Zocelené Manifesto jde z Prahy konečně do světa. Oblíbený gastroprojekt vzniká v Berlíně
Prozatím byl Manifesto Market pouze v Česku. Jeho zakladatel Martin Barry však má velké plány, v nichž nechybí USA ani burza.
Populární gastronomický projekt Manifesto, který v Česku vybudoval americký podnikatel a dříve krajinářský architekt Martin Barry, rostl pandemii navzdory. Rok 2021 se ukázal být v mnohém zlomový – skupina otevřela novou pobočku na pražském Andělu, výrazně se zvětšil tým a Barry společně s Hollie Lin, která má v Manifestu na starosti růst a inovace, byli schopni dále zdokonalovat procesy potřebné pro růst společnosti. Díky tomu získalo jasné obrysy také otevření prvního Manifesto Marketu za hranicemi Česka.
Zakladatel tuzemského gastroprojektu, který na jednom místě kombinuje kulinářské zážitky z nejrůznějších restaurací a podniků s kulturním programem, tvrdí, že se jeho firmě podařilo i během pandemie dosáhnout pozitivních výsledků. Objem transakcí se prý Manifestu dařilo navyšovat jak v online prostředí, tak v terénu, přičemž další růst projektu řídí zmíněná Hollie Lin. Ta v minulosti působila ve společnostech jako YouTube či Google, pracovala v Tokiu, na Tchaj-wanu a v Manifestu má všeříkající roli Chief Growth Officer – zkrátka se stará o to, aby projekt vzkvétal.
Když během pandemie vypadlo cash flow, podařilo se týmu přepracovat byznysový model tak, aby všechny restaurace mohly zůstat otevřené i v průběhu lockdownu. Řešením bylo spuštění virtuálního Manifesta. „Věděli jsme, že lidé ocení, když si budou moci vybrat na jedné online platformě ze široké nabídky jídel. Rozvoz jsme tak pojali právě tímto způsobem – aby si na jedné donáškové službě mohli zákazníci nakombinovat jídla podle svých chutí,“ popisuje Lin.
Výsledkem byl přerod Manifesta do hybridního rozměru, díky kterému projekt získal konkurenční výhodu – standardně si totiž člověk může objednávat pouze z jedné restaurace, tudíž jen z jednoho menu. Majitelé restaurací navíc mohli i nadále vytvářet nové čistě virtuální koncepty a maximálně využívat kuchyň i inventář, které měli k dispozici.
Prostřednictvím doručovacích platforem se pak jednotlivé podniky dostaly k širšímu okruhu zákazníků, ztráty tak mohly zredukovat na minimum a zároveň předešly tomu, že by jejich personál neměl co na práci. Podrobnosti o hospodaření jednotlivých podniků sice Manifesto neprozrazuje, ale podle Hollie Lin se v pandemii ukázala přednost modelu, na němž celý projekt od začátku stojí. Tedy že si restaurace v prostoru Manifesta pronajímají předem připravené kontejnery z nichž na místě obsluhují své zákazníky.
„Restaurace, které se stanou součástí Manifesta, mají nízké vstupní náklady, vyšší marže a minimální nároky na počet zaměstnanců. I během omezení se ukázalo, že tento model dobře funguje. Například v Manifestu na Florenci jsme nepřišli ani o jednoho nájemce,“ dodává Lin.
Investice do růstu
Ani Manifesto jako takové se během pandemie nezastavilo. Podle Barryho byla firma v posledních třech letech schopna trojnásobně zvýšit svůj čistý příjem. Co to konkrétně znamená, neuvedl. Za značný úspěch nicméně považuje otevření nového prostoru na pražském Andělu v září roku 2021. „Otevřít uprostřed pandemie food hub pro 650 lidí bylo možná bláznivé a odvážné, ale dnes vidíme, že se nám tento krok vyplatil, jelikož jsme díky němu získali cenné know-how,“ říká Barry.
Nové Manifesto navíc fungovalo také po ekonomické stránce. „Manifesto na Andělu jsme otevřeli v roce 2021 a v první polovině roku 2022 jsme dosáhli prodejních cílů, které jsme si vytyčili. Většinou přitom předpokládáme, že nově otevřené Manifesto naplní cíle až během třetího roku své existence. Tady jsme to dokázali během prvního roku,“ doplňuje Lin.