Konkurence RegioJetu FlixBus čelí předžalobní výzvě. Dle Jančury jezdí za podhodnocené ceny

Jiří SvobodaJiří Svoboda

jancura
0Zobrazit komentáře

Od chvíle, kdy se v srpnu minulého roku německý autobusový gigant FlixBus vydal na české vnitrostátní linky, panuje mezi ním a českým RegioJetem nebývalý konkurenční boj. Autobusová válka navíc nabírá nových rozměrů, jelikož RegioJet Radima Jančury nyní poslal FlixBusu předžalobní výzvu a zároveň si stěžuje u Evropské komise na nekalé praktiky.

Podle Jančury totiž FlixBus dlouhodobě jezdí za podnákladové ceny, ekonomicky tak vydírá RegioJet a praktikuje nekalou ekonomickou soutěž. Firma se navíc obrátila na eurokomisařku pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager, která v minulosti nechvalně proslula udělováním astronomických pokut pro Google či Apple. Na žádost CzechCrunche o komentář kancelář eurokomisařky prozatím neodpověděla.

Aktualizace 29. 5., 16:05: Mluvčí Evropské komise Ricardo Cardoso pro CzechCrunch potvrdil, že o problému ví: “Komise obdržela stížnost ohledně tohoto problému a posuzuje ji.”

leoexpress2 – Copy

Přečtěte si takéLEO Express Leoše Novotného se chce spojit s konkurencí RegioJet a odprodat většinový podílLEO Express Leoše Novotného se chce spojit s konkurencí RegioJet a odprodat většinový podíl

Jak píše server E15, Jančura se opírá o analýzu cen a nákladů, kterou si nechal vypracovat, a uvádí, že FlixBus jezdí za ceny, které pokrývají jen 55 % nákladů. FlixBus obvinění ohledně své cenové politiky odmítá a odkazuje na dynamické ceny, které se mění podle obsazenosti, času či různých cenových pobídek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

FlixBus

Flixbus vznikl v Německu teprve v roce 2013, avšak rychle se stal dominantním dopravcem v celé Evropě. Akumuluje pod sebou totiž soukromé dopravce, kteří následně FlixBusu platí provize z jízdného. A stejným způsobem chce podle Jančury spolknout i RegioJet. “Z jejich strany opakovaně zaznívá: buď se stanete součástí naší sítě a budete platit provizi z každé prodané jízdenky, nebo vás vytlačíme z trhu,” říká Jančura pro E15. Dále tvrdí, že FlixBus nepřišel konkurovat, ale udělat si monopol.

Přizpůsobily se obě strany

Důsledky konkurence FlixBusu jsou ale na chování RegioJetu vidět i tak. Jančura se netají, že musel zrušit či omezit některé spoje. Od března tak například nefungují spoje z Prahy do Hradce Králové nebo z Brna do Českých Budějovic. Zdražily také spoje mezi Brnem a Ostravou či Zlínem. Dále v pondělí oznámil, že omezí spoje do Jihlavy. Mimo to také testuje snížení počtu sedaček a tím i zvýšení místa na nohy a přinese i lepší WiFi připojení.

RegioJet-Irizar-i8.jpg_688112182

RegioJet

I zelený dopravce se ale musel po vstupu na český trh uzpůsobit. Jak píše web Aktuálně.cz, zrušil například poplatek ve výši jednoho eura za změnu nebo zrušení rezervace. Do budoucna chce přidat také možnost rezervace konkrétního sedadla, i za to si však zákazníci připlatí několik eur. Alespoň prozatím tedy RegioJet není poražen. Ročně přepraví po celé Evropě na 16 milionů cestujících, FlixBus s mnohonásobně širší sítí uvádí číslo 40 milionů za rok 2017.

Finanční injekce pro RegioJet

RegioJetu se však možná blýská na lepší časy. Radim Jančura totiž prodává jak taxislužbu Tick Tack, tak za miliardu korun svou entitu Student Agency, pod kterou prodával kromě letenek přes server Letenky.cz a zájezdy na Dovolena.cz také vzdělávací pobyty na Jazykovepobyty.cz a Pracovnipobyty.cz. Získá tak finance potřebné na další expanzi, která by se neměla týkat jen autobusů, ale taktéž vlaků RegioJetu.

flixbus-brandenburger_tor

FlixBus v Berlíně

Co se týče vlakové expanze, v rozšíření sítě RegioJetu by mohlo pomoct také spojení s konkurenčním LEO Expressem, k čemuž je nakloněn právě jeho zakladatel Leoš Novotný. Jančura však takový krok odmítá s poznámkou, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže by takové spojení stejně zamítl.

Foto: FlixBus, RegioJet