Zombie firem může být až 100 tisíc. Držet je při životě se nevyplatí, je lepší je prodat či zrušit
Nabízejí se tři scénáře, jak se zbavit firmy, kterou už nepotřebujete. Každý z nich je vhodnější než ji vůbec neřešit, píše advokát Jiří Koubek.
Zombie firmy v Praze (vygenerováno umělou inteligencí)
Komentář Jiřího Koubka: Z odhadů vyplývá, že každá pátá firma v Česku je mrtvá. Tedy že nevykonává žádnou činnost, protože ji podnikatel jednoduše odstavil a dál se o ni nestará. Přesto jsou tyto firmy stále evidované v obchodním rejstříku. Na první pohled může takové řešení vypadat pohodlně. Společnost přestane plnit svůj účel, tak ji podnikatel ponechá jejímu osudu. Je to levné, rychlé a dělají to tak přece všichni.
Ale! I mrtvá společnost musí plnit své zákonné povinnosti. Například zakládat účetní výkazy do sbírky listin obchodního rejstříku, podávat daňová přiznání a podobně. Za to, že je všechno splněno, odpovídá statutární orgán společnosti, který má ze zákona povinnost jednat s péčí řádného hospodáře.
Pokud tak statutár nečiní, vystavuje se riziku vzniku občanskoprávní, či dokonce trestněprávní odpovědnosti. Zombie firma je pro něj časovanou bombou. A případné odpovědnosti se statutár rozhodně nezbaví argumentem, že společnost reálně žádnou činnost nevykonávala.
Co v takové situaci dělat? Existují tři základní způsoby, jak situaci vyřešit.
Likvidace. Pokud nemá podnikatel pro společnost další využití, logicky se nabízí ji poslat do likvidace. Je to nejčistší způsob, jak se s firmou navždy důstojně rozloučit. Proces likvidace sice bude trvat zpravidla několik měsíců a bude zahrnovat celou řadu administrativních a účetních kroků, na jeho konci však společnost zmizí z obchodního rejstříku a podnikateli ubude starost.