Apple Pay si v Česku aktivovalo už 150 tisíc lidí, kteří utratili přes 158 milionů korun. Nejvíce jich má Česká spořitelna
Platební služba Apple Pay má za sebou v České republice první týden. Platit mobilním telefonem nebo hodinkami od Applu místo klasických plastových karet mohou klienti celkem osmi firem a všechny hlásí, že je o Apple Pay velký zájem. V prvním týdnu si jablečnou platební službu aktivovalo zhruba 150 tisíc klientů, kteří přes iPhone nebo Apple Watch utratili přes 158 milionů korun.
Přestože se placení iPhonem a dalšími produkty od Applu obvykle u většiny bank týká jen zlomku jejich klientely, byl příchod Apple Pay do Česka minulý týden velkou událostí. Spekulovalo se o tom totiž nepřetržitě doslova několik let a rychlá adopce potvrzuje, že o placení iPhonem měli čeští uživatelé skutečně velký zájem. Jde také o mnohem rychlejší nástup než v případě konkurenčního Google Pay, ale to se očekávalo, protože tehdy ještě pod názvem Android Pay startovalo v Česku koncem roku 2017 jen se třemi bankami.
Podporu pro Apple Pay mají v Česku od minulého týdne Česká spořitelna, Air Bank, mBank, Moneta, Komerční banka a také J&T Banka a vedle nich ještě startup Twisto a stravenková společnost Edenred. CzechCrunch oslovil všechny zmíněné subjekty s dotazem, jak se Apple Pay v prvním týdnu v Česku dařilo. Konkrétní čísla až na privátní J&T Banku prozradily všechny banky včetně Twista a výsledkem je, že si v prvním týdnu aktivovalo Apple Pay zhruba 150 tisíc klientů, kteří pomocí jablečné platební služby utratili přes 158 milionů korun.
Nejvíce klientů s Apple Pay hlásí Česká spořitelna, přes 36 tisíc, a to i přesto, že prozatím nabízí digitalizaci pouze platebních karet od Visy a Mastercard dorazí později. Téměř 34 tisíc klientů si Apple Pay aktivovalo v Air Bank a podobný počet prozradila také Komerční banka. V Monetě jde o 23 tisíc uživatelů, mBank hlásí 12 tisíc klientů a fintechový startup Twisto pak 4 400 zákazníků. Alespoň nižší tisíce klientů můžeme očekávat i v J&T Bance, takže se dostáváme zhruba na zmíněných 150 tisíc klientů.
Navíc ve výčtu není zahrnuta společnost Edenred, která umožňuje svým uživatelům digitalizovat stravenkové karty. Edenred odmítl prozradit aktuální čísla za celý týden, ale během prvního dne mělo Apple Pay aktivovat zhruba 2 700 jeho klientů. Co se týče samotného objemu transakcí, které přes Apple Pay zatím protekly, největší číslo hlásí Komerční banka (přes 50 milionů korun) a Česká spořitelna (přes 43 milionů korun).
Třetina jablečných klientů už má Apple Pay
Přestože poměrově mají banky mezi svými klienty mnohem více uživatelů, kteří mají mobilní zařízení s operačním systémem Android, je Apple Pay často zajímavější, protože ho majitelé iPhonů používají mnohem častěji a platí přes něj ve větších objemech. Například Česká spořitelna uvádí, že má celkem 77 tisíc klientů, kteří do mobilního bankovnictví přistupují z iPhonu, a z nich si Apple Pay aktivovala již téměř polovina. Celkově má přitom Česká spořitelna mobilních uživatelů půl milionu.
V Air Bank používá mobilní aplikaci My Air 360 tisíc uživatelů, což je více než polovina všech klientů. Na iPhonech to je nicméně jen 30 procent, tedy přes 100 tisíc, a Apple Pay si aktivovala zhruba třetina z nich. V Monetě je poměr mezi iOS a Androidem 1:4, kdy z iPhonu využívá mobilní bankovnictví 60 tisíc klientů. Apple Pay si tak aktivovala také více než třetina uživatelů a to samé platí i pro mBank, která má na jablečné platformě 30 tisíc uživatelů (celkem přes 150 tisíc mobilních klientů).
Apple Pay nicméně není pouze o platbách u bezkontaktních terminálů v kamenných obchodech, ale využít lze také pro placení na internetu a v různých aplikacích, a to nejen na iPhonu a Apple Watch, ale také na iPadu a Macu. Mezi prvními umožnil zaplatit přes Apple Pay jízdenky autobusový a vlakový dopravce Flixbus a brzy by se k němu měly přidat také Alza nebo T-Mobile.