Tesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent
Průběh roku jako na houpačce, jeden skandál za druhým, dlouhodobá nejistota, nedůvěra veřejnosti i investorů a také osobní problémy. Tak by se daly shrnout negativní záležitosti, které potkaly kalifornskou automobilku Tesla a jejího šéfa Elona Muska za letošní rok, který byl jednoznačně jedním z nejnáročnějších v její patnáctileté historii. To vše má ale již Tesla za sebou a vypadá to, že se začíná blýskat na lepší časy.
Od posledního kvartálu je automobilka po velmi dlouhé době v černých číslech, do jejího vedení byly posazeny další posily, produkce nového Modelu 3 se začíná stabilizovat a Tesla postupně chystá produkci dalších nových modelů, mezi kterými nechybí supersport Tesla Roadster, zmenšené SUV Model Y nebo plně elektrické kamiony Tesla Semi. Ale to není vše, co vyvrátilo pochybnosti snad všech lidí, kteří v průběhu těchto problémů věštili Tesle konec a nevěřili, že se jí podaří komplikace ustát. Tesla je totiž nejlepší letošní investicí mezi automobilkami vůbec.
Od začátku ledna, kdy se její akcie pohybovaly na hranici 320 dolarů, se tento pátek Tesla posunula i přes strmé poklesy a růsty na moment až na 377,4 dolaru, což značí téměř 18% výnos. Páteční den poté ukončila na 365,7 dolaru, což je stále více než 14% růst. Ještě před dvěma měsíci se přitom hodnota akcií pohybovala o řád níže a spadla až na 260 dolarů. Meziročně jde pak o růst o 8 procent při aktuální hodnotě a o více než 11 procent, když budeme kalkulovat s pátečním maximem. To není po přečtení úvodních odstavců o problémech zase tak špatné, že?
V celkovém meziročním srovnání je to sice o několik procent méně, ale do konce roku samozřejmě ještě zbývá několik týdnů, během nichž se může stát naprosto cokoliv, a to jak v pozitivním, tak negativním smyslu. Nevypadá to však, že by Tesla v následujících týdnech nebo měsících nějakým způsobem zpomalovala, spíše naopak. Vzhledem k blížícímu se ukončení daňového zvýhodnění v USA se snaží Tesla vyprodávat co největší počet svých skladových zásob i vozů opouštějících továrny.
S Modelem 3 navíc podle posledních informací míří do Evropy, kde chce naplno konkurovat především německým automobilkám, jež chystají v následujících letech velký vstup mezi elektromobily. To se Tesla ostatně již dlouhodobě daří v USA, kde například za srpen letošního roku prodala Tesla bezmála 17 tisíc kusů Modelů 3, což je ve své kategorii o téměř 7 500 kusů více, než prodalo BMW druhé, třetí, čtvrté a páté řady dohromady. Podobná čísla platí i ve srovnání všech modelů Audi A3, A4, A5 a A6.
Právě německé automobilky budou v rámci Evropy a kategorie elektromobilů hrát prim. Na trh se má dostat hned několik modelů od různých automobilek, včetně sportovního Porsche Taycan nebo SUV Audi e-tron. Tesla má v Evropě nicméně aktuálně ze všech automobilek pro elektromobily vybudovanou nejsilnější infrastrukturu nabíjecích stanic, kterou bude složité dohnat. Porsche a BMW nicméně spojily síly a představily během tohoto týdne výkonnou nabíjecí stanici, která má nabít elektromobil až třikrát rychleji než Superchargery Tesly.
Prototyp nové nabíječky disponuje 450 kW, zatímco stávající Superchargery Tesly mají pouze 145 kW. Některé nové typy nicméně mají v příštím roce dostat až 250 kW. Prototyp od Porsche a BMW tak zvládne nabít elektromobil k dojezdu 100 kilometrů zhruba za 3 minuty, tedy alespoň v ideálních podmínkách.
Co se vlastně stalo uvnitř ostatních automobilek
Porsche, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo, Ferrari či Ford – to je jen základní výčet automobilek, které se chystají v příštích několika letech na zásadní elektrifikaci svého vozového parku, ale žádná z nich ani zdaleka nesahá v rámci aktuálně prodávaných modelů na paty Tesle. Důvodem je, že klasičtí giganti zapomněli na fakt, že je již rok 2018 a svět se postupně snaží odvracet od standardních paliv k alternativám, které mohou být šetrnější k životnímu prostředí a zároveň i dostupnější pro výrobu.
Procesy uvnitř většiny automobilek trvají delší dobu a když už některý z molochů představí elektromobil, nevyjde dříve než za několik let, a to ještě s mnoha zpožděními. Tradiční automobilky totiž mnohem více dbají na předpisy, bezpečnost a stabilitu byznysu, než aby šly naslepo do oblasti, kterou neznají. Tesla, Faraday Future nebo třeba Fisker tak sloužili jako pionýři technologie, která se ukázala jako úspěšná, a proto začala automobilky zajímat. Zájem o určité kategorie automobilů totiž neustále klesá a tržby kolísají.
Není proto divu, že je většina zmíněných automobilek v meziročním srovnání s Teslou buď ve velmi slabých černých číslech nebo dokonce zažívá zásadní propad. V případě gigantu Ford jde dokonce až o více než 30procentní propad hodnoty jeho akcií oproti stejnému období minulého roku. Pokles zaznamenaly rovněž skupina Fiat Chrysler Automobiles, General Motors nebo Ferrari. V rámci tržní kapitalizace dokonce Tesla některé z nich předběhla.
Od svého IPO, tedy prvního veřejného úpisu akcií, se hodnota akcií Tesly navýšila o ohromných 1 300 procent, což dělá radost prvním investorům, kteří v roce 2010 v bláznivou trajektorii nápadů Tesly věřili. Co lze ale čekat dál? Analytici předpokládali v příštích 12 měsících růst hodnoty akcií Tesly až na hranici 410 až 420 dolarů, po posledním kvartálu nicméně svůj odhad navyšují až k hranici 450 až 480 dolarů na akcii.
Silné čtvrtletí a záchrana za pět minut dvanáct
V nejhorším období tohoto roku byla Tesla dle slov jejího šéfa Elona Muska na pokraji krachu. Finančně natolik krvácela, že jí mělo s ohledem na rostoucí dluhy a náklady zbývat pouze několik týdnů – ale ustála to. Musk má tak dle všeho to nejhorší letos za sebou, ať už jde o skandál s údajným převedením Tesly na soukromou společnost a „umělé“ navýšení ceny akcií, produkční problémy nebo osobní komplikace související s přepracovaností.
Teslu vytáhlo z problémů nejen několik rychlých marketingových tahů a jistá pokora jejího šéfa, ale také silné předcházející čtvrtletí, ve kterém po mnoha letech znovu vykázala profit, jež by měl pokračovat i v následujících měsících. Za poslední čtvrtletí se kalifornské automobilce podařilo utržit 6,8 miliardy dolarů se ziskem ve výši 312 milionů dolarů, což bylo mnohem více, než předpokládali analytici. Ze 739 milionů dolarů se jí navíc na 2,9 miliardy dolarů navýšily hotovostní rezervy, které využívá na splácení závazků a na pokrytí nákladů kolem produkce.