Změny ve vedení Mattoni. V čele končí majitel Pasquale, střídá ho marketingový ředitel Postránský

Alessandro Pasquale byl ředitelem Mattoni 1873 šestnáct let. Teď bude jejím výkonným prezidentem a zaměří se i na práci v evropské asociaci.

Jiří BlatnýJiří Blatný

alessandro-pasquale-ondrej-postransky-mattoni

Foto: Mattoni

Majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale a nastupující ředitel skupiny Ondřej Postránský

0Zobrazit komentáře

Alessandro Pasquale reprezentuje druhou generaci v čele skupiny Mattoni 1873, nejvýznamnějšího distributora nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Od dubna ho však ve funkci vystřídá Ondřej Postránský, současný ředitel strategického marketingu Mattoni 1873. Majitel tradiční značky z Kyselky u Karlových Varů a dosavadní generální ředitel Pasquale se posouvá do pozice výkonného prezidenta skupiny.

Nastupující ředitel a dosavadní šéf strategického marketingu Ondřej Postránský do firmy nastoupil v roce 2002 krátce po absolvování VŠE v Praze, v roce 2008 se stal ředitelem marketingu odpovědným za kompletní portfolio značek v Česku a na Slovensku a od roku 2016 ve své dosavadní pozici řídil strategii značek Mattoni 1873 na všech trzích, kde skupina působí.

„Těší mne, že se už víc než 20 let mohu osobně podílet na budování a rozvoji skupiny. Budeme nadále věnovat svou energii porozumění a předvídání potřeb spotřebitelů, abychom je mohli potěšit zdravými a chutnými produkty, perfektními službami a atraktivními značkami. Zároveň pokračujeme v cestě k plné cirkularitě nápojových obalů a udržitelnosti našeho podnikání,“ uvádí Ondřej Postránský.

Mattoni 1873, skupina kolem mateřské společnosti Mattoni 1873, je největším distributorem nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Majitel a dosavadní ředitel Pasquale převzal vedení od svého otce v roce 2007 a rozšířil rodinný podnik z ČR do osmi evropských zemí, v nichž vyrábí v 11 závodech a zaměstnává na 3 200 lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pasquale je v současnosti také v čele Evropské asociace výrobců minerálních vod, kde se zaměřuje na ochranu a propagaci přírodních minerálních a pramenitých vod v Evropě. Právě svému působení v této organizaci se chce po odchodu z čela skupiny více věnovat.

V Česku vyrábí skupina vedle tradiční minerální vody Mattoni také pramenitou vodu Aquila, minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká Kyselka, dále značky nealkoholických nápojů Pepsi, Mirinda, 7UP, Schweppes, Gatorade, Mountain Dew a další. Své produkty v současnosti Mattoni 1873 vyváží do téměř dvaceti zemí a jako mateřská společnost vlastní zahraniční značky minerálních vod v Rakousku, Maďarsku a Srbsku.

Allegro v Polsku i přes ochlazení trhu vyrostlo. Český Mall zůstal v miliardové ztrátě

Polský internetový hráč dál pracuje na tom, aby byznys skupiny Mall v Česku a dalších zemích ozdravil.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mall-cz-holesovice

Foto: Mall

Sídlo Mall.cz v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

„Rok 2022 byl pro online obchodníky nepochybně jedním z nejnáročnějších v historii. Máme proto velikou radost, že můžeme říct, že pro Allegro to byl další rok růstu,“ oznámil při představování finančních výsledků výkonný ředitel polského internetového obra Roy Perticucci. Samotné Allegro dokázalo v objemu prodaného zboží meziročně vyrůst o více než čtvrtinu, zatím ho ale stále tíží česká část byznysu v podobě skupiny Mall. Ta je dlouhodobě prodělečná a také loni vykázala ztrátu atakující miliardu korun. Poláci usilovně pracují na tom, aby tento trend otočili.

Zdaleka nejdůležitější jsou pro Allegro stále jeho aktivity v Polsku, které tvoří přibližně 95 procent veškeré obchodní činnosti. Hrubý objem prodaného zboží (GMV) se v loňském roce vyšplhal v přepočtu na 247,7 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 15,9 procenta. Na 33,3 miliardy korun vyrostly meziročně o 24,1 procenta tržby a upravený ukazatel EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) se zastavil na úrovni 11,6 miliardy korun, meziročně o 16,11 procenta více. Allegro se rostoucími výsledky pochlubilo i přesto, že se v zemi koncem roku výrazně zpomalil růst celkových maloobchodních tržeb.

Poprvé se loni zastavil růst e-commerce trhu i v Česku, což se podepsalo také na byznysu Mall Group. Do ní vedle českých e-shopů patří také obchody v dalších zemích střední a východní Evropy a Allegro ji koupilo spolu s logistickou společností WeDo. Za loňský rok zaznamenal celý Mall propad ve všech klíčových ukazatelích. Hrubý objem obchodovaného zboží činil 19,6 miliardy korun, což je meziroční snížení o 6,3 procenta. Tržby byly 15 miliard korun, meziročně o 9,8 procenta méně, a upravený zisk EBITDA činil -988 milionů korun. U něj Allegro meziroční vývoj zatím nereportuje, ale provozní ztráta skupiny se roky předtím pohybovala kolem 500 až 800 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konsolidované výsledky celé skupiny Allegro meziročně přesto vykazují výrazný růst. V rámci hrubého objemu zobchodovaného zboží o 23,2 procenta na 263,3 miliardy korun, v rámci tržeb o 68,2 procenta na 45,1 miliardy korun a upravený zisk EBITDA za loňský rok činil 10,8 miliardy korun, meziročně o 4,1 procenta více. „Splnili jsme všechna svá finanční očekávání pro rok 2022 a nyní se rychlým tempem blížíme k dalšímu cíli, kterým je uvedení našeho modelu tržiště na mezinárodní trh – počínaje letos Českem,“ uvedl k výsledkům šéf Allegra Roy Perticucci.

Polský internetový obr, jehož akcie po oznámení výsledků na varšavské burze vyskočily zhruba o sedm procent, i nadále pracuje na optimalizaci svého byznysu, nicméně u Mall to bude ještě nějakou dobu trvat. V prvním čtvrtletí letošního roku očekává, že GMV i tržby Mallu se nepatrně propadnou a také upravený zisk EBITDA bude dál záporný, dosáhnout by měl 75 až 80 milionů zlotých, tedy minus 380 až 400 milionů korun. Na konsolidované úrovni celé skupiny očekává v prvním kvartálu meziroční růst GMV o 20 až 21 procent a nárůst tržeb o 64 až 66 procent. Upravený zisk EBITDA má vyrůst o tři až šest procent.

kopie-navrhu-clanek-2360×1180-2

Přečtěte si takéMěli velké oči. Polské Allegro český Mall přeplatilo, říká analytikAllegro český Mall přeplatilo. Investoři v e-commerce si museli sundat růžové brýle, říká analytik

„V rámci celé skupiny se zároveň zaměřujeme na řízení kapitálu a nákladovou disciplínu, abychom mohli naše cíle financovat. Chceme být připraveni na to, až se makroekonomická situace zlepší, a využít naše know-how k vybudování a rozšíření ziskového tržiště. Jsme přesvědčeni, že nás klientská základna Mall na této cestě posune o pěkných pár let dopředu. Máme plán a správně nastavené priority, abychom byli dostatečně v kondici k dalšímu růstu,“ doplnil Perticucci. Allegro se pod jeho vedením soustředí na zavedení modelu tržiště zboží třetích stran v rámci Mall Group, které by mělo v Česku naplno odstartovat letos a postupně se rozšířit do dalších zemí střední a východní Evropy.

Právě pro posílení své pozice mimo domovské Polsko Allegro tuzemskou skupinu Mall Group kupovalo. Koncem loňského roku sice přiznalo, že původním akcionářům v podobě PPF, Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta zaplatilo příliš mnoho a z hodnoty skupiny odepsalo dvanáct miliard korun, pro jeho budoucnost na zahraničních trzích je ale i nadále klíčová. Zároveň stále pracuje na optimalizaci provozu, propustila čtyřicet procent IT oddělení Mallu a chystá se také na spuštění plánované platformy Allegro.cz, aby veškeré aktivity ještě více propojila.

Aktualizace 26. 5. 2023. V textu jsme opravili chybu ve výhledu výsledků divize Mall na další čtvrtletí, který by měl dosáhnout záporných, nikoliv kladných čísel.