Bývalý CTO Tinderu Ryan Ogle hovořil v Praze o začátcích a vývoji ikonické seznamky
Ryan Ogle
Tinder je bezpochyby jedna z nejatraktivnějších technologických firem současnosti. Tato seznamka, která v posledních týdnech několikrát držela pozici nejstahovanější aplikace na App Store i Google Play, vzešla teprve v roce 2012 z inkubátoru Hatch Labs a dodnes si i díky ikonické swipe funkci drží pevnou pozici na trhu.
O začátcích Tinderu, o jeho problémech, úspěších i zaměstnanecké kultuře, přijel do Prahy debatovat Ryan Ogle – ještě donedávna CTO společnosti a celkově její šestý zaměstnanec. Přijal tak pozvání na poslední akci Silicon Valley Insights v tomto roce, které ve svých karlínských kancelářích pořádá vývojářské studio STRV. To ostatně pro Tinder vytvořilo aplikace pro Apple TV a celou webovou verzi.
Úvodní slovo si vzal již tradičně Lubo Smid, COO STRV, který diskuzi společně s Ryanem vedl. Naplněnému sálu řekl, že tato, v pořadí již třináctá edice Silicon Valley Insights, je zároveň doposud největší co do počtu návštěvníků. Sdílel i další zajímavá čísla – letos STRV hostilo celkem 31 akcí, na kterých přivítala přes 2000 unikátních návštěvníků.
Chtěli si najít ideální přítelkyni
Ryan na úvod překvapil s tím, že ačkoliv více než pět let zastupoval pozici CTO, nikdy se mu nedostalo formálního technického vzdělání. Stejně to ostatně má spoluzakladatel Tinderu Johnathan Badden, a tak se dle slov Ryana prý vždy Tinder snažil neselektovat kandidáty podle jejich titulu. Popsal také vlastní začátky ve firmě. Věděl prý od začátku, že chce na projektu pracovat a připojil se jen pár týdnů předtím, než byl oficiálně vypuštěn s motivací, že si najde ideální přítelkyni. Sean Rad, druhý spoluzakladatel, byl dle jeho slov trochu šílený. “Mluvil stylem “Jo! Pojďme změnit svět”, ostatní byli tehdy o něco klidnější.”
Tinder však svět skutečně změnil a nemalý podíl na tom má kreativní mysl CMO Justina Mateena. Tvůrci prý od samého začátku cílili na studenty univerzit, kde Justin využil originálních taktik. “Vytipoval si nejpopulárnější holky a kluky, kteří si aplikaci nainstalovali a samozřejmě o tom řekli svým přátelům. Nebo rozšířil po škole fámu o tom, že učitel je na Tinderu, takže všichni si ho nainstalovali jen proto aby viděli, jestli je to pravda,” vysvětlil s úsměvem Ryan.
Nastaly ale i těžké časy, které moc o podobně úsměvných taktikách nebyly. Ještě v prosinci 2012 totiž měl Tinder 50 tisíc uživatelů, uběhl ale pouhý měsíc a rázem byl na jednom milionu. Na to zkrátka celá backend architektura nebyla připravena, což byla příležitost pro Ryana. “Byly to stresově nejnáročnější okamžiky v mém životě. Věděli jsme, že teď už to nemůžeme nechat umřít,” řekl.
Chybou prý bylo, že od začátku nemysleli na možné škálování platformy a kvůli tomu musel Ryan společně s kolegy kódovat prakticky úplně novou aplikaci. Například ze začátku vůbec nemysleli na spam či nevhodné fotky. Zajímavé je, že na to, jaká fotka ještě může zůstat online a jaká už ne, existuje v Tinderu velice obsáhlý a detailní interní dokument, podle kterého se řídí speciální tým podpory na Filipínách. Trendem sice je, že takto nevhodné fotky filtruje umělá inteligence, v Tinderu je však stále probírají lidé ručně a díky principům machine learningu učí svého umělého nástupce.
Vtípky na pracovištích pomáhají
Během přibližně hodinové konverzace Ryan diváky stále více přesvědčoval, že programátoři a technologičtí nadšenci nejsou vůbec nudní. Poradil, že v těžkých časech pomáhají ke stmelení kolektivu vzájemné vtípky, které jsou někdy poměrně tvrdé. Ryan společně s kolegy tak jednoho dne, zhruba v době, kdy dodělávali novou, již škálovatelnou verzi aplikace, napálili svého CEO, Seana Rada.
Nejdříve skryli jeho vlastní profil a pak mu pozdě v noci zanechali zprávu s tím, že aplikace je sice hotová, ale že se ztratila všechna data a firma tak musí začít od začátku. Když se Sean ráno probral, nemohl se pochopitelně dostat na svůj profil a tak všemu věřil.
Zcela náhodou vznikla také ikonická funkce swipe. “Jonathan přemýšlel o uživatelském prostředí obecně. Chtěl věci na mobilu ovládat jednou rukou a tak logicky bádal, jak to provést i na Tinderu. Ve sprše ho prý pak jednou napadl swipe,” vyprávěl Ryan. Byl prý ze svého nápadu úplně nadšený, CEO mu ale dokonce řekl, ať to nechá být a nechá v aplikaci pouze tlačítka. Jonathan si však nedal říct, strávil na nové funkci víkend a vzniklo tak něco, co Tinder dělá Tinderem.
S firemní kulturou plnou vtípků ostatně souvisí i firemní struktura. Jak je tedy dnešní Tinder o stovkách zaměstnanců strukturovaný? Záležitostí prakticky každého startupu a stejně tak Tinderu, byla fáze, kdy žádná struktura neexistovala. Posléze nějakou dobu fungovalo typické rozdělení do týmů podle platforem – iOS, frontend, backend či Android.
Relativně nedávno ale Tinder přešel na ještě jiný způsob struktury – takový, který kombinuje experty na různé platformy v jednom týmu. Jednotlivé vývojové týmy se pak soustředí na jednotlivé oblasti aplikace – příkladem chaty, swipe, či uživatelské profily. Zároveň však roste výrazně i bezpečností tým, který je dle Ryanových slov větší, než celý vývojářský.
Co nejdál bez monetizace
Prostředí inkubátoru navíc Tinderu poskytlo neodmyslitelnou výhodu. Dlouhodobé externí financování dovolilo totiž tvůrcům soustředit se na produkt a nikoliv na monetizaci. Ta přišla až později v podobě několika placených funkcí – možnost vrátit zpět poslední swipe a takzvaný passport, který dovoluje hledat nové známosti v jakékoliv lokalitě na světě.
Ryan ale přiznal, že ani jedna z těchto novinek nepřinesla do firmy zásadní množství peněz. Skutečný obrat v tomto ohledu přinesla až aktualizace, která omezovala počet denních interakcí v základní verzi aplikace. Největší závisláci si tak nově museli připlatit, zatímco pro většinu to celou platformu uzdravilo. “Nechceme totiž, aby lidé jen bez rozmyslu swipovali doprava,” vysvětlil Ryan.
Ryanova role se však postupem času vyvíjela a přirozeně přišel čas, kdy už v práci v roli CTO vůbec nekódoval. V Tinderu pominuly časy, kdy mohli Ryan a jeho spolupracovníci podstupovat velká rizika, startupovou atmosféru však prý chtěli zažít znovu. Proto on a jeho dva spolupracovníci, Paul Cafardo a Gareth Johnson, z Tinderu odešli a založili startup Ripple.
Jejich stejnojmenná aplikace bude fungovat na UI s podobnými prvky jako má Tinder, avšak bude sloužit pro profesionální pracovní profily. Profesionální networking v dnešní podobě Ryana a jeho kolegy neuspokojoval. Dle jejich výzkumů totiž velké množství lidí má LinkedIn, ale už mnohem menší část je s ním spokojena.
Ryan Ogle udělal tečku za čtvrtečním večerem a tím i celým rokem akcí v STRV. Přestože se věnoval vždy technologické stránce Tinderu, dokázal záživným způsobem a s patřičnou dávkou vtipu odkrýt kompletní zákulisí tohoto startupu a zároveň dát cenné rady pro začínající podnikatele.