Změny cen během nákupu, vkládání zboží do košíku. Nekalé praktiky využívá třetina e-shopů
Evropská komise nedávno neférové postupy testovala u stovek online obchodníků. Chystá přísnější pravidla na ochranu spotřebitelů, popisuje advokátka.
Možná jste na tyto praktiky někdy narazili. Při nákupech na internetu vidíte falešné odpočítávání času nebo vymyšlené informace o tom, kolik lidí si aktuálně zboží prohlíží. Anebo když v košíku vidíte produkt či službu, kterou jste do něj nevložili. Cílem těchto pokusů je přesvědčit vás k nákupu, respektive navýšit hodnotu objednávky. Obchodníci někdy využívají různé metody na hraně morálky i zákonů.
Dark patterns, jak se tyto nekalé postupy označují, podle testu Evropské komise na čtyřech stovkách e-shopů ve větší či menší míře využívá až třetina z nich. „Tyto manipulativní praktiky přitom mohou porušovat spotřebitelské právo či předpisy na ochranu osobních údajů,“ upozorňuje advokátka Štěpánka Havlíková z advokátní kanceláře Dentons. V komentáři pro CzechCrunch popisuje, jak uvedené postupy vypadají a jaká opatření proti nim se chystají.
***
Takzvané dark patterns označují uživatelská rozhraní, jež jsou schválně uzpůsobena tak, aby klamala či manipulovala uživatele či jinak narušovala jeho svobodnou volbu. Toto téma získává na důležitosti z vícero důvodů. Koordinovaná spolupráce evropských spotřebitelských orgánů zveřejnila výsledky náhodné kontrolní akce zaměřené na nekalé praktiky u e-shopů a evropský sbor pro ochranu osobních údajů zveřejnil stanovisko na téma dark patterns na sociálních sítích. Navíc se blíží účinnost nové evropské legislativy zakazující právě takováto neférová řešení u online platforem.
Příkladů dark patterns – v českém překladu temných vzorců – je celá řada. Jedná se například o falešné odpočítávání času, falešné informace o vysoké poptávce či posledních zbývajících kusech daného zboží. Dále pak jde také o služby za účelem vytvoření nátlaku na uživatele, obtěžující vyskakovací okna, zvýraznění určitých možností oproti jiným za účelem ovlivnění volby spotřebitele, tzv. confirmshaming nebo-li vytváření pocitu zahanbení za určitou volbu, matoucí uživatelská rozhraní klamající spotřebitele, skrývání důležitých informací či například změnu ceny v průběhu objednávky nebo skryté přikládání položek do košíku v závěru objednávky.
Další příklady lze najít v souvislosti s užíváním dark patterns na sociálních sítích a ochranou soukromí uživatele, jako jsou například:
- overloading a tzv. privacy maze – zahlcování uživatele množstvím požadavků či informací, aby přistoupili na volbu preferovanou platformou;
- skipping – nastavení rozhraní tak, aby uživatel zapomněl na určitou volbu;
- stirring – hra s emocemi a ovlivňování uživatele vizuálními podněty;
- hindering – ztěžování uživateli realizovat svá práva;
- fickle – vytvoření nestálého a matoucího uživatelského rozhraní;
- left in the dark – skrývání informací nebo nastavení ochrany soukromí.
Tyto manipulativní praktiky přitom mohou porušovat spotřebitelské právo či předpisy na ochranu osobních údajů.
Problémové praktiky u třetiny e-shopů
Kontrolní akce spotřebitelských orgánů napříč Evropskou unií zaměřená na dark patterns prověřila náhodně vybraných téměř 400 e-shopů z hlediska užívání manipulativních praktik vůči spotřebitelům. Šetření identifikovalo klamavé postupy u 148 z nich. Skoro každý osmý e-shop používá falešné odpočítávání času či lhůty pro nákup konkrétních produktů nebo navádí uživatele na určité možnosti (například zakoupení předplatného či zvolení dražšího produktu).
Zhruba každý šestý e-shop potom zatajoval důležité informace nebo zhoršoval jejich viditelnost pro spotřebitele. Na základě této koordinované akce lze v blízké době očekávat zahájení řízení spotřebitelskými orgány na úrovni jednotlivých států. Součástí kontrolní akce byly i aplikace daných e-shopů, kde byly nefér praktiky identifikovány zhruba ve třetině případů.
Detaily kontrolní akce nejsou veřejné, tudíž v tuto chvíli nelze zjistit, které e-shopy byly touto akcí dotčeny, jednalo se však o internetové obchody s různou nabídkou výrobků od textilu až po elektroniku.