Zpátky do pyramid! Starověká stavitelská strategie Pharaoh se vrací v moderní předělávce

Pharaoh: A New Era dává nové vladařské roucho jedné z nejoblíbenějších budovatelských her. A navíc si remake zahrajete i v češtině.

Michal MančařMichal Mančař

pharaohremake

Foto: Triskell Interactive

Starověký Egypt v o něco málo starším Pharaohovi dostal remake A New Era

0Zobrazit komentáře

Ať už vzýváte boha Osirise, bohyni Ptah, či slunečního pána Re, přineste jim bohaté oběti, neboť vyslyšeli vaše volání. Všichni milovníci pyramid, Egypta a Kleopatry – a hlavně budovatelských videoher –, dočkali jste se vpravdě božského daru. Právě totiž vyšla modernizovaná verze slavné stavitelské strategie Pharaoh s podtitulem A New Era.

Původní Pharaoh vyšel před čtyřiadvaceti lety. Nabídl lákavé zasazení do starověkého Egypta s hratelností podobnou dalším stavitelským simulátorům jako například Sim City – anebo vlastně ještě lépe jako podobně populární série Caesar, za kterou stejně jako za faraónskou hrou stálo studio Impressions Games. Nyní se jeho tvorba probouzí nanovo a ve vznešenějším rouchu díky mladším vývojářům z Triskell Interactive, ale se stejně bohatou náplní svých pokladnic.

Pharaoh: A New Era vás provede napříč čtyřmi tisícovkami let historie dávného Egypta. V padesáti misích budete stavět, spravovat a zkrášlovat osídlení na Nilu i jinde, vztyčíte chrámy starověkým božstvům, postavíte zvířecí sfingu s lidskou hlavou a samozřejmě i pyramidy, jež se tyčí směrem ke slunečnímu bohu Re. Anebo budete řešit, proč chudina ve vašem městě strádá a nedostává se jí potravin ani přístřešku. Čeká vás prostě stejně tak zábavná hra za dávného vladaře jako v roce 1999.

Na zlaté jádro hratelnosti tedy remake nesahá, ale jinak budovatelskou hru vylepšuje po všech představitelných stránkách. Tou nejznatelnější je samozřejmě vzhled, jenž se nyní prezentuje 4K kvalitou, ačkoliv samozřejmě zachovává půvab dvourozměrné grafiky v izometrické perspektivě. Po prvním pohledu pak následuje první poslech, při kterém zaznamenáte novou nahrávku klasického soundtracku využívající tradiční egyptské nástroje.

Změn k lepšímu se dočkalo i ovládání hry, které je uživatelsky přívětivější a přehlednější, aby i stavba starověkých metropolí a nových divů světa byla o něco komfortnější. Ty, kdo neholdují micromanagementu, pak potěší snazší správa pracovníků vašeho města. Vývojáři doslova zmiňují stovky úprav, které však podle jejich slov nemají měnit to, co z Pharaoha učinilo herní hit. Který mimochodem pouhý rok po vydání oslavil více než milion prodaných kopií.

Z úspěchu originálu vlastně těží i remake, Pharaoh se totiž krátce po vydání dočkal rozšíření Cleopatra: Queen of the Nile – a součástí A New Era je i jeho obsah. Ten hru posouvá z doby Tutanchamonů a Ramessů do éry Ptolemaiovců a koketování s římskou říší. Jíž se mimochodem věnují dřívější tituly původních vývojářů ze série Caesar. V té ale stavíte spíš kolem Tiberu než u Nilu a místo pyramid budujete kolosea.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně jako starší vzor a jeho rozšíření má i Pharaoh: A New Era nabídnout více než sto hodin stavitelské zábavy. Tu navíc spojuje i s dějepisným vzděláváním, ani v remaku nechybí historické informace o egyptské společnosti, kterou ve hře pomáháte budovat. Návrat k pyramidám vychází na PC na platformách Steam a GOG a vyjde vás zhruba na 540 korun, v rámci promoakce k vydání dokonce ještě o něco méně.

Příjemným přídavkem pro domácí nadšence do starověkého Egypta či příznivce vladařských simulátorů bude navíc skutečnost, že čeští fanoušci Pharaoha už mají hotový překlad předělávky. Tvůrcům ze serveru Lokalizace.net zbývají jen poslední krůčky v testování češtiny, než bude možné si ji do Pharaoh: A New Era stáhnout.

Od nápadu fanouška až k vydání hry. Reality show od Albi na motivy byznysového Dne D ovládly kočky

Máte nápad na stolní hru? Přihlaste se do Dne deskovek. Loni vyhrály krásné korály, tentokrát karty a kočky. Příště to může být i vaše hra.

Michal MančařMichal Mančař

porota-den-deskovek

Foto: Albi

Přísná i podporující porota pořadu Den deskovek

0Zobrazit komentáře

Vydat deskovou hru je podobný proces jako u her digitálních nebo třeba knih. Lze to provést na vlastní pěst, ale cestu na trh často usnadní vydavatel. Jenže zaujmout v rapidně rostoucím odvětví, které hrami a hříčkami už dávno neplní jen specializované obchody, ale i běžná knihkupectví a hračkářství, není snadné. Neobvyklou cestu k vydání hry nicméně nabídla tvůrčím duším česká společnost Albi s projektem Den deskovek. Díky němu nadšenecký designér Lukáš Buršík vydá svou hru Vládce kočičího stromu.

Je to už dobrých patnáct let, co se na České televizi objevil pořad Den D – přejatá britská reality show říznutá špetkou startupovosti, v níž podnikatelé prezentovali porotě tvořené zkušenými byznysmeny své nápady ve snaze získat finance. Jedním z porotců tehdy byl mimochodem i Tomio Okamura. Dnes, v době mnohem rozvinutějšího startupového a investičního ekosystému, to působí úsměvně, ale nebyla to jen estráda. Však se Dne D zúčastnili třeba i zakladatelé Mixitu. A pořad zaujal i zástupce české společnosti Albi, která vytvořila vlastní variaci – Den deskovek.

Do Dne deskovek se hlásí nadšení hráči stolních her s nápady na vlastní tituly, na toho nejlepšího pak čeká lákavá cena v podobě vydání hry pod křídly Albi. Nyní se takto završila už druhá sezona reality show. Pořad napříč jedenácti epizodami vysílanými online sledoval, jak odborná porota z patnáctky projektů (vybraných z mnoha desítek přihlášených) vyselektovala šest nejzajímavějších. Z nich divácké hlasování zvolilo dva, které doplnily favorita porotců ve finálové trojici, o jejímž konečném pořadí pak rozhodli opět fanoušci.

O vítězství tak usilovali GameDevs, komplexní simulátor vývoje počítačových her od Michala Wendla, abstraktní deskovka RunArch od Petra a Karolíny Vavřincových a konečně dílo Lukáše Buršíka Vládce kočičího stromu, jež spojuje karty i kočky. „Všichni fináloví soutěžící byli velmi silnými autory, kteří věděli, co od své hry chtějí a kdo je jejich koncový zákazník. To myslím hodně pomohlo v jejich postupu soutěží,“ řekl pro CzechCrunch Petr Čáslava, předseda poroty, šéfredaktor serveru Deskofobie a významná osobnost české deskoherní scény.

Vítězství ve Dni deskovek si pro sebe vymňoukal Vládce kočičího stromu, který se tak dočká profesionálního vydání. „Dokázal nabídnout zajímavé téma, stál proti čistě abstraktní hře a hře o řízení IT firmy. V obecném hlasování je tedy jasné, že právě kočky jsou mnohem vděčnější téma a hře určitě pomohly,“ dodal Čáslava. „Nechci tím snižovat designérská rozhodnutí, která ve hře autor udělal, to ani v nejmenším, ale pokud dostanu otázku, co hru dotáhlo k vítězství, tak je to podle mě hlavně téma a přístupnost,“ přidal šéf poroty.

„Den Deskovek je v závěrečné fázi také soutěží popularity, takže velkou roli hrál i aktivní marketing autora vítězného návrhu,“ okomentoval v podobném duchu kočičí triumf David Rozsíval z Albi. Ten mimochodem v minulém ročníku usedl do poroty soutěže a v tom právě ukončeném se zhostil role moderátora. Vyhlašoval tak i finále Dne deskovek, jež se odehrálo v pražském podniku Chléb a hry, v němž se spojují dva známé byznysy Antonína Kokeše, zakladatele hravé společnosti Albi i řetězce Antonínovo pekařství.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od vítězného prototypu je nicméně ke krabici v obchodech ještě dlouhá cesta. „Na hře bude ještě hodně práce. Když všechno půjde dobře, mohla by vyjít ve druhé polovině roku 2024,“ přiblížil Rozsíval. Připomněl tím i vítěze první sezony Dne deskovek Jana Štěpánka. Jeho podmořský projekt Atol získal pomyslné zlato loni v únoru, na hře se ve spolupráci s odborníky z Albi nicméně ještě stále pracuje. „S datem vydání nyní míříme na Essen,“ zmínil Rozsíval s odkazem na říjnový svátek všech hráčů deskových her a věhlasný veletrh Spiel.

A byť druhému ročníku Dne deskovek nakonec vládnou kočky, podle Petra Čáslavy ale poražení rozhodně smutnit nemusí. A to třeba i ti, kteří skončili ještě před samotným finále. „Vítěz má vydání jisté, ale osobně si myslím, že svého vydavatele najdou i mnozí další. Dost bych se divil, kdybychom třeba o GameDevs či CastleVille už neslyšeli,“ připomněl hlavní porotce vývojářskou deskovku, jež v počtu diváckých hlasů nakonec skončila třetí, ale i titul, který se do top trojky nedostal.

Naději navíc mají i ti nadšenečtí deskoherní vývojáři, na které se v právě skončené sezoně soutěže nedostalo. Už teď totiž Albi otevírá přihlášky do třetího ročníku Dne deskovek. Pokud tedy nosíte v hlavě nápad na jedinečnou stolní hru (kdo z hráčů ho nemá!), která ohromí porotu plnou zástupců herních vydavatelství i deskovkovou veřejnost, do konce dubna se můžete přihlásit do Dne deskovek i vy. Podle Rozsívala prý navíc bude hlasování v pokračování reality show svižnější a nová řada představí v akci ještě více her.