František Zeman z Algotechu: Cloud v roce 2019 bude ve znamení investic do modernizace

0Zobrazit komentáře

Už v našem listopadovém rozhovoru jsme se zakladatelem a šéfem Algotechu Františkem Zemanem bavili o tom, že cloudová infrastruktura je dnes již pro mnoho firem nepostradatelná. Nyní se František Zeman v navazujícím komentáři pro CzechCrunch rozepsal o tom, co se bude v cloudovém světě dít v příštím roce.

V roce 2018 se cloud computing stal součástí téměř každé firmy. Cloud už dávno není místem, kde lze levně získat servery nebo úložiště. Není to ani pouze jedno místo. Cloud computing je nyní zkratka pro to, jak společnosti mnohem rychleji přeměňují své úžasné nápady ve skutečnost. Například téměř 60 % severoamerických podniků nyní spoléhá na veřejné cloudové platformy, což je pětkrát více, než tomu bylo před pouhými pěti lety. Zahraniční odborníci navíc předpokládají, že trh s cloud computingem dosáhne do roku 2020 objemu 411 miliard dolarů.

Dobrou zprávou pro firmy však je, že je tento trh konkurenceschopný. Velcí poskytovatelé cloudových služeb, jako jsou Amazon, Microsoft a Google, na sebe sice strhávají většinu pozornosti, ale daří se i menším a hbitějším hráčům. Při rozhodování o infrastruktuře podniku je důležité znát všechny proměnné. Pokud bude firma vědět, co má před přechodem na cloud očekávat, bude umět využít všechny jeho funkce.

cloud-data-center

Dovolím si tvrdit, že s příchodem roku 2019 ti největší poskytovatelé cloudů ještě porostou a kombinace levné infrastruktury a developmentu s vysokou přidanou hodnotou udělají z cloudu novou digitální aplikační platformu pro společnosti. Výdaje na cloud se tedy budou zvyšovat ještě rychleji, než se předpokládalo před několika lety.

Firemní výdaje na cloud začnou strmě stoupat ve chvíli, kdy přijde na řadu aktualizace korporátních aplikací. V roce 2019 totiž nebude žádná velká společnost schopna odložit modernizaci svých hlavních obchodních aplikací, tedy transakčních systémů, klíčových databází, inventářů, e-commerce a operačních aplikací.

Orientace na soukromý cloud

A jak to udělají? Některé z nich nahradí nové cloudové aplikace SaaS a další budou přepracovány pomocí nových cloud-nativních technologií jako jsou kontejnery, nástroj Kubernetes a další funkce. Ale většina bude vylepšena pomocí neuvěřitelně se rozvíjejících technologií od nových databází až po ta nejlepší výpočetní zařízení, internet of things, strojové učení a umělou inteligenci. Výdaje se zvyšují s tím, jak se společnosti předhánějí v modernizování existujících aplikací a procesů a vyvozují nové závěry z množství dat, které již nashromáždily.

kapoun

Přečtěte si takéPetr Kapoun: V Brně vyrábíme části rakety pro ESA a spolupracujeme i na roveru, který poletí na MarsPetr Kapoun: V Brně vyrábíme části rakety pro ESA a spolupracujeme i na roveru, který poletí na Mars

Další zvyšování výdajů bude mít na svědomí adaptace na soukromé cloudy. Po mnoha letech marného boje s těmi veřejnými předpokládám, že společnosti přehodnotí svůj pohled a urychlí transformaci vlastních datových center. Soukromé cloudy už nejsou jen o rychlém zabezpečení serveru, v roce 2019 budou o vytvoření flexibilní, automatizované a softwarově definované platformy. Přičemž úspěch bude měřen spokojeností vývojářů a rychlostí, za kterou se produkty a služby budou schopny dostat na trh, nikoliv snižováním nákladů.

frantisek-zeman-algotech2

František Zeman, zakladatel a šéf Algotechu

V roce 2019 se tak cloud computing stane pevným základem budoucích podnikových aplikačních platforem. Je to zkrátka nejlepší způsob, jak tvořit takový software, který zákazníci požadují. Výdaje na cloud se budou nadále zvyšovat, protože firmy stále častěji implementují cloudové nástroje a služby kdykoli a kdekoli.

Každá firma má jedinečné potřeby a ne všechny mohou být pomocí cloudu naplněny. Konzultanti, kteří prosazují cloudové, hybridní či on-premise služby, vždy poukazují na výhody své nabídky a mluví o negativech konkurence. Cloud je pro tento přístup obzvláště vhodný vzhledem ke složitosti a nejasnostem, které mohou být s jeho zaváděním spojeny.

FlixBus chce zabavit cestující na dlouhých trasách, na palubách autobusů testuje virtuální realitu

Michal MarekMichal Marek

Flixbus (6)
0Zobrazit komentáře

Německý autobusový přepravce FlixBus, který od loňského roku působí i na českém trhu, testuje zajímavou novinku pro zabavení cestujících. Ve Spojených státech, kam dopravce nedávno rovněž expandoval, si mohou cestující na vybraných dálkových trasách vyzkoušet headsety pro virtuální realitu a zpříjemnit si tak cestu.

VR headsety na palubách amerických autobusů FlixBusu jsou vybaveny zhruba padesátkou her a dalších zábavních prvků pro cestující. Aktuálně se jedná o tříměsíční pilotní program určený pro zákazníky FlixBusu na trasách z Tusconu, Phoenixu, Los Angeles a San Diega. Pokud si cestující novinku oblíbí, provoz by mohl pokračovat dále a headsety by se mohly dostat i na další linky.

Zajímavé je, že možnost zabavení cestujících virtuální realitou již FlixBus testoval i v Evropě, a to na trasách ve Španělsku a ve Francii. Na starém kontinentu se prý projekt setkal s úspěchem a cestující na něj údajně reagovali pozitivně. Je tedy možné, že i v Evropě bude německá firma projekt dále rozvíjet a škálovat.

Foto: FlixBus

Náhlavní soupravy pro virtuální realitu FlixBusu poskytuje známý výrobce Pico Interactive, přičemž cestujícím je k dispozici model Pico Goblin 2. Virtuální obsah dodává společnost Inflight VR, která má na tomto poli své zkušenosti. Na obsah určený pro cestovatele se firma soustředí dlouhodobě a obsah již dodává aerolinkám pro zábavu na palubě letadel i letištním salónkům.

Při výběru testovacích tras pro zkoušení novinky dbal německý zprostředkovatel autobusové přepravy na to, aby se jednalo o co nejrovnější a nejklidnější cesty. Na klikatých silničkách totiž hrozí velké riziko, že by cestující využívající náhlavní soupravu mohli trpět nevolnostmi.

Právě nevolnosti cestujících jsou pro využití virtuální reality na palubách autobusů nejpravděpodobnějším zádrhelem. Ani v případě úspěchu pilotního provozu a následného rozšiřování virtuální reality na další trasy FlixBusu tedy není pravděpodobné, že by se novinka dostala na všechny linky. Zabavování cestujících virtuální realitou zdaleka nebude vhodné na každou trasu a přednost pravděpodobně dostanou ty nejdelší a „nejrovnější“ cesty.

Testování virtuální reality je pro FlixBus dalším pokračováním budování „image“ moderního dopravce. Firma si hodně potrpí například na svou mobilní aplikaci, která poměrně rychle přišla třeba s podporou plateb skrze Apple Pay či Google Pay. Uživatelům pak kromě bleskového nákupu jízdenky nabízí možnost sledovat na interaktivní mapě svůj autobus a podobně.

Není to ale jen aplikace, která ukazuje novátorský přístup FlixBusu k přepravě. FlixBus je netypický tím, že nedisponuje prakticky žádnými autobusy a poskytuje „jen“ platformu pro partnery, kteří linky provozují. FlixBus se stará o marketing, plánování linek a provozuje systém pro prodej jízdenek. Samotné linky ale provozují smluvní přepravci s vlastními autobusy, kteří FlixBusu přenechávají podíl z výnosu.

FlixBus v Berlíně

glamlife-b

Přečtěte si takéZačalo to chatkou u rodičů, teď chystají glampingový kempZačalo to chatkou u rodičů na zahradě, teď mladí podnikatelé chystají milionový glampingový kemp

Počkejme si tedy, jak bude testování virtuální reality dále pokračovat a zda se headsety vrátí zpět do Evropy. Snad si budou moci novinku vyzkoušet i cestující na českém území. Než se tak stane, na palubách FlixBusu je k dispozici klasický zábavní systém, ke kterému je možné se přes WiFi připojit z vlastního zařízení.

Zábavní systémy na svých palubách nabízí i konkurenční čeští přepravci Leo Express a RegioJet. V autobusech a vlacích Radima Jančury ovšem cestující nepotřebují žádné vlastní zařízení a zabavit se sledováním filmů či hraní her mohou na obrazovkách zabudovaných do sedadel před sebou.