Lékárny Pilulka loni utržily 2 miliardy korun. Třetina tržeb byla z e-shopu, kde je Pilulka.cz jedničkou na trhu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mkasatop

Foto: Pilulka

Spoluzakladatel Pilulky Martin Kasa

0Zobrazit komentáře

Skupina lékáren Pilulka, ze kterou stojí internetoví podnikatelé a bratři Martin a Petr Kasovi, oznámila, že v loňském roce v České republice utržila dvě miliardy korun. Jedná se o téměř padesátiprocentní meziroční růst, přičemž vlastní lékárny Pilulky se na tržbách podílely 1,02 miliardy korun a franšízy přidaly dalších 996 milionů. V Česku je dnes fyzických lékáren s logem Pilulka už 125. V roce 2017 se Pilulka poprvé dostala do provozního zisku ve výši 12 milionů korun a jak potvrdila pro CzechCrunch, v černých číslech je v Česku i za loňský rok. Přesné číslo nicméně neprozradila.

Vedle tradičních kamenných lékáren je pro Pilulku důležitý také její internetový obchod Pilulka.cz, v němž nadále zůstává jedničkou celého lékárenského trhu. Tržby z online prodejů v loňském roce činily přes 600 milionů korun a představovaly tak zhruba třetinu všech tržeb. Konkurenti Pilulky zatím své výsledky za loňský rok nezveřejnili, ale v roce 2017 utržili v případě Lékárny.cz 498 milionů korun, e-shop Dr. Maxe přes 400 milionů korun a e-shop lékáren BENU přes 200 milionů korun.

pilulka.cz-eshop1

„Sedmdesát procent našich online zákazníků a zákaznic jsou mladší ženy. 35 % online zákazníků jsou lidé ve věku mezi 25 a 34 lety, dalších 22 procent je skupina mezi 35-44 lety. Bez zajímavosti však není ani 7 procent online zákazníků nad 65 let,“ doplňuje k výsledků e-shopu Pilulka.cz Martin Kasa (na úvodní fotce), který spolu se svým bratrem Petrem celou síť Pilulka.cz založil a řídí. Pro snazší nákup v e-shopu Pilulka jako první v Česku zavedla do své aplikace platební službu Apple Pay. Google Pay je v přípravě.

Skupina vznikla v roce 2013 a působí v České republice, na Slovensku a v Rumunsku. Aktuálně zveřejněné výsledky se nicméně týkají pouze České republiky, výsledky hospodaření za celou skupinu zatím k dispozici nejsou. Pro CzechCrunch nicméně Pilulka prozradila, že na Slovensku je firma vlivem akvizice a migrace dvou firem (nákup slovenského konkurenta Pilulka24.sk) lehce v mínusu a v Rumunsku, kam poprvé vstoupila loni, očekává přetočení do zisku v řádu čtyř let.

vojtech-dlouhy-feedyou

Přečtěte si takéVojtěch Dlouhý z Feedyou: Chatbot není umělá inteligence. Dokáže ale nahradit zaměstnance a šetřit nákladyVojtěch Dlouhý z Feedyou: Chatbot není umělá inteligence. Dokáže ale nahradit zaměstnance a šetřit náklady

Pro letošní rok již bratři Kasovi plánují otevření dalších zemí, přičemž v hledáčku mají například Rakousko, Německo nebo Nizozemsko. „Náš dlouhodobý cíl je být významným celoevropským hráčem na trhu online lékárenství,“ dodává Martin Kasa s tím, že letošní expanze by se měla týkat dvou až tří nových trhů. K současným 125 Pilulka Lékárnám a internetovým lékárnám Pilulka.cz, Pilulka.sk a Pilulka.ro by tak zřejmě již brzy měly přibýt nové.

petr-kasa-pilulka

Petr Kasa, spoluzakladatel Pilulky

Přepravní startup Taxify mění název na Bolt. Dopravu budoucnosti nevidí jen v autech

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-villig

Markus Villig, zakladatel a CEO Taxify

0Zobrazit komentáře

Estonská přepravní služba Taxify již od dnešního dne není Taxify. Jedna z nejrychleji rostoucích společností v Evropě, která na investicích vybrala přes 170 milionů dolarů, oznámila, že mění název a celosvětově bude vystupovat pod značkou Bolt. Právě pod tímto názvem již loni v září Taxify původně představilo své elektrické koloběžky a jelikož očekává další rozšiřování za hranice automobilové přepravy, již nechce být pouze Taxify, které právě klasické taxíky a auta evokuje.

V aplikaci Taxify si už v některých zemích můžete vedle odvozu autem půjčit také sdílenou elektrickou koloběžku nebo sjednat odvoz na motorce či rikšou. To funguje především v Africe, kde estonský startup operuje v Ugandě, Tanzánii, Jihoafrické republice, Nigérii, Keni nebo Ghaně. Mimo evropský kontinent pak působí ještě v Austrálii, Iráku, Mexiku, Saúdské Arábii a Ázerbájdžánu, který je na pomezí Evropy a Asie.

Elektrické koloběžky zatím Taxify, respektive nově Bolt, nasadil pouze v Paříži, ale v letošním roce by mělo dojít k jejich dalšímu rozšiřování. Šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko Roman Sysel, který byl v únoru hostem naší akce CzechCrunch Offlajn, již v minulosti nevyloučil, že dorazí i do Česka, kde již od loňského podzimu funguje konkurenční Lime.

bolt-aplikace

Taxify v Estonsku před pěti lety spoluzaložil tehdy jako devatenáctiletý Markus Villig (na úvodní fotce), současný CEO, a prvním produktem bylo řešení pouze pro celé taxi dispečinky. I proto vznikl název Taxify, ale Villig říká, že od začátku měl za cíl udělat přepravu obecně ve městech pohodlnější a dostupnější.

„Tím, jak jsme naplňovali naši misi, jsme se také postupně vzdalovali původnímu názvu. Naší ambicí je nadále řešit další problémy v dopravě, a proto chceme, aby náš brand odpovídal spíše budoucnosti než minulosti firmy,“ vysvětluje dnes pětadvacetiletý Estonec Markus Villig.

skoda-elektrokolo-klement1

Přečtěte si takéŠkoda Auto v Ženevě překvapila elektrokolem budoucnosti. Plyn i brzdu má v pedálech a ujede 60 kilometrůŠkoda Auto v Ženevě překvapila elektrokolem budoucnosti. Plyn i brzdu má v pedálech a ujede 60 kilometrů

„Náš nový název Bolt představuje rychlý pohyb bez námahy – přesně taková by měla být přeprava po městě, bez ohledu na to, jestli se pohybujete autem, na koloběžce nebo s pomocí veřejné dopravy. Zdůrazňuje také naše přesvědčení, že budoucnost přepravy bude elektrická,“ dodává.

Bolt-by-Taxify-Scooters-in-Paris-3

Elektrické koloběžky Bolt

Nový brand Bolt bude postupně ve více než 30 zemích, kde dosud Taxify operovalo, nasazen v následujících týdnech. Od uživatelů, kterých na všech trzích dnes estonská firma obsluhuje kolem 25 milionů, nebude potřeba žádná akce, protože veškeré mobilní aplikace se změnou názvu a loga se aktualizují automaticky.