Zoot požádal o ochranu před věřiteli. Nové vedení v čele s Lukášem Uhlem se ho pokusí zachránit

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot

Foto: Zoot

Výdejna radosti Zootu

0Zobrazit komentáře

Významné trable největšího tuzemského internetového obchodu s módou pokračují. Zoot se dostal v posledních měsících do finančních problémů, kdy přestal splácet své pohledávky, a nyní požádal o vyhlášení tzv. moratoria. To ho po dobu tří měsíců ochrání před věřiteli a poskytne módnímu e-shopu prostor pro vylepšení stávající finanční situace. Aktuální dluh Zootu dosahuje téměř půl miliardy korun.

V Zootu řeší problémy s financováním už téměř rok. Od loňského jara si firma nedokázala zajistit potřebné prostředky pro financování svého růstu, ztroskotaly námluvy o vstupu nového investora a nakonec na Zoot dolehlo i počasí, jež mělo podle firmy negativní dopad na celkové prodeje, a po vstupu dvou velkých zahraničních hráčů, Zalanda a About You, Zoot poznamenala i zvýšená konkurence.

Před pár týdny se pak ukázalo, že Zoot nedokázal koncem loňského roku splatit Raiffeisenbank úvěr ve výši 35 milionů korun a banka nakonec veškeré své pohledávky postoupila investičnímu fondu Natland Finance. Ten aktuálně od Raiffeisenbank a dalších věřitelů odkoupil pohledávky v celkové výši 123 milionů korun a bude mít tak na budoucnost celého e-shopu zásadní vliv.

lukas-uhl

Nový generální ředitel Zootu Lukáš Uhl

„Zoot kvůli nedostatku financí fungoval v kritickém režimu. Právě vyhlášení moratoria je impulsem pro získání financování a nový začátek. Firma už v loňském roce nastartovala řadu opatření s fokusem nikoliv na rychlý růst, ale na otočení do profitability. Věřím, že nový management přispěje k ozdravení firmy a vytvoří ze Zootu stabilní firmu na československém trhu,“ komentuje dění ve firmě jeden z jejích zakladatelů a dosavadní ředitel Ladislav Trpák.

Krizovou situaci do firmy přichází řešit nový management. V něm se objeví Lukáš Uhl, který dříve působil v Dáme jídlo, Robert Vojáček, jenž má zase zkušenosti z Liftaga a spoluzakládal startup LidskáSíla.cz, a Martin Šporcl, který dříve působil v Timeoutu. Všichni tři navíc společně vedli transformaci společnosti Pietro Filipi, která se rovněž ocitla v před insolvenčním stavu, podobně jako nyní Zoot.

Zavření 12 prodejen

„Po dlouhodobých jednáních se podařilo dosáhnout dohody s částí věřitelů. Aktuální financování umožní rozšířit portfolio zboží a posunout firmu k profitabilitě. Zákazníků se současné dění nedotkne. Naopak nastavená opatření i do budoucna zlepší a zároveň zefektivní zákaznický servis,“ hlásí nový generální ředitel Zootu Lukáš Uhl. Robert Vojáček se stává ředitelem pro růst a Martin Šporcl ředitelem produktu.

Vedle ochrany před věřiteli je tak nyní Zoot připraven také na další finanční injekci v řádech několika desítek milionů korun, kterou by měla poskytnout společnost Natland Group společně s novým managementem. Za ní stojí podnikatel Tomáš Raška a netají se tím, že plánuje odkoupit i další pohledávky od dodavatelů, jimž Zoot dluží peníze.

zoot-web

Módní e-shop v dokumentech, které zaslal v rámci žádosti o moratorium Městskému soudu v Praze a na něž upozornil magazín E15, uvádí, že aktuálně dluží celkem 472 milionů korun, přičemž skoro třetina dluhů je více než měsíc po splatnosti. Vedle Natlandu jsou věřiteli s pohledávkou po splatnosti více jak 30 dnů například Česká pošta (přes 380 tisíc korun) a společnost Eric SK (přes 320 tisíc korun). Mezi věřitele s pohledávkou po splatnosti více jak tři měsíce patří BH Securities (1,2 milionu korun), Hanza Sport (přes 207 tisíc korun) a Invoice Financing (přes 123 tisíc korun).

Zoot podal žádost o vyhlášení moratoria, s nímž souhlasila těsná nadpoloviční většina všech věřitelů, mimo jiné proto, že chce zachovat naprostou většinu pracovních míst, přičemž na různé typy úvazků aktuálně zaměstnává zhruba 800 lidí. V provozu ale rozhodně nezůstanou všechny prodejny. Zoot se chystá okamžitě zavřít 12 prodělečných prodejen, aktuálně jich má celkem 28.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pepsi, Nestlé a další testují prodej zboží v ekologických obalech, které se znovu více než 100krát použijí

Nela VítováNela Vítová

loop-waste

Foto: Loop

0Zobrazit komentáře

Ekologie a omezení využívání jednorázových obalů je v dnešní době každodenně diskutovaným tématem, a proto také tolik firem začíná investovat spoustu peněz i času do podpory udržitelnosti a zavedení ekologičtější politiky svého fungování. Jedním z největších problémů, jež se aktuálně řeší, jsou plasty, a to jak samotné produkty z nich, tak třeba i jednorázové obaly.

Obrovské množství plastů produkuje potravinový a kosmetický průmysl, což také povtrzuje fakt, že na přední příčky největších znečišťovatelů planety patří podle auditu Greenpeace například americký koncern Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone či Mondelēz International. Neutěšený stav a neekologický přístup už nicméně přestal bavit společnost TerraCycle, která je mezinárodní jedničkou v recyklaci a do boje s jednorázovými plastovými obaly se rozhodla vyrukovat s iniciativou Loop.

Jedná se o elektronickou nákupní platformu, která prodává produkty šetrné k životnímu prostředí, což znamená, že jde o recyklovatelné a znovu použitelné, případně plnitelné obaly. Vše je navíc spojeno s dovážkou až domů a pravidelným sběrem použitých obalů.

loop1

Foto: Loop

Právě k této „zelené“ iniciativě se nyní připojuje mnoho globálních hráčů. Mezi celkem 25 velkými značkami najdeme již zmíněné znečišťovatele, jako jsou Pepsi, Nestlé nebo Unilever a Procter & Gamble, pod které patří značky jako Gillete, Dove, či Axe. Platforma Loop bude zákazníkům doručovat v ekologickém balení také například populární zmrzlinu Häagen-Dazs nebo zubní pastu Oral-B.

Samotná recyklace nestačí

„Recyklování je sice kriticky důležité, ale nevyřeší tu základní příčinu tvorby odpadu,“ vysvětluje Tom Szaky, CEO a spoluzakladatel TerraCycle. Právě proto se chce Loop soustředit už na samotné obaly, protože podle Szakyho nejsou příčinou odpadů plasty jako takové, ale je to především o jednorázových věcech. Obaly, které se budou na Loopu prodávat, tak rozhodně nebudou na jedno použití.

Jednotlivé značky, které se k testování nové elektronické prodejní platformy připojily, si provedení znovu použitelných obalů navrhovaly samy. Proto se v nich většinou i nadále odráží typický design daných produktů, ale tentokrát jsou vyvedeny v ekologičtějších variantách. Například některé obaly od společnosti Unilever by měly fungovat až osm let, přičemž Loop obecně počítá s tím, že se každý obal využije alespoň více než 100krát.

loop4

Foto: Loop

Zmrzlina Häagen-Dazs v ekologickém hliníkovém obalu

Cena zboží má přitom zůstat zachována, rozdíl bude především v tom, že zákazníci zaplatí v rozmezí mezi 1 až 10 dolary zálohu za užití ekologických obalů, která bude pochopitelně vratná. Zákazníci si ale zároveň budou moci zvolit také doručování na bázi předplatného, což bude znamenat, že jakmile jim například dojde pasta, automaticky jim kurýr doveze novou. Právě kurýři budou automaticky veškeré obaly sbírat, aby mohly být zrecyklovány, případně znovu použity nebo naplněny.

teta1

Přečtěte si takéDrogerie Teta spustila v Česku vlastní e-shop. Nabídne 10 tisíc produktů a má sloužit pro velké nákupyDrogerie Teta spustila v Česku vlastní e-shop. Nabídne 10 tisíc produktů a má sloužit pro velké nákupy

Ačkoliv se podobná služba může zdát jako skvělý nápad pro využití po celém světě, vše je teprve ve svých začátcích a v České republice se prozatím z jejího využití těšit nebudeme. Teprve v průběhu letošního května by mělo dojít ke spuštění testovacího provozu ve větších evropských a amerických městech jako je Paříž, New York, New Jersey a Pensylvánie, v Londýně potom bude dovoz zprostředkován skrz osobní dovážku Tesca.

loop3

Foto: Loop

Znovu použitelné obaly kosmetiky Pantene

loop2

Foto: Loop

Znovu použitelné obaly AXE

Další lokalitou by podle všeho měla být v průběhu příštího roku i Asie, a to konkrétně japonské Tokio. Zatím tedy Loop začíná s počátečním testováním pouze na několika místech a až na základě výsledků plánuje dělat další kroky. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dokáží nové obaly tradičním byznysem zahýbat.