví distributoři zásadními způsoby měnili, jak své filmy uvádějí, několik měsíců se ve většině zemí takřka nesmělo natáčet a filmové ceny s dlouhou tradicí šachovaly se svými pravidly i termíny. Proto také letošní předávání Zlatých glóbů proběhlo skoro o dva měsíce později než normálně. V pořadí 78. ročník cen kritiků byl ale zajímavý hlavně z jiného důvodu.
I když pandemie poslala svět produkce i distribuce filmu do v zásadě neprobádaných vod, posuny u Zlatých glóbů následovaly už déle rozvíjené trendy. Cenám dominovaly jednak ženy díky vítězství filmu Nomadland od režisérky Chloé Zhao a jednak Netflix díky čtyřem zlatým soškám pro seriál Koruna. Mluvilo se také o dílech exkluzivně dostupných na streamovacích službách Disney+ a Apple TV+.
Asociace devadesáti novinářů z celého světa letošní ceny zapsala do historie, už když na cenu za nejlepší režii poprvé nominovala více žen než mužů. Zatímco zvolené filmy od mužských režisérů a scenáristů se obracely do minulosti ke klasickým příběhům a jejich zpracováním, snímky ženských režisérek zkoumaly málo známou část současné Ameriky nebo dnešní podoby sexuálního násilí.
Cenu za nejlepší film (a následně také za režii) včera vyhrálo drama Nomadland. Snímek široce považovaný za jeden z nejkvalitnějších za loňský rok sleduje starší ženu, která přišla o práci i manžela a volí život nomáda. V malé dodávce cestuje po Spojených státech, hledá zaměstnání a zapojí se přitom do poměrně rozsáhlé komunity Američanů se stejným stylem života.
Nomadland na jednu stranu odkazuje k určité formě svobody a nezávislosti podobně jako Útěk do divočiny z roku 2007, na stranu druhou mapuje sociální problémy nejbohatší země na planetě. Tematicky tak navazuje na vítěze loňských Oscarů, jihokorejskou černou komedii Parazit. Ten se stal historicky prvním cizojazyčným filmem, který od Akademie získal hlavní cenu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro Zlaté glóby představují jak nominace, tak ocenění Nomadlandu a jeho režisérky stejně výrazný krok, jaký se udál na Oscarech. Zlatou sošku glóbusu si totiž za režii v minulosti odnesla pouze jedna žena, Barbra Streisand v roce 1984 za snímek Jentl. Z tohoto důvodu také byly ceny Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu v posledních letech silně kritizovány.
Stejně aktuální jako otevírání Zlatých glóbů širší skupině je rostoucí vliv streamovacích služeb. Zatímco loni Netflix neproměnil téměř žádnou ze svých mnoha nominací, letos si vysloužil čtyři ocenění za jediný titul. Velký kritický i divácký hit Koruna vyhrál v kategoriích nejlepší dramatický seriál, nejlepší herečka i herec v dramatickém seriálu a nejlepší vedlejší herečka.
Druhým velkým úspěchem Netflixu byl The Queen’s Gambit, který u diváků už loni rozpoutal šachovou mánii. Drama o mladé geniální šachistce ve světě ovládaném muži získalo Zlatý glóbus za nejlepší televizní minisérii a za své herectví byla oceněna Anya Taylor-Joy. Nedařilo se naopak snímku Davida Finchera Mank. Dramatu o vzniku Občana Kanea se nepodařilo proměnit ani jednu z šesti nominací.
Celkově se Netflixu letos povedlo získat deset Zlatých glóbů, čímž streamovací gigant opět jasně demonstroval svůj vliv ve filmovém i televizním průmyslu. Nějaké úspěchy ale zaznamenaly také ostatní služby od HBO, Disneyho, Applu a Amazonu. Soul dostupný pouze na Disney+ získal cenu za nejlepší animovaný film a soundtrack, HBO zase bodovalo s minisérií Sekerka nebo seriálem Bludné kruhy.
Dvojice zlatých sošek putovala tvůrcům mockumentu Borat Subsequent Moviefilm za nejlepší komedii a nejlepšího herce v komedii. Snímek, který loni v říjnu vyšel na službě Amazon Prime Video, díky nepříjemné scéně s tehdejším advokátem Donalda Trumpa pronikl i do americké politické diskuze. Komedie Applu Ted Lasso naopak současné problémy ignorovala a vydala se směrem čistého optimismu, což jí získalo velkou přízeň diváků. Cenu za nejlepšího herce v televizní komedii si odnesl Jason Sudeikis.
Obecně byly letošní Zlaté glóby v mnoha ohledech odrazem současného stavu filmu i společnosti. Hlavní část ceremoniálu poprvé proběhla na dvou různých místech zároveň s doplňujícími se moderátorkami a vítězové pronášeli své děkovné řeči do webkamery. Zásadní roli zábavy na dálku i mimo pandemii pak ukázala výrazná přítomnost streamovacích služeb.
Hlavním tématem cen však byl společenský posun audiovizuální tvorby. Mezi nominovanými a oceněnými díly se dosud nejvýrazněji v historii objevovaly ženy, ať už v pozicích tvůrců, nebo zajímavých postav. Naopak nový skandál uzavřenosti cen Asociace zahraničních novinářů zajistilo odhalení, že za posledních dvacet let v devadesátičlenné porotě nebyla ani jedna osoba černé pleti.
Tyto fenomény i problémy ukazují přetrvávající význam Zlatých glóbů. Ačkoliv se ceny už několik let potýkají s klesajícím zájmem publika, i nadále představují vlivnou instituci, která formuje a reflektuje fungování současné kinematografie a televizní tvorby. Kompletní seznam vítězů je dostupný na oficiálním webu Zlatých glóbů.