Revoluce v intimním světě. Český startup Snuggs vytváří speciální kalhotky z nanovláken, které nahrazují vložky a tampony
Linda Šejdová, spoluzakladatelka a CEO Snuggs
Mnoho příběhů úspěšných podnikatelů spočívá jednoduše v tom, že přišli s něčím novým, co tu ještě nebylo. Může to znít jako klišé, ale další podnikatelka se díky tomuto instinktu rodí z třiadvacetileté Lindy Šejdové, která nebyla spokojená s produkty, jež používala, a tak přišla s vlastní inovací. Ta má potenciál proměnit odvětví, o němž se příliš nemluví. A proměnit ho chce rovnou produktem, který na světě dosud nikdo nevytvořil.
Na první pohled toho nemá nanotechnologický průmysl s módou, a obzvlášť tou intimní, příliš společného. Šejdovou to však nezastavilo a tuzemské nanotechnologie, v nichž patří Česká republika ke světovým lídrům, využila pro výrobu inovativních dámských kalhotek pro tu skutečně nejintimnější potřebu.
„Ačkoliv žijeme ve vyspělém světě, téma menstruace zůstává pro většinu lidí stále velkým tabu, o kterém se veřejně příliš nemluví,“ přitakává Linda Šejdová, která i proto založila firmu Snuggs, s níž chce toto tabu částečně prolomit. Recept představují speciální kalhotky, které si sama vysnila poté, co si uvědomila, že ji současná nabídka ženských hygienických potřeb vůbec nevyhovuje. To, že si kvůli tomu nakonec dokonce založila firmu, je vlastně jen vedlejší efekt. Cíle ale rozhodně nemá mladá podnikatelka malé.
Vše začalo, když začala mladá podnikatelka hledat alternativy k běžným hygienickým potřebám, které žena během menstruace využívá. Tehdy se dozvěděla o existenci jistých menstruačních kalhotek, které fungují podobně jako vložky, jsou přitom ale mnohem komfortnější a ekologičtější. Znělo to sice dobře, ale mělo to několik háčků a zádrhelů. První byl ten, že se nevyrábí a neprodávají zdaleka všude.
„Chtěla jsem je vyzkoušet a objednat, když jsem zjistila, jak drahé je jen poštovné. Kamarádky mi řekly, že si je nechávají dovážet z Ameriky a na poštovné se společně skládají, protože by se jim to jinak nevyplatilo,“ vzpomíná Šejdová zhruba na moment, kdy ucítila první byznysovou příležitost. Proto k sobě brzy přibrala posilu v podobě o rok staršího Tomáše Zahradníka, který byl z inovativního nápadu nadšený a dnes je druhým ze zakladatelů firmy.
S vlastním podnikáním oba dva teprve začínají, v minulosti ale působili hned v několika českých a rychle rostoucích startupech, odkud si odnesli potřebné zkušenosti, ať už jde o dopravní startupy Rekola a Liftago, české SpaceKnow nebo fintech BudgetBakers. Dnes už mají ve Snuggs hotovou první verzi svého produktu a chystají se do prodeje. Ještě předtím se ale snaží nasbírat co nejvíce zpětné vazby od prvních uživatelek, protože chtějí, aby byl inovativní produkt maximálně vyladěný.
Inovace v ženském světě
Jelikož oba zakladatelé vědí, že mají v rukávě inovativní produkt, jaký ve světě nikdo nevyrábí a který může do konzervativního světa hygienických pomůcek přinést svěží vítr, spojili se s českými odborníky na nanotechnologii, aby ho mohli vytvořit tak, jak si usmysleli. Hlavní konkurenční výhodu kalhotek Snuggs představuje technologie absorpční vrstvy, kterou pomocí nanovláken dokázali vyladit tak, že přináší mnoho výhod proti současným modelům na trhu.
„Odlišuje nás hlavně technologie absorpční vrstvy. Konkurenční firmy produkt vyrábí tak, že skládají kalhotky z několika vrstev různých materiálů. Výsledek potom není tolik komfortní, protože materiál je relativně tlustý,“ vysvětluje technologický postup Šejdová.
Snuggs s tuzemskými odborníky vytvořili jinou technologii, jejímž základem je velmi tenká absorpční vrstva tvořená nanovlákny. Ta se postarají o to, že tekutina neprosákne, ale zároveň umožňují paropropustnost, a tím pádem zajišťují ženě větší komfort. Savá vrstva je navíc velmi tenká a žena má tedy pocit, jako by měla na sobě běžné spodní prádlo.
Většina firem vyrábějící menstruační kalhotky proti tomu využívá způsob vrstvení, kdy jsou na sebe skládány různé běžné materiály, které tvoří ochrannou vrstvu zajišťující ženě pohodlí a nepropustnost. Nevýhodou většiny těchto kalhotek ale je, že prakticky vždy je jednou z vrstev igelit, který sice nepropustí tekutiny, ale nezajistí paropropustnost, což není ze zdravotního hlediska zcela správné.
„V Evropě zatím žádný velký hráč, který by se tím zabýval, není, máme tady proto ohromný potenciál,“ dodává Šejdová, která se dříve věnovala marketingu ve startupech LidskáSíla.cz a Productboard a v současnosti je stále ještě marketingovou ředitelkou v BudgetBakers. Sama se o podobných kalhotkách poprvé dozvěděla náhodou, vyrábí se především ve Spojených státech nebo Austrálii, ale v Evropě se o nich zatím příliš neví. První firmy začaly vznikat i na starém kontinentu teprve před dvěma třemi lety, a tak chtějí Snuggs využít příležitosti naplno.
Příležitost to je i proto, že první produkt, který Snuggs chystají, je teprve začátek. „V budoucnu bychom se rádi zaměřili třeba i na menstruační bolest. Chceme v inovaci pokračovat dál,“ vysvětluje Šejdová. V plánu má vytvořit například i různé úrovně savosti kalhotek. Díky technologii se toho dá dosáhnout zcela jednoduše bez nutnosti přidávání silných materiálů. Do savé vrstvy se přidá pouze jedna úzká nanovrstva, která zajistí savost až o dva tampony navíc a tloušťka „vložky“ se spolu s tím prakticky nezmění.
Snuggs jako evropská firma
Přestože klíčová technologie pro výrobu kalhotek pochází od českých odborníků, plánuje dvojice zakladatelů budovat Snuggs od začátku jako evropskou firmu. Módní průmysl a jeho výroba totiž v České republice prakticky nefunguje a chybí tu tak i strategičtí partneři a investoři. Veškerý vývoj i výrobu si dosud mladá dvojice financovala sama, ale již se začíná poohlížet po prvních investorech.
„Na veletrhu v Paříži jsme zjistili, že v Evropě nemá Česká republika ve spodním prádle jméno, a uvědomili jsme si, že musíme jít na zahraniční trh, abychom mohli využít co nejzkušenějších lidí. V Čechách jich je v řádu jednotek, v jiných evropských zemích se kolem tohoto odvětví točí velké komunity,“ vysvětluje Šejdová, která má v plánu začít s evropskou crowdfundingovou kampaní na Kickstarteru, která přinese první prostředky pro zahájení velkovýroby a také cennou zpětnou vazbu.
Kickstarterová kampaň by měla být spuštěna do konce roku a ve Snuggs nyní řeší především to, v jakém evropském velkoměstě ji spustí, respektive kam budou směřovat nejvíce energie. Rozhodovat se bude patrně mezi Berlínem a Londýnem, což jsou velké trhy, jež by podobně inovativní produkt podle Lindy s Tomášem měly přijmout nejlépe.
V rámci crowdfundingu chtějí Snuggs prodat kolem dvou tisíc kusů kalhotek, další tři tisíce se pak prodají přes distribuční partnery, s nimiž mladá firma teprve jedná. Češky si již nicméně mohou kalhotky vyzkoušet díky trial programu přímo na webu Snuggs. „Zájemkyně si mohou zakoupit kalhotky pouze za 10 eur, což nám pokryje pouze výrobní náklady. My od nich žádáme pouze feedback a poznámky na další vylepšení, které bychom mohli před zahájením výroby implementovat.“
Důraz na technologii i design
I přes celoevropské a následně i globální ambice ale zatím vše klíčové kolem Snuggs probíhá v Česku. Spolupráci mají navázanou s libereckou univerzitou a českou nanotechnologickou firmou, která zajišťuje potřebnou technologii, tedy nejdůležitější funkční vrstvu. Celková podoba se pak komunikuje s módními designéry, protože dalším důležitým aspektem kalhotek Snuggs je kromě jejich funkčnosti také designový vzhled. Šejdová sama tvrdí, že aby ženě produkt vyhovoval stoprocentně, je třeba, aby se jí líbil také na pohled.
Aktuálně se v Česku hi-tech kalhotky také skládají u švadlen z různých dílen, ale do budoucna má být jen jedna firma, která bude schopná zajistit výrobu potřebných kusů. Přestože by Linda s Tomášem rádi zůstali i v tomto ohledu v Česku, pravděpodobně budou muset za dostatečnými kapacitami do Evropy. „Otázkou je jen to, zda je sešije někdo v Česku, nebo jinde v Evropě. Ačkoliv bychom byli rádi, kdyby mohla výroba probíhat u nás, počítáme s tím, že to nebude možné.“
Svou finální podobu by měl produkt získat po kickstarterové kampani, která přinese další zpětnou vazbu a poznámky od zákaznic a díky tomu se doupraví, co bude potřeba. Cena jednoho kusu kalhotek Snuggs by se nakonec měla pohybovat v podobné výši, jako stojí konkurenční kalhotky, tedy 30 až 40 eur (800 až 1 000 korun). Vedle internetového prodeje má zakladatelka v plánu zahájit také maloobchodní prodej, kde již jedná s několika evropskými módními značkami.
Ekologicky rozhýbat konzervativní svět
Snuggs skutečně slibují inovaci, protože, jak sama Šejdová přiznává, velkým problémem celého odvětví s intimní módou a hygienickými potřebami je ten, že v něm jen minimálně vznikají převratné novinky či alespoň další varianty k běžně dostupným způsobům. V poslední době byl jednou z největších inovací za několik desítek let vznik menstruačního kalíšku, který během posledního roku otřásl ženským světem.
Inovativní byl mensturační kalíšek v tom, že v jistém smyslu nahrazuje tampony, a spousta žen nespokojených se starými způsoby si tak tento produkt velmi oblíbila. Pro menstruační kalhotky se nicméně podle Lindy rozhodují naopak spíše ženy, které běžně užívají klasické vložky – proto kalíšek není úplně konkurentem, ale spíše opačnou variantou, která je více ekologická a v mnoha případech pro ženu i komfortnější.
Pokud jde však o klasické způsoby, tedy vložky a tampony, žena prakticky nemá na výběr a musí zvolit mezi těmito dvěma produkty. „Když se rozhodnu koupit si boty, můžu si vybrat z desítek druhů, v případě menstruace ale příliš na výběr nemám. Můžu vybírat jen mezi tampony, vložkami a nyní ještě kalíškem.“
Velkým paradoxem je podle Lindy fakt, že ačkoliv jsou v dnešní době lidé velmi proekologičtí a snaží se různými způsoby šetřit životní prostředí, spousta z nich si neuvědomuje, jakou stopu za sebou zanechává právě užívání běžných menstruačních potřeb. Průměrná spotřeba jedné ženy za celý život je totiž asi 10 tisíc vložek či tamponů, což hraje navíc ještě s plastovými obaly velkou roli.
V případě alternativních způsobů, jako je kalíšek či speciální kalhotky, žena jednak šetří životní prostředí a přitom ještě ušetří. Podle průzkumu při užívání tamponů či vložek průměrnou ženu totiž menstruace za celý její život vyjde zhruba na 100 tisíc korun, z dlouhodobého hlediska tedy bezpochyby nejde o zcela zanedbatelnou částku. Ve Snuggs se proto velmi zaměřili na tuto stránku věci a jejich kalhotky by měly mít životnost minimálně 50 pracích cyklů.
„Důležité je, aby byla vyřešena hygienická stránka kalhotek, proto jsou všechny materiály důkladně testovány. Nejlepší je si je přeprat ručně a dát do pračky až potom, ale každá žena si najde vlastní systém. Materiál je velmi podobný jako třeba ten na sport, takže jakmile se namočí do vody, tekutina se okamžitě od vlákna oddělí,“ popisuje další výhodu menstruačních kalhotek z nanovláken Linda Šejdová.
Menstruace je i v dnešním vyspělém světě tabu
Třiadvacetiletá podnikatelka pak navíc vidí problém i v tom, že lidé se o menstruaci bojí veřejně promluvit, protože jde v jejich mysli o trapnou věc. „Když jde o ženskou menstruaci, ačkoliv žijeme ve vyspělém světě, pro spoustu lidí je toto téma stále velkým tabu. Právě z toho potom plynou problémy, se kterými se ženy potýkají. Z vlastních zkušeností vím, jak je trapné si v kanceláři vytáhnout z tašky vložku a jít s ní na záchod. Většinou to doprovází tajné schovávání pod tričko, aby si toho náhodou někdo nevšiml, a přitom je to vlastně úplně běžná věc.“
Někomu z mužského světa nejspíš může připadat zvláštní, že jedním ze zakladatelů Snuggs je právě muž. Podle Lindy je to ale skvělá příležitost, jak přinést osvětu i do mužského světa a ukázat, že by se o menstruaci měli s ženami na rovinu bavit.
„Jako žena sama vidím, že spousta chlapů je vůči tomu velmi stydlivá a neradi se o tom se ženou a na veřejnosti baví. Když řeknu, že mám rýmu, nikdo se nepodiví, ale o menstruaci se veřejně mluvit nedá. Tomáš je s tímhle tématem zcela ztotožněný a rád se v tom angažuje. Naopak by chtěl přinést takovou osvětu mezi muže a ukázat, že jde o celospolečenské téma a ne nic trapného. Naopak, vtipné je, že sám ví ještě mnohem víc teorie než já, protože si o menstruaci musel vše načíst,“ směje se Šejdová, která mimochodem se svým startupem uspěla v nedávné soutěži Women Startup Competiton, kde se umístila na třetím místě.
Ani v týmu Snuggs neplatí zaběhnutá pravidla, že menstruace je ženská věc. Sama zakladatelka přiznává, že jejich tým tvoří minimálně z padesáti procent muži, kteří jsou tomu otevření. „Velmi rychle pochopili detaily a dnes se už dokáží i vžít do problémů ženy během její menstruace. Chápou, co žena potřebuje, a dokáží se do toho vcítit, a proto sami často přijdou s inovativními nápady, které by nenapadly ani mě,“ dodává nakonec.