Představitelka Aryi Stark ze seriálu Hra o trůny spouští novou sociální aplikaci pro kreativce

Filip HouskaFilip Houska

MainImage
0Zobrazit komentáře

Britská herečka Maisie Williams, která se proslavila rolí Aryi Stark v seriálovém fenoménu Hra o trůny, se vrhá do technologické sféry. Se svým týmem včera spustila novou sociální aplikaci Daisie, která se má stát útočištěm pro kreativní sortu uživatelů. Ti by měli na Daisie získat ideální prostředí ke vzájemné spolupráci na nejrůznějších projektech.

Startup Daisie, za kterým stojí vedle 21leté Maisie Williams také filmový producent Dom Santry, se popisuje jako „domov pro kreativní kolaborace“, které se odvíjí od šestice zahrnutých oborů – film, móda, hudba, fotografie, literatura a umění. Tato zaměření jsou nabízena všem zaregistrovaným uživatelům, na kterých spočívá, aby si vybrali alespoň jedno z nich a začali na něm budovat svůj profil.

Principem aplikace je totiž zveřejňování jakéhokoliv rozdělaného projektu (ať už hudebního, výtvarného, filmového nebo módního) a prakticky vyzívání veřejnosti, aby na tento projekt aktivně reagovala. V ideálním světě by tak uživatel zveřejnil například nástřel své malby s popiskem, co by na ní mohl vylepšit. Rázem by se mu ozvali další uživatelé Daisie, kteří mají s malováním bohatší zkušenosti, a nabídli mu konkrétní pomoc. Vylepšenou malbu, potažmo návrh na zlepšení, pak mohou rovnou uložit do složky daného projektu včetně případného komentáře.

daisie-app2

Fungovat to však může i naopak. Například zkušenější hudebník, který na Daisie aktivně přispívá svými krátkými melodiemi, může být požádán začínajícím filmařem, jestli by mu nemohl vytvořit třeba kytarový riff pro jeho chystaný snímek. Podstatou tedy nemá být chlubení se (jako tomu často bývá na Instagramu), ale spíše nabízení pomoci, aby se umělcům postupně otevírala nová vrátka. Ostatně je nepsaným pravidlem, že umělec se musí veřejnosti „otevřít“, nikoliv se skrývat. Nabídnout svá díla, nikoliv na nich jen pracovat bez zpětné vazby od ostatních.

Žádné lajky ani sledující

Čím více uživatel Daisie kreativně spolupracuje s ostatními lidmi na platformě, tím více takzvaných chains, respektive spojení, se mu vytváří. Toto je prakticky jediné měřítko úspěchu. Daisie totiž nehraje na počty sledujících, potažmo odběratelů, na které se uživatelé sociálních sítí jako Twitter, Instagram, YouTube (vlastně i Facebook) až nesmyslně upínají.

daisie4

Filmový producent Dom Santry a Maisie Williams, klíčová dvojka pro založení Daisie

Poměrně přesně tuto situaci popsala samotná Williams v rozhovoru pro TechCrunch, když řekla, že „uživatelé berou zisk sledujících jako soutěž a každý z nich se snaží mít na svém profilu co nejvíce z nich“. Daisie pro tento účel není tvořena a vše se odvíjí pouze od „chainů“. Pokud bude mít uživatel hodně těchto „řetězců“, lze vydedukovat, že se rád podílí na nových projektech a lidé jej berou jako seriózního umělce.

Tradiční designové rozhraní

Co se týče uživatelského rozhraní, Daisie sází na jistotu. Její design je jednoduchý, plochý a opět nabízí klasickou timeline, kde se objevují nové příspěvky (projekty). Od nejnovějších po nejstarší, což v dnešní době na sociálních platformách není tak úplně zvykem. Ve spodní liště se pak nachází běžné funkční prvky pro zveřejňování nových fotek či videí, vyhledávání, prozkoumávání nových projektů/uživatelů a psaní zpráv.

daisie-app

Zájem tady je

Jelikož se jedná o „další sociální síť“ (zjednodušeně řečeno), lidé jsou vůči Daisie poměrně skeptičtí. Přece nemůže porazit Instagram. A už vůbec ne Facebook. Ať se to v budoucnu vyvine jakkoliv, momentálně je registrace nedostupná, a to z důvodu vysokého zájmu (což je vzhledem ke včerejšímu spuštění a poměrně slušnému zájmu médii logické). Zájemce tak musí vyčkat, než mu přijde zvací kód, díky kterému se mu Daisie aktivuje.

Maisie Williams neměla do rozjezdu Daisie investovat ani dolar ze svého. Vše šlo podle zdrojů, na něž se odkazuje Business Insider, přes neznámé venture kapitálové firmy ze Silicon Valley. Částka je také zatím skryta pod rouškou tajemství.

Daisie je zatím dostupná pouze na operační systém iOS (App Store), a to zcela zdarma (v budoucnu možná přibudou dodatečné placené moduly). Na zařízení s Androidem se má aplikace dostat patrně ještě letos a na desktopové platformy bude k dispozici v průběhu roku příštího. Aktuálně má nová platforma podporu první stovky umělců, s s jejichž pomocí celá síť startuje.

Foto: Daisie

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miliardový startup Bird s elektrickými koloběžkami vstoupil na první evropské trhy

Bird scooter

Elektrické koloběžky startupu Bird

0Zobrazit komentáře

Elektrické koloběžky jsou převážně na západním pobřeží USA nyní absolutním boomem, který zavádí nový trend na poli alternativní přepravy po městě, hned vedle elektrických kol, sdílených automobilů a dalších přepravních služeb. Startupy jako Lime, Spin či Bird se předhánějí v tom, kdo pokryje více oblastí, získá první oficiální licence a zaboduje u zákazníků. A právě Bird, který je na tom v počtu aktivních uživatelů společně s Lime nejdál, nově začíná s expanzí do Evropy.

Služby Birdu jsou od včerejšího dne nově dostupné v Paříži ve Francii a také v izraelském Tel Avivu, byť tam pouze v omezeném provozu. Bird plány na evropskou expanzi poprvé přiblížil, když v polovině minulého měsíce oznámil již několikátou letošní investici, konkrétně ve výši 150 milionů dolarů, která byla posléze navýšena o dalších 200 milionů a posunula startup na valuaci až 2 miliard dolarů. Prostředky měly být využity právě na expanzi.

birdsm

Původně to vypadalo, že mezi prvními městy v Evropě, které se služeb Birdu dočkají, bude Amsterdam v Nizozemsku, Bird ale začal s městem, kde již jedna z konkurencí je. Stejně jako na americkém trhu bude Bird soupeřit v Paříži se startupem Lime, jenž tam funguje již několik měsíců, a také s místními regulacemi.

hearO_living3

Přečtěte si takéBritský startup vytváří z použitých tenisových míčků přenosné reproduktoryBritský startup vytváří z použitých tenisových míčků přenosné reproduktory

Nebude to mít ovšem jednoduché, konkurenční Lime totiž mimo Paříže funguje od prosince loňského roku také v německých městech Frankfurt, Berlín a Brémy a také ve švýcarském Curychu – na evropském trhu má tak značný náskok. Cenu samotné jízdy mají oba startupy stejnou, zahájení jízdy stojí 1 euro a poté 0,15 eur za každou ujetou míli. Průměrná dvacetiminutová jízda tak přijde na přibližně 4 eura, tedy zhruba 102 korun.

Nejistý začátek se 100 koloběžkami

I když žádný ze startupů neprozrazuje přesná čísla, například Lime na americkém trhu koncem minulého roku zaznamenal přes 1 milion jízd. V evropských městech, kde funguje, má přibližně po 500 kusech koloběžek a postupně pokračuje s další expanzí. Naopak Bird plánuje pro Paříž v úvodu zhruba 100 koloběžek, jejichž počet se bude v případě rostoucího zájmu navyšovat.

birds

Největší otázkou je samotná udržitelnost byznysu s elektrickými koloběžkami tak, jak je nyní nastaven. Konkurenční alternativní prostředky, například od startupu Ofo, jenž nabízí svá kola i v Paříži, stojí za 20 prvních minut jízdy zhruba půl eura, což je osmkrát méně než elektrické koloběžky. Pro každodenní dojíždění tak bude možná těžké přesvědčit uživatele o jejich výhodách.

Foto: Bird