Coca-Cola a Pepsi produkují nejvíce plastového odpadu na světě. Chystají ale radikální změny

Filip HouskaFilip Houska

cola
0Zobrazit komentáře

Americký nápojový gigant Coca-Cola, pod jehož křídla patří limonády jako Sprite, Fanta, Powerade a řada dalších a nově také kavárenský řetězec Costa Coffee, je největším producentem nealkoholických nápojů na světě. Toto prvenství však teoreticky přináší i jeden závažný a velmi aktuální problém – největší podíl na znečišťování planety spotřebovanými plastovými lahvemi. A organizace Greenpeace nově dokazuje, že je to pravda.

Z výsledků 239 globálních úklidových akcí, které tato světoznámá enviromentální organizace zkoordinovala společně s hnutím Break Free From Plastic, se zjistilo, že Coca-Cola je skutečně největším producentem plastového odpadu na Zemi. Podle Greenpeace se plastové lahve značky Coca-Cola neobjevily jen ve dvou zemích ze 42, kde se odpad o množství až 187 tisíc kusů evidoval.

Ostatně se není čemu divit. Jsou-li průzkumy, na které se loni odkazoval magazín Forbes pravdivé, Coca-Cola má každou minutu celosvětově vyprodukovat přes 200 tisíc plastových lahví. Jen za rok 2016 se pak její veškeré nápojové portfolio mělo vlézt až do astronomických 110 miliard PET lahví, které pak často končily i v oceánech, z nichž se je (a nejen je) postupně snaží dostat ven například perspektivní startup The Ocean Cleanup se svým masivním čistícím mechanismem.

James Quincey

Foto: Coca-Cola

James Quincey, předseda a CEO The Coca-Coly Company

„Sdílíme stejný cíl jako Greenpeace. Usilujeme o odstranění tohoto odpadu z oceánů a jsme připraveni přispět svým dílem k této důležité výzvě,“ říká mluvčí Coca-Coly pro agenturu Reuters. Touto citací konkrétně myslí dlouhodobý plán společnosti, který spočívá v zajištění úklidu a recyklace jedné lahve za každou, jež prodá. Tato iniciativa by se měla projevit do roku 2030, přičemž do sedmi let má nápojový velikán obecně změnit přístup k balení svých produktů a nahradit je recyklovatelnými variantami.

Coca-Cola v tom není sama

Ač je Coca-Cola podle výstupů Greenpeace největším plastovým znečišťovatelem planety, nepodílí se na tomto rostoucím problému, na který začíná reagovat čím dál více velkých firem a ambiciózních startupů, zdaleka sama. Na pomyslné bedně spolu s ní stojí i PepsiCo s limonádovým sortimentem jako Pepsi, 7 Up, Mirinda či Mountain Dew a původem švýcarský potravinový koncern Nestlé.

spacex

Přečtěte si takéNoční mise SpaceX rozzářila západ USA a Falcon 9 poprvé přistál na kalifornské půděNoční mise SpaceX rozzářila západ USA a Falcon 9 poprvé přistál na kalifornské půdě

I tyto společnosti se nicméně zavázaly ke změně postoje. Životní prostředí plánují výhledově chránit podobně jako Coca-Cola, tedy nahrazením klasických materiálů za recyklovatelné, potažmo znovupoužitelné či takové, jež podléhají přirozenému rozkladu. Časový horizont je okolo 10 let.

theoceancleanup_1

Foto: The Ocean Cleanup

PepsiCo by navíc měla do své zeleného plánu zapojit i zdroje, které získala z nákupu izraelské společnosti SodaStream stojící za oblíbenými přístroji k produkci perlivé vody. SodaStream totiž dlouhodobě propaguje používání jedné lahve, do níž se voda čepuje. Producent kolového nápoje Pepsi by tak toho mohl výhledově využívat, ač zatím není jisté, jak přesně. Cíl je však jasný: snížování ekologické stopy a tvorba zdravějších produktů.

Problém vnímají i firmy v Česku

Růst plastové spotřeby se týká celého světa a reagovat na ně začíná i Česká republika, respektive Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím kampaně #dostbyloplastu. Do ní se před pár dny zapojily firmy jako IKEA, Lidl, Starbucks nebo provozovatel kaváren Costa Coffee.

Pepsi-Homemade-sodastream

Speciální edice Pepsi ve spolupráci se SodaStream z roku 2015

Například z českých prodejen IKEA (včetně restauračních podniků pod touto značkou) mají do dvou let zcela zmizet plastové příbory, tácky, talířky nebo kelímky. Z tohoto přístupu chce těžit i supermarketový řetězec Lidl, a to do konce roku 2019.

Podobně na to má jít i Starbucks, který přestane nabízet plastové příbory pro pokrmy určené ke konzumaci uvnitř jeho poboček a začne více motivovat zákazníky, aby používali své hrnky nebo termosky (už nyní dává slevu 10 korun na nápoj, když někdo přijde s vlastním). Costa Coffee naopak chce omezit plastové kelímky pro ledovou kávu.

Foto: Coca-Cola, The Ocean Cleanup, Pepsi

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Do Česka vstupuje módní e-shop About You. Nabízí dopravu zdarma a vrácení zboží do 100 dnů

aboutyoucz
0Zobrazit komentáře

Je to sotva pár měsíců od vstupu německého fashion e-shopu Zalando do Česka, který začal nabízet dopravu zdarma pro jakoukoliv výši objednávky, a už do tuzemska expanduje další hráč. Tím je e-shop About You, který je také z Německa a bude na českém trhu konkurovat mimo zmíněného Zalanda především dlouhodobě ztrátovému Zootu či původem polskému e-shopu Answear.

About You spustil svůj e-shop v úterý a v Česku nabízí kolem 70 tisíc produktů od bezmála 500 různých značek. E-shop je po čtyřech letech dvojkou mezi online prodejci módy na německém trhu s obratem přesahujícím 283 milionů eur, respektive více než 7,3 miliardy korun ročně. V rámci Evropy online obchod funguje také v Polsku, Švýcarsku, Maďarsku, Holandsku, Belgii nebo Rakousku.

Online obchodům s oblečením se v Česku sice daří zvyšovat obrat, ale jen málo z nich je v dlouhodobém zisku. About You chce vsadit čistě na online prodej, bez jakýchkoliv fyzických poboček, s možností vrácení do 100 dnů od zakoupení a s doručením zdarma, podobně jako Zalando. Ke startu si pak připravil promo akci s až 25% slevou na různé zboží.

aboutyououtfit

About You využívá k prodeji outfitů influencery

„Vstup na druhý trh ve východní a střední Evropě během pouhých tří měsíců je pro nás velkým krokem. Český trh pro nás představuje obrovský potenciál a doufáme, že porosteme opravdu rychle. Chceme být jedním z největších hráčů na poli módy v České republice,” říká k expanzi spoluzakladatel About You Tarek Müller.

Jednotlivé produkty jsou většinou řazeny do kompletních outfitů a lze si je prohlížet přímo na stylizovaných fotografiích, podobně jako příspěvky na Instagramu. About You navíc pro Česko spouští také samostatnou mobilní aplikaci a chce postupně učit zákazníky nakupovat módu na mobilu.

ikea

Přečtěte si takéIKEA v Česku do dvou let skončí s prodejem plastových výrobků. Přidají se i Lidl nebo StarbucksIKEA v Česku do dvou let skončí s prodejem plastových výrobků. Přidají se i Lidl nebo Starbucks

Nejsložitější je pouze přesvědčit potenciální zákazníky o tom, že si vždy pro oblečení nemusí chodit do kamenných poboček, kde si vše zkusí, ale mohou pohodlně zkoušet také doma a některé zakoupené kusy bezplatně vrátit. About You například i vrácení takových kusů nabízí prostřednictvím PPL bezplatně, podobně je na tom i konkurenční Zoot, jež umožňuje bezplatné vrácení do 90 dní (mimo outletového zboží). Naopak nedávno spuštěná česká verze Zalanda má dobu pro vrácení zkrácenou na 30 dní.