Proč je Amazon nejskvělejší „cash cow“ v historii lidstva: část první

0Zobrazit komentáře

Po posledním článku, kde jsem se věnoval fintech službě Revolut, která nedávno zamířila i k nám do České republiky, jsem se tentokrát rozhodl podívat na zub americkému gigantovi Amazon a pokusil se shrnout, proč je tak úspěšný a proč válcuje s naprostým přehledem veškerou konkurenci, která se mu postaví do cesty.

(druhou část článku si můžete přečíst zde)

Přestože GAFA (Google, Apple, Facebook & Amazon) mají tak obrovský vliv na to, jak na tom jako západní společnost jsme (a ve své podstatě, jací jsme vlastně lidé), tak se jim v evropském rybníku nevěnuje moc velká pozornost. Tím nemyslím z pohledu regulace, ale z pohledu businessu a toho, co se dá od nich naučit… A protože si myslím, že Amazon je ta společnost, která má nejlépe našlápnuto, rozhodl jsem se mu tu pozornost věnovat. A klidně to berte jako průvodce tím, co například Alza & Mall budou v příštích letech kopírovat…

Už jsem se k tomu jednou přiznal.

cryptelo

Přečtěte si takéČeská společnost Cryptelo vydala vlastní kryptoměnu, která za pár dní vybrala 20 milionů KčČeská společnost Cryptelo vydala vlastní kryptoměnu, která za pár dní vybrala 20 milionů Kč

Jsem Amazonem posedlej, protože je to podle mě nejskvělejší cash cow v historii lidstva. Přestože má Apple ($ 899 mld.) aktuálně blíže k tomu, aby byl první firma s market cap (tržní kapitalizace) $ 1 trillion, tak Amazon se tam podle mě dostane dříve ($ 574 mld.)

cow

 

A to především kvůli tomu, co všechno dělá a jakým způsobem to dělá.

Co Amazon všechno dělá?

Amazon je první společností, které se úspěšně daří bořit koncept tzv. core competency. Ten říká:

Find what you’re good at & be average in everything else.

Jenže Amazon byl doposud skvělej skoro ve všem…

Tržby

Rostou každý rok o 20%+ a v roce 2016 dosáhl Amazon tržeb $136 miliard.

am

Ty jsou složeny z prodejů:

  • retailových produktů (toho, co si můžete na eshopech běžně koupit – zboží, elektroniku a hudbu, video, knihy, hry, software v digitální formě),
  • služeb, které poskytují třetím stranám (např. dopravu),
  • subscription služeb (Amazon Prime)
  • webových služeb (především těch cloudových – AWS)
  • a dalších (například co-brandované kreditky).
am1

Costs

COGS tvoří 65% veškerých tržeb, takže Amazon operuje s hrubou marží okolo 35%. Do té se v roce 2016 vešlo:

  • Fullfilment costs (training zaměstnanců, zákaznická centra, payment processing, atp.)
  • Marketing (primárně online – sponzorovaný searche, reklamy na webech, email kampaně, atp.)
  • Technology & content (AWS development, provoz & správa platforem, atp.)
  • Správa a administrativa
costs11

Dobře, to vypadá na klasický e-commerce. Kde je ale hype?

Ten spočívá v tom, jakým způsobem Amazonu dominuje všemu, čeho se jen dotkne (zapomeňte na ten průšvih s jejich Fire mobilem, který se nechytnul). Když máte market cap vyšší, než je HDP Argentiny, Taiwanu nebo Švédska a doháníte i Saudskou Arabii, tak vkročením na jakýkoliv trh se stáváte instantně jeho lídrem…

Představuju si to tak, že přijdou za Jeffem s návrhem, že Amazon vstoupí do pojišťovnictví v Evropě. A Jeffův rozhodovací strom je:

jeff

A tak otázkou pro mě je, co v budoucnu Amazon dělat nebude…

Jak to Amazon dělá?

Jak je možný, že Amazon přidal hodnotu celého Wallmartu během dvou let do své market cap?

market

Podle mě je to výsledek funkce o třech proměnných:

1) Nejdříve tržby, zisk přijde později

Amazon od 94′ utržil neuvěřitelných $ 652 miliard.

Zapomeňte na čistý zisk či podobné „ptákoviny“. Tržby & cash flow is the king! Jeff Bezos tohle napsal akcionářům už před lety a drží se toho dodnes.

We believe that a fundamental measure of our success will be the shareholder value we create over the long-term. This value will be a direct result of our ability to extend and solidify our current market leadership position. The stronger our market leadership, the more powerful our economic model.

A jak je Amazon schopnen růst na tržbách 20%+ každý rok? Stačí se kouknout podívat znovu do toho dopisu.

From the beginning, our focus has been on offering our customers compelling value. We brought [customers] much more selection than was possible in a physical store (our store would now occupy six football fields), and presented it in a useful, easy-to-search, and easy-to-browse format in a store open 365 days a year, 24 hours a day.

More for less.

Největším problémem Amazonu je hledání dalších trhů, do kterých může investovat. Protože když masivně neinvestuje, tvoří zisk, který je pro něj nežádoucí. A opět se nechávám svou imaginací unést a představuji si to tak, že když to Jeff zjistil, tak přišel za armádou manažerů:

What the f*ck? Okamžitě někoho kupte nebo vymyslete nějakej projekt, kde můžeme utopit pár miliard.

amaz

A tak vznikl nápad udělat létající sklady..

2) Neplacení daně z příjmu

Důvod, proč Amazon netvoří zisk, je křišťálově čistý a jasný. Když nemáte zisk, neplatíte daň… Na škole jsem chtěl napsat diplomku o tom, jak technologické firmy využívají daňových rájů k optimalizaci (např. jak to Apple dělá, že má tax rate 0.005%), ale pak jsem se na to vykašlal, protože je lepší ty daně neplatit vůbec. A tohle Amazon dotáhl k dokonalosti, protože oproti Googlu nebo Applu ještě šetří za právníky…

Abyste si to dokázali představit, tak například Walmart (kdysi velká firma a hlavní konkurent Amazonu) od roku 2009 zvýšil svojí market cap z $ 149 na $ 294 miliard. Amazon dokázal za stejné období se dostat z $ 25 na $ 574 miliard…

aw1

V tomto období ale Walmart zaplatil na daních $ 45 miliard, kdežto Amazon $ 4 miliardy.

aw2

Jak je vůbec možné, že dovolíme Amazonu vyrůst v hodnotě o $ 541 miliard a nezaplatit za to nějakou rozumnou daň? Řekl bych, že je to kvůli tomu, že ještě neproběhla debata o rozdílu mezi tím, co je dobré pro zákazníky Amazonu a tím, co je dobré pro společnost jako takovou…

3) Trik, který Amazon naučil trh

Když trh ví, jakým Amazon vstupuje na trh a že postup funguje, leccos mu odpustí.

Amazon vstupuje na trhy, kde stávající subjekty nedělají co mají (neposkytují přidanou hodnotu svým zákazníkům). Začne tu přidanou hodnotu poskytovat a ještě za nižší cenu. Stávající subjekty na trhu na to zareagují, ale cca za rok jim dojdou peníze a pak buď chcípnou, nebo je někdo koupí… A Amazon dál vesele drží cenu a kvalitu služeb ještě dlouho potom, co svou konkurenci zníčil.

Trh si tak uvědomil, že Amazon je schopný níčit konkurenci na nových trzích jen svou hrubou silou. Přestalo totiž záležet na tom, jestli je Amazon lepší/horší v poskytování daného produktu…

Pár poznámek pro kolegy z bank:

  • Amazon má 11x vyšší konsolidované tržby, než skupina Erste,
  • Amazon má skoro 2x vyšší volné cash flow, než skupina Erste,
  • Amazon nemá ten „zlozvyk“ tvořit zisk,
  • Amazon neplatí daně,
  • Amazon má k dispozici neomezený a extrémně levný kapitál
  • Amazon rozumí digitálu a technologiím, protože 23 let je jich tvůrcem a
  • Amazon se chystá do bankingu.

Otázka za zlatého bludišťáka:

Bude Amazon v bankingu úspěšný?

Nevím. Ale je jasný, že vypálí několik vesnic a lesů, aby to zjistil…

? Jak mu konkurovat?

1 Upravit očekávání budoucích zisků (jak chcete konkurovat společnosti, která ho nechce tvořit?)

2 Masivně reinvestovat do zákaznické zkušenosti

V příštím díle popíšu, jak Amazon podle mě změní bankovní trh na základě:

  • technologie pro rozpoznávání hlasu
  • „zero click ordering“,
  • robotizace a automatizace,
  • způsobem, jakým Amazon nakupuje firmy a zvyšuje si tržní kapitalizaci,
  •  jedi mind triku, kterého je Amazon schopen.

foto: Amazon

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Díky službě Setapp můžete za 10 dolarů měsíčně využívat přes 100 Mac aplikací

setapp
0Zobrazit komentáře

Pět dolarů sem, 10 dolarů tam, 2 dolary zase jinám. Tak nějak vypadá stav dnešních služeb a aplikací, které přešly z jednorázové platby na měsíční předplatné, ve kterém buď slibují nový obsah a nebo minimálně pravidelně aktualizace. Ať už jde o grafické nástroje jako Photoshop či Sketch, hudební služby Spotify a Apple Music nebo třeba účetní software.

Pro vývojáře to má samozřejmě výhodu v tom, že pokud uživatele udrží díky kvalitě své aplikace u předplatného dlouho, v dlouhodobém horizontu vydělají mnohem více peněz. Pro uživatele je to zase menší momentální náklad. Když se ale podíváte, jaké všechny aplikace máte předplaceny, zjistíte, že se z těch pár dolarů mohly stát klidně stovky a dost často některé z nich využijete jen jednou za čas.

mark

Přečtěte si takéFacebook začíná blokovat všechny reklamy spojené s kryptoměnami, ICO či binárními opcemiFacebook začíná blokovat všechny reklamy spojené s kryptoměnami, ICO či binárními opcemi

Na to reaguje projekt Setapp od ukrajinského vývojářského studia MacPaw, stojící za Mac aplikacemi jako CleanMyMac či Gemini. Za 9,99 dolarů měsíčně, tedy zhruba 202 korun (respektive 244 Kč s daní), nabízí Setapp přístup k více než 105 Mac aplikacím, které můžete v rámci měsíčního členství využívat neomezeně. Jde tak o jakýsi menší App Store, za jehož obsah pak není nutno platit nic navíc.

Mezi podporovanými aplikacemi lze pochopitelně najít již zmíněné nástroje firmy, která Setapp vytvořila, jako CleanMyMac, Gemini či Wallpaper Wizard, ale navíc také například audio aplikaci Boom 3D, desktopovou WhatsApp aplikaci ChatMate či nástroj na obnovení souborů z disku Disk Drill. Setapp si je navíc možné bezplatně vyzkoušet na prvních 7 dní.

Za rok z nuly na 15 tisíc platících uživatelů

Setapp funguje něco málo přes rok, za který se podařilo projektu vyrůst z 62 aplikací na zmíněných 105, z nulových příjmů až na 1,4 milionů dolarů v ročním revenue a z 13 tisíc uživatelů na více než 295 tisíc, ze kterých si měsíční členství platí na 15 tisíc z nich. Většinu z příjmů ovšem Setapp vyplácí přímo vývojářům. Do konce roku 2018 by pak služba měla mít na 300 aplikací.

setapp_1_year_in_review

Vývoj Setapp za poslední rok