Zpěvák Radiohead a oscarový režisér v Praze natočili krátký film. Je k vidění pouze v IMAXu a na Netflixu
Hned v prvních scénách krátkého filmu k novému sólovému albu Thoma Yorka s názvem Anima je snadno rozeznatelné prostředí pražského metra. Umělec v České republice na filmu pracoval s Paulem Thomasem Andersonem, režisérem oceňovaných filmů jako Magnolia, Až na krev a Nit z přízraků. Překvapivě se film, který je v zásadě dlouhým videoklipem, neobjevil na žádných klasických kanálech jako YouTube, ale na Netflixu a v několika velkoformátových kinech IMAX.
Thom Yorke a jeho domovská kapela Radiohead mají k Praze a hlavně ke zdejšímu metru už dlouho poměrně výrazný vztah, jelikož se objevily už v několika jejich projektech. Poprvé pražské metro do tvorby Radiohead proniklo ve skladbě A Reminder, bonusové nahrávce ke slavnému albu OK Computer.
Na začátku jsou slyšet pouze zvuky ze stanice metra i s hlášením zastávky a později se nahrávka přesouvá do pozadí nástrojů a zpěvu. Podobně jako v A Reminder, ani ve filmu Anima se ovšem Praha neobjevuje jako konkrétní město a poskytuje spíše atmosféru.
Prostředí pražského metra, zadních uliček a tramvají, které se ve filmu objevují, určitě nepatří mezi typické atraktivní lokace města známého spíše architekturou historického centra. Praha tvůrcům slouží jako ponuré, ale také sentimentálně melancholické a snové pozadí pro otevírání témat depresí moderního světa a síly lidských vztahů. Kromě Prahy se ve filmu objevují také záběry z muzea ve francouzské vesnici Les Baux-de-Provence.
Thom Yorke a Radiohead jsou známí také jako experimentátoři v ohledu vydávání své tvorby. V roce 2007 se album In Rainbows stalo prvním projektem velké kapely, který byl dostupný na webu Bandcamp.com za cenu, jakou si mohli posluchači sami zvolit, a potenciálně tedy i zadarmo. Své minulé sólové album, Tomorrow’s Modern Boxes, pak Yorke původně vydal pouze prostřednictvím BitTorrentu.
Samotné vydání alba v případě Anima proběhlo zcela klasicky, krátký film k němu se ovšem vzdal typicky očekávaných distribučních kanálů pro daný typ obsahu a dal přednost exkluzivní dostupnosti na Netflixu a několika projekcích v kinech IMAX.
Anima byl natočen na velkoformátový sedmdesátimilimetrový filmový materiál, velké plátno kina pro něj tedy tvůrci viděli jako ideální místo k několika jednorázovým projekcím ve spojení s všudypřítomnou dostupností na nejpopulárnější streamovací službě na trhu.
Pravděpodobně se nejedná o náznak toho, že by se Netflix rozhodl pustit do produkce videoklipů nebo krátkých hudebních filmů, na druhou stranu je to ovšem zajímavá strategie z hlediska tvůrců. Jejich filmu, na kterém spolupracovaly desítky tanečníků a překvapivě vysoký počet českých asistentů produkce, to bezesporu propůjčuje vyšší status než prosté zveřejnění na YouTube, kde je mnohem náročnější z vydání učinit zvláštní událost.