Jak provozovat coworkingové centrum, aby bylo ziskové?

redakceredakce

wework

WeWork v Tel Avivu

0Zobrazit komentáře

Coworkingová centra se v České republice začala objevovat před necelými osmi roky. V současné době můžeme u nás najít kolem 60 center (například K10 Coworking, Node5, IN-SPIRO, Impact Hub). Každoročně se jich otevře průměrně osm, zatímco v tom samém časovém období zhruba čtyři alespoň krátkodobě přeruší provoz nebo rovnou zaniknou. Pojďme se podívat na několik základních parametrů, které vznikly ve spolupráci s právě již zmíněným coworkingovým prostorem IN-SPIRO

Podle studie DeskMag, která se coworkingu celosvětově věnuje, je pro každé profitující centrum důležitá:

  • lokalita (velikost města, dostupnost MHD),
  • velikost (otevřený pracovní prostor, soukromá kancelář atd.),
  • zaměření a atmosféra centra,
  • cena členství (až 61 % členů si hradí poplatky jednotlivě),
  • aktivity spojené s centrem.

Michal Mička 2

Přečtěte si takéMichal Mička z INCOMMING Ventures: Do konce roku chceme do startupů proinvestovat dalších 50 milionůMichal Mička z INCOMMING Ventures: Do konce roku chceme do startupů proinvestovat dalších 50 milionů

I když centrum splní, tyto “zaručené” podmínky úspěchu, neznamená to, že se do něho členové sami pohrnou. Pomoci k tomu, jak je “sehnat”, navnadit a co všechno je možné ještě udělat pro to, aby se o centru vědělo, slouží:

  • sociální sítě – 96 % nových členů, kteří přicházejí ze sociálních sítí, k vám míří přes Facebook,
  • vytvoření komunitního prostředí ze členů, protože jen ti předají reference dál. Z výše uvedené studie vzešlo, že až 34 % nových členů se o coworkingovém centru dozvědělo přes reference od stávajících členů,
  • pořádání eventů, nabídka zkušebního dne nebo dnů zdarma,
  • webové stránky jsou virtuální bránou do coworkingového centra, proto velkou roli hraje nejen jejich grafická podoba a pensum informace, ale i kvalitní SEO, které může přihrát nového člena.

“Naše centrum funguje tři roky a z červených čísel se pomalu dostáváme. Mezi naše hlavní příjmy patří zisky z pronájmů prostor a členství. Zároveň jsme začali pořádat více eventů a zvýšili jsme aktivitu na Facebooku, čímž o sobě dáváme stále více vědět,” říká manažerka coworkingového centra  IN-SPIRO Stanislava Baslerová.

První tři roky jsou pro “přežití” coworkingového centra rozhodující, proto je důležité si na začátku vybrat kvalitní tým zaměstnanců. Práce v centru je totiž jiná než v klasické kanceláři. Má oproti ní své výhody, mezi které patří např. volná pracovní doba, možnost využití vlastní kreativity při tvorbě pracovního prostředí a mnoho dalšího, nevýhodou pro někoho může být určitý chaos a neuspořádanost, které jsou však pouze domnělé. I v centru „vládne“ jistý řád a pravidelnost.

Každopádně zaměstnanec coworkingového centra je ten, kdo mu dává look. Kandidát na pracovní pozici v centru by tak měl být určitě připraven na práci i přes hranici svých pracovních povinností, měl by umět dát do práce nejen kus sebe, ale i srdce, a samozřejmě se musí umět rozhodovat a nést za to následně i osobní zodpovědnost.

“Najít kvalitního zaměstnance, kterého by práce v coworkingovém centru nejen bavila, ale i osobně naplňovala, je těžké. Coworking totiž není jen způsob trávení pracovního času, ale je to životní styl samotných členů centra, ale i jeho zaměstnanců,” dodává Stanislava Baslerová.

foto: WeWork

Akcionáři miliardového food delivery startupu Blue Apron žalují vedení za mylné informace při IPO

blueapron2
0Zobrazit komentáře

I vedení malých startupů je pro jejich zakladatele mnohdy velkým problémem – často exekutivní rolí nepolíbení zakladatelé totiž dostanou do ruky obrovskou moc, řídit celý svůj byznys, ale zároveň i zopovědnost, za další vývoj, udržení příjmů či zaměstnance. Ještě větším problémem pak může být řízení takového startupu, který již přeroste v korporaci a chce rapidně růst.

Někdy to může být pochybení jednotlivce, někdy zase skupiny lidí. Podobně se to nyní děje i uvnitř amerického food delivery startupu Blue Apron, který na týdenní bázi dováží lidem ingredience a recepty v přesném poměru tak, aby je zvládli během chvilky připravit. Firma v červnu dokončila svůj vstup na burzu a při úvodní nabídce akcií nabrala 587 milionů dolarů při třímiliardové valuaci.

got3

Přečtěte si takéHBO nechtěně vypustilo na internet zatím neodvysílanou epizodu seriálu Hra o trůnyHBO nechtěně vypustilo na internet zatím neodvysílanou epizodu seriálu Hra o trůny

To jsou na startup, který vznikl teprve před 5 lety, úctyhodná čísla. Několik akcionářů ovšem v posledních týdnech na Blue Apron podalo žalobu za podání mylných informací při IPO, které měly údajně vést k umělému navýšení hodnoty a k ujištění investorů, že je vše zcela v pořádku, i když podle všeho není.

blueapron

Ukázkový obsah balíčku doručovaný zákazníkům.

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

Jedním z důvodů jejich rozhořčení je podle serveru VentureBeat fakt, že Blue Apron zatajil zpoždění ve fulfillment centru v New Jersey, které vedlo ke zpožděnému doručování objednávek, že firma plánovala v druhé polovině letošního roku rapidně snížit náklady spojené s reklamou, což mohlo vést ke snížení příjmů a zároveň, že Blue Apron věděl o plánech Amazonu na spuštění podobné služby, pro níž si dal patentovat novou ochranou známku.

Tvrdá realita

Akcie Blue Apronu se kolem IPO obchodovaly přibližně za 10 – 10,5 dolaru, nyní po vzešlých problémech spadly až na hranici 5,24 dolarů na akcii, což je přibližně 48% pokles. Firma tak podle měřítek ztratila svůj unicorn status, tedy takzvané místo mezi miliardovými startupy a dokud se situace nevyřeší, nevypadá to, že by se mělo něco změnit.