Americký startup Lime představil odolnější elektrickou koloběžku. Hodit se bude i do Prahy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lime-S-Generation-3

Foto: Lime

Nový a bytelnější model elektrické koloběžky Lime

0Zobrazit komentáře

V Praze se již několik týdnů potkáváme s elektrickými koloběžkami od amerického startupu Lime, který si Českou republiku vybral mezi prvními evropskými destinacemi. Někteří jsou z nové možnosti přepravy nadšení, jiní protestují, protože je jezdci na koloběžkách ohrožují na chodnících. Lime ale každopádně v Praze trápí ještě jiný problém – rozlámané koloběžky.

Prozatím není úplně jasné, co přesně za rozlámanými koloběžkami Lime v Praze stojí. Jasné je ale to, že jsme jich v prvních týdnech mohli zahlédnout víc, než by asi bylo zdrávo. Buď se stávají černobílozelené koloběžky obětí vandalismu, což by u nás asi nemohlo příliš překvapit, ale neméně pravděpodobné je i to, že tyto stroje nevydrží náročný terén Prahy, obzvlášť takzvané kočičí hlavy.

Pochopitelně to ale není jen případ Prahy. Lime dnes má své koloběžky zhruba ve stovce amerických měst a také ve Francii, Německu, Španělsku a Švýcarsku a náročnější terén není jen v Praze. I v Paříži, kde dnes už proběhne kolem 30 tisíc jízd na ekoloběžkách denně, je kamenná dlažba běžná. Právě proto nyní Lime přichází s novou a mnohem bytelnější variantu své koloběžky. Označená je jako Lime-S Generation 3, byť se jedná za osm měsíců od první koloběžky už o její šestou iteraci.

lime-s-gen-3-suspension

Foto: Lime

Lime-S Gen 3 má malou přední vidlici a lepší odpružení

Nejdůležitější na ní však je, že je mnohem více robustní a má být tak připravena i na tu nejvyšší zátěž. Všechny koloběžky od Lime dosud měly osmipalcová kola, nová generace nabídne kola desetipalcová, což má zajistit pohodlnější jízdu i přes hrboly a jiné nerovnosti. Na kočičích hlavách by pak mělo způsobit rozdíl nové vestavěné odpružení, které se na předním kole skrylo do miniaturní vidlice.

revolt-praha

Přečtěte si takéČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorkyČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky

Zážitek z jízdy a lepší ovladatelnost má zajistit i nový systém brzd, který kombinuje elektrickou a bubnovou brzdu s nášlapnou brzdou nad zadním kolečkem. Když se na novou koloběžkou Lime-S Generation 3 podíváte, okamžitě také spatříte mnohem robustnější konstrukci hliníkového rámu, což má za výsledek opět několik změn.

Nový model je o 2 až 7 kilogramů těžší než předchozí generace, což už je při jízdě poznat. Baterie je pak díky nové konstrukci skryta v dolní části pod nohama, nikoliv pod řidítky. I to bude mít vliv na lepší manipulaci s celou koloběžkou, protože se sníží její těžiště. Navíc má třetí generace elektrických koloběžek Lime o 20 procent vyšší dojezd (celkem vydrží necelých 50 kilometrů).

lime-s-gen-3-display

Foto: Lime

Lime-S Gen 3 má vylepšený displej na řidítkách

Vylepšením nakonec prošel také displej na řidítkách, který nově umí barevně ukazovat stav nabití baterie a také jezdce upozorňuje na to, jak bezpečně s koloběžkou jezdit. Do budoucna pak Lime plánuje, že by mohlo zavést virtuální parkovací zóny, aby se koloběžky neodkládaly úplně kdekoliv, ale na různých pozicích v tzv. hnízdech. I k tomu by sloužil vylepšený displej. Podle magazínu Wired pak v Lime řeší i to, že by v případě jízdy na chodníku, což už prý umí detekovat, mohli na displeji jezdce upozornit, že tam nemá co dělat.

Právě na podobné problémy zatím koloběžky Lime naráží i v Praze a bude zajímavé sledovat, jak se vše vyvine. Americký startup, jehož hodnota se po necelých dvou letech od založení pohybuje kolem 1,1 miliardy dolarů, totiž podepsal memorandum o svém provozu s magistrátem hlavního města Prahy, ale některým městským částem se volně umístěné koloběžky v ulicích nelíbí. Navíc ne vždy tam stojí tak, jak mají, ale jsou rozlámané a pohozené po ulicích.

Minimálně tu druhou část by však měla řešit nová generace, kterou by už nemělo být tak snadné poničit, ať už půjde o opotřebování z provozu nebo hloupý vandalismus. Nové koloběžky Lime-S Generation 3 mají prý proti dosavadním modelům vydržet na silnicích jednou tolik oproti předchozím generacím, tedy celý rok. Navíc jsou voděodolné, veškeré dráty již mají schované a celkově je Lime postavilo částečně modulárně, aby je bylo v případě potřeby jednodušší servisovat. Lépe uzpůsobené tak budou i zimním měsícům, pokud je Lime nechá v ulicích.

Do prvních měst by se měly robustnější černobílé koloběžky se zelenými prvky dostat už letos v listopadu. Prozatím není jasné, zda mezi prvními bude i Praha, ale nejpozději po novém roce bychom se měli dočkat i v Česku.

lime-s-gen-3

Poslední práce Stephena Hawkinga poodhaluje tajemství informačního paradoxu černých děr

Jiří SvobodaJiří Svoboda

hawking
0Zobrazit komentáře

Bezmála osm měsíců od smrti legendárního teoretického fyzika Stephena Hawkinga vyšla pravděpodobně poslední vědecká publikace, na které spolupracoval. Stejně jako jeho bádání za posledních čtyřicet let staví i jeho poznatky ze závěru života na principu informačního paradoxu a kvantové struktury černých děr.

Šestadvacetistránková práce s názvem Black Hole Entropy and Soft Hair je zdarma dostupná online a začíná neobvykle vzpomínkou právě na Hawkinga. „Jsme hluboce zarmouceni ztrátou našeho milovaného přítele a kolegy Stephena Hawkinga, jehož poznatky o fyzice černých děr zůstaly vitální a stimulující až do jeho posledních chvil,“ píší spoluautoři Sasha Haco, Malcon J. Perry a Andrew Strominger. Upřesňují, že práce sumarizuje status dlouhodobého projektu.

Tematika černých děr je stále zahalena velkými neznámými, avšak ve zjednodušeném jazyce se dá říct, že Hawking pracoval se základní otázkou, jestli objekt, který spadne do černé díry, může skutečně zmizet. Problém je, že odpověď na takovou otázku proti sobě staví zákony obecné a zákony kvantové fyziky.

hawking

Například z pohledu obecné fyziky, jak pro Guardian vysvětlil jeden ze spoluautorů Malcom Perry – jakmile je známa počáteční rychlost a pozice hozeného míčku, dokážeme říct, kde přistane. V kvantové fyzice však člověk může pouze předpovědět a kalkulovat, co by se mohlo stát. Nicméně fyzika černých děr jde ještě dál a jednu dobu byl přijímán poznatek, že jakmile byl objekt vhozen do černé díry, nebylo možné zjistit, jaký objekt to byl. Daný objekt dle tohoto předpokladu zkrátka zmizí včetně všech informací o něm.

gateseu

Přečtěte si takéBill Gates a EU spouští fond na boj proti klimatickým změnám. K dispozici má 100 milionů eurBill Gates a EU spouští fond na boj proti klimatickým změnám. K dispozici má 100 milionů eur

Z fyzikálního hlediska ale zkrátka nemůže objekt ani informace o něm jen tak zmizet, tím spíše za předpokladu Hawkingova objevu, že černé díry mají teplotu, jsou tedy odsouzeny k vypařování a samy tak dříve nebo později zmizí. Právě poslední Hawkingova práce proto pracuje s konceptem takzvaných „soft hair“ a pojmem entropie.

Dle nynějšího výzkumu by tak černé díry mohly přechovávat nějaké informace. Když by tedy objekt byl vhozen do černé díry, změnila se její teplota a stejně tak entropie, což je hodnota udávající míru neuspořádanosti, která je větší, čím teplejší černá díra je. Entropie je následně zaznamenávána právě ve formě „soft hair“ – fotonů, které jsou na hranici horizontu událostí, jinými slovy místa, za které již neproniká žádné záření ani světlo. Ve výsledku tedy mohou „soft hair“ vysvětlit entropii a práce se zabývá tím, jak ji spočítat.

https://www.youtube.com/watch?v=u0eJRXOOikg

Tým vědců však přiznává, že tím zdaleka není celý informační paradox vyřešen a je ještě spousta práce, která musí být v této oblasti udělána. Ve vzduchu tak zůstávají například otázky, jaké informace o potenciálním vhozeném předmětu jsou na horizontu událostí uchovány nebo zda se v případě všech předmětů uchovávají stejné informace. Dalším faktem je, že Hawkingův vědecký tým musel své bádání založit na několika nelehko pochopitelných předpokladech, a tak dalším krokem je zjistit, zda jsou tyto předpoklady vůbec správné.

Hawking v poslední knize píše, že Bůh nemůže existovat

Jak je známo, akademické vědomosti Stephena Hawkinga však dalece přesahovaly fyziku. V jeho poslední knize nazvané v překladu Stručné odpovědi na velké otázky, která byla publikována v úterý, se zamýšlí nad nejobecnějšími otázkami, jejichž řešením se zabývá lidstvo už po staletí. Jednou z nich je bezpochyby spor o to, zda existuje Bůh.

Black_Hole_Milkyway

K této otázce se ostatně slavný fyzik vyjadřoval již dříve, a tak by jeho konečná odpověď neměla být překvapením. „Myslím, že Vesmír byl vytvořen spontánně z ničeho, podle přírodních zákonů,“ píše. „Pokud stejně jako já akceptujete, že tyto zákony jsou pevně dané, tak se musíme ptát: Jaká role je v tomto světě pro Boha?“ Podle Hawkinga lze sice říct, že tyto zákony jsou prací Boha, ale v tom případě jde spíše o definici než důkaz existence.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Vznik kosmu je dle Hawkinga jediná věc na světě, která nemá příčinu, zkrátka proto, že neexistoval čas, ve kterém by tato příčina mohla existovat. Z toho vychází, že nemohl existovat ani Bůh, jakožto stvořitel světa, protože nebyl ani čas.

Foto: NASA HQ Photo / FlickrLwp Kommunikáció / Flickr, Ute Kraus / Wikimedia Commons