Spotify po prvním dnu na burze navýšilo svoji valuaci z 23 na více než 26 miliard dolarů

stotifyt
0Zobrazit komentáře

Začátkem března švédský hudební streaming startup Spotify, oznámil vstup na burzu konkrétně pak na newyorskou New York Stock Exchange. Místo standardního IPO ovšem firma využila DPO, respektive přímou nabídku akcií, které putují od stávajících investorů či zaměstnanců firmy, díky čemuž nemusí Spotify navyšovat kapitál či využívat bankovní a makléřské prostředníky.

Akcie Spotify se obchodovaly i dříve, i když oficiálně nikdy firma neudělala IPO. Ještě několik měsíců nazpět se akcie firmy pohybovaly až na hranici 132 dolarů za kus, což znamenalo valuaci ve výši 23,5 miliard dolarů. Investoři očekávali, že se Spotify na newyorské burze bude pohybovat v rozmezí 90 až 135 dolarů, ale mýlili se. Firma totiž začala prodej na 165,9 dolarech při valuaci 29,5 miliardy dolarů a ke konci obchodního dne ukončila prodej na 149,01 dolarech s valuací 26,5 miliardy dolarů.

Richard Branson in front of VSS Unity

Přečtěte si takéMiliardář Richard Branson koupil jeden z nejznámějších hotelů v Las Vegas. Udělá z něj Virgin HotelMiliardář Richard Branson koupil jeden z nejznámějších hotelů v Las Vegas. Udělá z něj Virgin Hotel

To je na zvolený přístup k financování a na firmu, která poslední rok uzavřela s čistou ztrátou 1,5 miliardy dolarů, velmi dobrý výsledek. Další výhodou tohoto přístupu je fakt, že přímo stávající investoři a zaměstnanci musí s prodejem souhlasit a část svých akcií nabídnout – pokud tak neučiní, cena akcií Spotify půjde nahoru, protože je nabídka oproti poptávce značně omezena.

Spotify Press Announcement

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Spotify má aktuálně 159 milionů aktivních uživatelů v 61 zemích, mezi kterými je 71 milionů platících. V minulém roce se tržby švédské firmy pohybovaly na hranici 5 miliard dolarů, což bylo o 1,4 miliardy dolarů více, než v roce 2016. Spoluzakladatel a CEO firmy Daniel Ek stále vlastní zhruba 9 % Spotify v aktuální hodnotě přes 2,3 miliardy dolarů.

Foto: Spotify

Andrej Babiš kupuje 51procentní podíl v e-shopu se spodním prádlem Astratex

Filip HouskaFilip Houska

CD022CC6-2830-4CCE-A2B4-3507547D2FA0
0Zobrazit komentáře

Byznysové impérium podnikatele a českého premiéra v demisi Andreje Babiše se opět rozrůstá, nicméně teď do poněkud překvapivého odvětví. Skrze investiční společnost Hartenberg kupuje majoritní podíl v největším středoevropském e-shopu se spodním prádlem Astratex a vstupuje tak na pole mezinárodní e-commerce sféry.

Podle Hospodářských novin se má jednat o investici v řádech několika stovek milionů korun, na základě které má Babiš prostřednictvím firmy Hartenberg, která patří do jeho svěřenského fondu, držet v Astratexu 51procentní podíl. Celý obchod, jenž byl potvrzen šéfem Hartenbergu Jozefem Janovem, však musí ještě schválit antimonopolní úřad.

mixitomat

Přečtěte si takéČeský Mixit chystá speciální výdejní automat na müsli. Objeví se ve firmách či školáchČeský Mixit chystá speciální výdejní automat na müsli. Objeví se ve firmách či školách

Babiš, jehož majetek se odhaduje na 95 miliard korun, tímto krokem zároveň vstupuje do sféry e-commerce, kde se již několik let pohybují i další čeští a slovenští miliardáři jako Petr Kellner, Patrik Tkáč nebo Daniel Křetínský. A nákup majoritního podílu původem českého e-shopu Astratex by z dlouhodobého hlediska mohl dávat smysl.

4B9737B0-F29D-4D15-B178-BD2225F44DC6

Andrej Babiš

Astratex se totiž postupně od roku 2000 (respektive 2005, kdy spustili online byznys) stal třetím nejnavštěvovanějším e-shopem se spodním prádlem v Evropě, a to hlavně díky tomu, že vedle Česka a Slovenska operuje také na rakouském, polském, maďarském, bulharském nebo rumunském trhu.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

Vedle stabilního uchycení na zahraničních trzích a loňských tržeb okolo 600 milionů korun (35% nárůst oproti minulému období) má také perspektivní vyhlídky do budoucna – do tří let chce například dosáhnout milníku v podobě miliardového obratu.

90DB9EC4-8D59-4899-BB61-DC970F54F8B7

Foto: ANO (reprofoto, YouTube)