Problém s plasty začínají řešit i nápojoví giganti. PepsiCo a nákup SodaStreamu je toho důkazem
Celou společností v poslední době hýbe jedno významné ekologické téma. Neustále rostoucí počet plastů po celé planetě, které se stále nedaří ve velké míře efektivně recyklovat, a tak se pořád hromadí plastový odpad, což má nejen v mořích ničivé následky. Problém s plasty si začínají uvědomovat také nápojoví giganti, respektive v této oblasti začínají podnikat významnější kroky.
Rozhodně nemůžeme očekávat, že bychom snad měli za pár let přestat pít vodu nebo slazené nápoje z klasický plastových lahví, jak jsme zvyklí již pár desítek let. Trend je ale v této oblasti zřejmý a nedávná akvizice firmy SodaStream nadnárodním gigantem PepsiCo, který vyrábí slazené nápoje a jiné pochutiny, to jen potvrzuje.
Rozhodnutí PepsiCo o koupi izraelského výrobce zařízení na domácí výrobu perlivé vody, o níž se ostatně již několik let spekulovalo, je navíc reakcí hned na dva globální problémy, které se horlivě diskutují. Vedle plastů to je také cukr, respektive slazené nápoje, od nichž se lidé stále více odvrací a vyhledávají například právě perlivé vody.
O tom, že to PepsiCo, které stojí například za populárními nápoji Pepsi, Mirinda či 7Up, myslí s větším zaměřením na životní prostředí i zdravý životní styl vážně, napovídá také fakt, že za SodaStream zaplatilo téměř o třetinu víc, než jaká byla hodnota tohoto lídra trhu s perlivou vodou na burze. Podle Toma Vierhileho z analytické firmy GlobalData to mělo především dva důvody.
Zdravý životní styl poráží slazené limonády
„Nápojový průmysl nemá žádnou skutečnou odpověď na válku s plasty. Plechovky fungují dobře jako jednorázové balení pro limonády, ale nejsou praktické ani ekonomické pro větší balení, jež je potřeba znovu uzavírat,“ uvádí Vierhile. „Zadruhé, balená voda ‚vyhrála válku‘ nad sycenými limonádami, což je nezvratný trend,“ dodává analytik GlobalData.
Zákazníci se v posledních letech skutečně stále ve větším počtu odvrací od slazených limonád a v rámci zdravějšího životního stylu sahají po perlivé vodě nebo méně kalorických nápojích s přírodními sladidly. Celková globální spotřeba balené vody na jednoho obyvatele překročila podle GlobalData sycené limonády v roce 2015 a od té doby se rozdíl zvětšuje. Za dva roky se zvýšil o více než čtyři litry na osobu ve prospěch balených vod (34,6 litru vs. 29,9 litru v roce 2017).
Ostatně Pepsi pochopitelně není sama, kdo odklon zákazníků od slazených nápojů řeší. Potýká se s ním i největší konkurent Coca-Cola, která představila novou kampaň, v rámci níž sjednotila podobu balení klasické Coca-Coly a varianty Zero bez cukru. Ta totiž dosud měla černý design, což ji od tradiční červené „coca-colovské“ etikety odlišovalo. Nově ji bude mít Coca-Cola Zero také, jen nahoře bude černý proužek, který hlásí „nula cukru, žádné kalorie“.
Coca-Cola si slibuje, že díky tomu zákazníci budou častěji zkoušet právě i Zero bez cukru. Nápojový obr očekává, že nízkokalorické nápoje nebo ty úplně bez cukru budou zanedlouho tvořit polovinu jeho příjmů.
Ještě více aktuální než zdravý životní styl je však v roce 2018 debata o ekologické stopě nejen velkých firem a rostoucím problému s plastovým odpadem. Stačí se podívat na to, jaká mánie se strhla kolem plastových brček, a přestože jejich podíl na zamořování oceánů není zdaleka tak velký, jak některá média v poslední době tvrdila, aktivizace široké veřejnosti stoupá. A velké firmy na to reagují.
Dnes brčka, zítra to mohou být plastové lahve
Dnes to jsou totiž brčka a zanedlouho se může podobná vlna nevole vznést právě u plastových lahví, byť jde samozřejmě o mnohem větší a hůře řešitelnou záležitost. SodaStream ale může Pepsi s redukcí plastového odpadu rozhodně pomoci. Sama se izraelská firma profiluje jako dodavatel zdravých perlivých nápojů ve znovupoužitelných lahvích, což na druhé straně odpovídá současným prioritám PepsiCo, které nastavila odcházející CEO Indra Nooyi. Jde především o vytváření zdravějších produktů a snižování ekologické stopy.
O tom, že má SodaStream zájem o zásadní snížení objemu produkce plastových lahví, svědčí rozhovor šéfa firmy Daniela Birnbauma pro Yahoo z roku 2016. „Tenhle celý průmysl s balenou vodou by vůbec neměl existovat a myslím si, že do deseti až dvaceti let opravdu existovat nebude, nebo budou na lahvích minimálně velké varovné štítky, jako jsou dnes na cigaretách,“ prohlásil před dvěma lety Birnbaum. Ten zůstává v roli šéfa SodaStreamu, který bude v rámci PepsiCo fungovat jako nezávislá divize.
Podle průzkumu GlobalData z letošního roku by 35 procent zákazníků po celém světě nakupovalo více produktů, které by nebyly v plastu balené vůbec. Je tedy hlavně na velkých výrobcích, zda jim to umožní. SodaStream podle svých propočtů uvádí, že jedna opakovatelně plnitelná lahev, kterou nabízí, ušetří v jedné rodině více než 3 700 plechovek a plastových lahví.
Navíc SodaStream uvádí, že zákazníci, kteří mají jeho přístroje na snadnou výrobu sodovky doma, vypijí o 43 procent větší množství vody než průměrný člověk bez SodaStreamu. To jsou jednoznačně data, která hrála roli i v akvizici PepsiCo, která se sice v nejbližší době nechce vzdát svých populárních nápojů nebo pochoutek v plechovkách a plastech, ale minimálně některé produkty by postupně mohla začít přetvářet směrem k „zelenějšímu“ fungování.
SodaStream do každé rodiny
Vzájemně prospěšná by mohla být akvizice i z dalších důvodů. Zatímco PepsiCo získá jak přístup k novým produktům, tak také na nové trhy, zázemí nadnárodního giganta zase pomůže SodaStreamu v globální expanzi. Přestože je původem izraelská firma ve své oblasti jedničkou, domácí výroba sodovky není celosvětově stále zdaleka tak rozšířená. Navíc má stále prostor také v růstu v oblasti vyrábění domácích sycených limonád, kam také stále významněji vstupuje.
Růst obratu, který za poslední čtvrtletí činil přes 31 procent a vyšplhal se na 171,5 milionu dolarů, táhla především čistá perlivá voda. Příjmy z příchuťových doplňků rostly v daném kvartálu o 8,3 procenta, zatímco příjmy z náplňových bombiček oproti tomu více než dvojnásobně.
PepsiCo může SodaStreamu pomoci také ve snižování výrobních nákladů, čímž se její přístroje stanou ještě dostupnějšími. Aktuálně používá výrobníky SodaStreamu více než 12,5 milionu domácností, ale pro některé stále může být překážkou pořizovací cena.
Doporučená maloobchodní cena aktuálně nejlevnějšího SodaStreamu JET je v České republice 1 799 korun. V rámci balení dostanete i jednu bombičku s CO2 plynem, která však vytvoří „jen“ 80 litrů perlivé vody, následně musíte koupit novou. Její doporučená cena je 199 korun, což znamená, že vás pak jeden litr domácí perlivé vody vyjde zhruba na 2,60 Kč. To je pochopitelně méně než stojí balená perlivá voda a dlouhodobě se SodaStream v tomto ohledu vyplatí, ale počáteční náklady mohou zákazníky odradit. Pokud se PepsiCo podaří stlačit i tyto položky níže, bude se SodaStream jistě rozšiřovat mnohem rychleji.
V roce 2017 vykázala izraelská firma příjmy ve výši 543,4 milionu dolarů, což znamenalo 14% meziroční růst. Mezi roky 2015 a 2017 rostly příjmy z výrobníků sodovky a plynových bombiček ze 131,7 milionu dolarů na 212,3 milionu dolarů. Příjmy z dalších produktů, jako jsou příchuti do domácí sodovky nebo speciální lahve na opakované použití, se za stejné období zvýšily z 272,3 milionu dolarů na 323,4 milionu. Což potvrzuje i výše zmíněný trend z posledního čtvrtletí.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak dokáže PepsiCo tento byznys škálovat, a také co nejnovější akvizice přinese v boji s plastem i odklonem zákazníků od sladkých nápojů.