Český startup Hlidacky.cz opět rozšiřuje portfolio nabízených služeb. Po hlídání dětí a úklidu domácností se nově zaměří také na hlídání domácích mazlíčků a venčení psů. Inspiruje se tak v zahraničí, kde podobné služby dlouhodobě úspěšně fungují.
„Opatrování mazlíčků patří mezi jednu z hlavních vertikál zahraničních portálů týkajících se péče pro rodinu (např. Care.com). Jedná se především o vyslyšení poptávky uživatelů, kteří k úklidu nebo hlídání dětí potřebovali pohlídat často i psa,“ komentuje zavedení novinky Petr Šigut, spoluzakladatel Hlidacky.cz.
Důvod poptávky je nasnadě. Česko patří mezi největší milovníky domácích mazlíčků v Evropě. Skoro každá druhá domácnost má v tuzemsku psa. Brněnský startup Hlidacky.cz, jehož uživatelská základna aktuálně čítá přes 83 tisíc členů, spustila novou službu včera. Hned první den se o hlídání psů a koček přihlásilo na 200 zájemců.
Vzrůstající trend sdílené ekonomiky podle všeho bude muset na další frontě čelit zastáncům tradičního byznysu, kteří mají legitimní obavy. Tentokrát se nejedná o nikoho jiného než americkou platformu Airbnb, která zprostředkovává krátkodobé pronájmy bytů či domů prostřednictvím soukromých vlastníků, v čemž jí oponuje silná americká hotelová lobby. Aktuální reportáž The New York Times napovídá, že se schyluje k otevřenému boji mezi těmito stranami, který už potichu nějakou dobu probíhá.
Vše začalo v létě minulého roku, kdy Federální obchodní komise začala na popud tří senátorů vyšetřovat, jak Airbnb ovlivňuje stoupající ceny za bydlení. V říjnu pak přibylo firmě pod vedením CEO Briana Cheskyho ( na fotce nahoře vpravo) další břemeno, když guvernér státu New York Andrew M. Cuomo podepsal zákon, který hrozí pokutami až do výše 7 500 dolarů každému, kdo nabízí byt přes služby jako Airbnb.
New York už v roce 2010 zavedl zákon, který zakazuje pronájem celého bytu na méně než třicet dní, Airbnb tak tentokrát odpověděla žalobou. V ní tvrdí, že tento zákon by firmě „vnucoval významnou, okamžitou zátěž a nenapravitelnou škodu“.
Airbnb jako hrozba
Tato dvě vyšetřování zdánlivě nemají nic společného, je to však právě americká hotelová lobby, která z těchto zmatků profituje. Obchodní organizace American Hotel and Lodging Association, která pod sebe sdružuje řetězce jako Marriott International, Hilton Worldwide a Hyatt Hotels, považuje výše zmíněné kroky za „pozoruhodné úspěchy“. Jak ale dokazují dokumenty, které se dostaly do rukou The New York Times, tato asociace vidí v Airbnb přímé ohrožení.
Obsahem pětistránkového plánu (originál zde) je prakticky detailní soupis toho, co se v boji proti Airbnb doposud podařilo a co by se ještě podařit mělo. Mimo jiné v něm stojí:
„Cílem je stavět na úspěších v roce 2016 tak, aby byla zajištěna komplexní právní úprava vztahující se na klíčové trhy po celé zemi a bylo by tak možné vytvořit prostředí pro spuštění vlny silných zákonů, s tím, že bude prosazováno mírnění komerčních provozovatelů a regulace krátkodobých pronájmů na základě zdravého rozumu.“
Nejde jen o finanční zátěž pro hotely
The New York Times dále uvádí, že Airbnb donutilo mnohé provozovatele své ubytování zlevnit, zejména pak během svátků, konferencí a různých velkých akcí, které tvoří velkou část jejich příjmů. Přesto ale American Hotel and Lodging Association tvrdí, že kroky, které chce provést nejsou primárně motivovány finanční zátěží hotelů, ale zkrátka tím, že Airbnb operuje stejně jako hotely v odvětví ubytování, ale nehraje podle stejných pravidel.
Nick Papas, tiskový mluvčí Airbnb k záležitosti pro New York Times uvedl:
„Tento plán ukazuje, jak se hotelový kartel snaží omezovat střední třídu, tak aby si mohl udržet zákazníky, které vydírá cenou. (…) S více než 250 vládními dohodami za poslední rok jsme ukázali náš zájem o nastavení férových pravidel.“
Vládní postupy jsou různé
Zákony ve většině zemí světa ještě donedávna službu jako Airbnb neznaly a mnoha případech ještě neznají . Proto není divu že dochází k podobným sporům, avšak v některých zemích už je situace stabilizována. Pomohlo například implementování pobytových daní (někde figurující jako turistické daně či daně z obsazenosti), které se například v Nizozemsku vedle servisního poplatku a samotného bydlení účtují jako třetí položka.
České ministerstvo financí aktuálně nepřipravuje žádné novely daňových předpisů v souvislosti se sdílenou ekonomikou, nicméně více se problematikou zabývá Úřad vlády, který připravuje materiál zvaný Sdílená ekonomika a digitální platformy. Ten by měl mimo jiné obsahovat novou definici podnikání a varianty, jak sdílenou ekonomiku v zákoně uchopit. Angažuje se i Ministerstvo pro místní rozvoj, které připravuje novelu zákona o místních poplatcích, píší Lidovky.cz
Primátorka se obává bezpečnostního rizika
Primátorka Prahy Adriana Krnáčová dnes taktéž přispěla do diskuze, když zmínila i bezpečností riziko služby. Podle ní je problémem, že při ubytování v Airbnb neexistuje nahlašovací povinnost a tudíž není možná žádná kontrola, nad tím, zda v Praze či jinde není ubytovaný někdo nebezpečný. Na své webové stránce později uvedla:
„Já osobně nemám s Airbnb problém, ale musíme se na to podívat ze širší perspektivy. V Praze jsem právě teď byla v několika domech, kde jsou skoro všechny byty pronajaté přes Airbnb a je to seriózní byznys. Totéž se dělo v Berlíně nebo New Yorku, což způsobilo, že v těchto městech je teď regulace taková, že v podstatě znamená zákaz té služby. Já tak daleko ale pochopitelně zacházet nechci.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.