Zoot loni utržil 550 milionů korun. Má za sebou nejlepší měsíc za dva roky a spouští produkty pro zdraví
Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu
Zoot začínal jako český online prodejce módy a oblečení v jeho podání stále hraje prim, v posledním roce ale došlo k několika změnám. Největší z nich nastala, když se v loňském červnu spojil s konkurenčním e-shopem Different, a obě firmy od té doby vede zakladatel Differentu Milan Polák. Ten hned začal pracovat na ozdravení Zootu, aby letos mohl začít vydělávat, a zároveň mění původní zaměření módního prodejce a rozšiřuje jeho nabídku.
Výsledkem je, že kromě oblečení a bytových doplňků začal Zoot prodávat také kosmetiku a nejnovějším přírůstkem je teď kategorie Zdraví, v rámci níž do nabídky produktů zařadil potravinové doplňky. Nová sekce je podle vyjádření e-shopu určena především zákazníkům, kteří se chtějí starat o svou fyzickou pohodu, imunitu a tělo.
„Sekce Zdraví je dalším krokem na cestě, na které Zoot měníme v digitální lifestyle platformu. Chceme nabízet všechno, čím si děláme radost. Proto jsme nedávno k módě a bytovým doplňkům přidali sekci kvalitní a eko kosmetiky. Současná situace nám ukazuje, že zdraví naše a naší rodiny je silně spojeno i s naší radostí,“ přibližuje Polák.
Obrat přes půl miliardy korun
V loňském roce Zoot podle vyjádření pro CzechCrunch dosáhl na čisté tržby ve výši 550 milionů korun, tedy po odečtení vratek a DPH. S vratkami šlo o obrat na úrovni 1,2 miliardy korun bez daně. Právě vratky byly dlouhodobým problémem Zootu a navzdory pandemii se je tuzemskému e-shopu daří snižovat. Podle nejnovějších údajů ze 65 procent v loňském roce na současných 35 procent.
Po loňském stabilizačním roce by chtěl letos Zoot výrazněji vyrůst a konečně se dostat do černých čísel. Uplynulý březen byl přitom obratově jeho nejlepším měsícem od roku 2019 a kategorie Krása a zdraví během prvního kvartálu udělala stejný obrat jako za celý loňský rok. „Přerod Zootu v digitální lifestyle platformu se daří,“ pochvaluje si Polák pro CzechCrunch s tím, že nově otevřená sekce má tento cíl dále naplňovat.
Prémiové produkty v nové kategorii jsou řazeny podle jednotlivých zdravotních oblastí. Zákazníci tu najdou především české značky s tradicí, produkty rodinných firem či manufaktur. Podle Zootu se přitom nejedná o masově nabízené zboží, ale o výrobky ze specializovaných obchodů.
„Cílem není nabídnout nekonečné množství produktů, ale výběr těch nejlepších, které jsme sami vyzkoušeli a které hlavně neobsahují zbytečnou chemii. Opravdu dbáme na to, aby produkty obsahovaly účinné přírodní složky bez chemie. V mnoha případech se jedná o ruční výrobu s pravidelnou kontrolou kvality,“ říká Polák.
Výběr jednotlivých značek a produktů má v kategorii na starosti odborný garant, jímž se stala Ivana Bednářová Častvajová, zakladatelka iniciativ Bez zbytečné chemie a charitativního projektu Pestrá strava. Zdravému životnímu stylu se věnuje již patnáct let a stojí také za certifikátem CEFF označujícím potraviny bez nežádoucích chemických přísad.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV nabídce nové sekce je po spuštění zhruba 300 položek, do konce roku chce e-shop tento počet navýšit na tisíc. „Produkty jsou prémiové kvality, ve většině případů se nenabízejí v běžných obchodech. Vynikají vysokou kvalitou, které odpovídá i vyšší cena,“ vysvětluje pro CzechCrunch Bednářová.
Prodej výrobků této kategorie přes platformu Zootu je otevřený také třetím stranám pomocí tržiště, avšak jen po dohodě právě s Bednářovou. Takzvaný marketplace, který prodejce představil v loňském červnu, aktuálně tvoří asi sedm procent celkového obratu firmy a cílem je navýšit tento podíl do konce letošního roku na třicet procent.
Zároveň Zoot začíná po letech opět pronikat také do zahraničí. V únoru oznámil, že otevírá tři nové země, a nyní pro CzechCrunch hlásí, že nově otevřené trhy Chorvatsko, Slovinsko a Rumunsko tvořily hned za první měsíc dohromady asi tři procenta celkového obratu.